Cu yeParking faci bani din piatră seacă și ajuți și orașele sufocate

E greu să vorbim despre orașe ale viitorului fără să luăm în considerare problemele orașelor prezentului. În orașele mari nu poți găsi o străduță care să nu aibă trotuarele asfixiate de mașini parcate, claie peste grămadă, îngreunând atât traficul pietonal cât și pe cel auto.

Între timp, la doar câteva sute de metri, clădiri de birouri, noi cartiere rezidențiale sau chiar hipermarketuri stau cu parcările goale - piatră seacă construită cu bani grei care aduce prea puțină plusvaloare proprietarilor. 

yeParking, o soluție născută în Cluj, sub coordonarea lui Mihai Lodoaba și a altor 3 cofondatori îi ajută pe proprietarii de parcări să-și monetizeze bucățile de asfalt și să facă, în același timp, un bine comunității și orașelor. 

Descoperă startupurile deja selectate în programul Cities of the Future și aplică și tu la Orange Fab!

”yeParking este singura soluție de parkSharing din România, fondată în 2019 de 4 membri ai echipei Digital Republic din Cluj-Napoca - companie specializată pe dezvoltarea de soft orientat client”, povestește Mihai, cofondatorul yeParking.

Practic tu, ca proprietar de loc sau locuri de parcare, te poți înscrie în platforma yeParking pentru a le permite șoferilor să-ți folosească tarlaua într-un anumit interval orar, interval în care tu știi sigur că aceasta ar sta, de altfel, nefolosită. Bineînțeles, șoferii plătesc pentru timpul petrecut pe locul tău și tu ai satisfacția unui venit pasiv și a unui bine făcut comunității.

Soluția s-a născut, ca multe alte soluții de succes de altfel, dintr-o nevoie personală a cofondatorilor și a evoluat într-un ”ecosistem ce reunește peste 12.000 de șoferi și proprietari de parcări din întreaga țară”, explică el. 

”yeParking a evoluat în 2020 cu scopul de a oferi cât mai multe opțiuni de parcare șoferilor”, completează acesta. 

Platforma se mândrește cu 3 premiere naționale deja, toate din ultimul an. Astfel, e ”singura soluție de parksharing din țară; activarea primei parcare de aeroport accesibilă prin aplicație, din România; activarea primului centru business din România care aderă la conceptul de parksharing”, explică Lodoaba. 

Comunitatea s-a triplat în ciuda ”startului ratat” 

Pandemia le-a dat planurile peste cap celor de la yeParking, dar lucrurile și-au revenit oarecum la ”normal” spre finalul anului trecut. 

”2020 a început în forță pentru noi, dar odată cu cele 3 luni de pauză în mobilitate lucrurile au devenit mai dificile. Totuși, din septembrie 2020, din punct de vedere al mobilității și presiunii de parcare lucrurile au revenit la «normal", fapt dovedit și de studiile recente desfășurate în 4 dintre orașele mari ale României”, detaliază Mihai.

Totuși, în ciuda "startului ratat", ”comunitatea yeParking s-a triplat în ultimul an, câștigând lunar noi beneficiari de parksharing și opțiuni pentru ei”.

Am vrut să aflu de la Mihai ce consideră el că ar fi cea mai importantă componentă pentru dezvoltarea armonioasă a orașelor pe viitor. Răspunsul a venit ca o gură de aer proaspăt și liniște într-un ocean de noxe și claxoane. În opinia cofondatorului yeParking, un viitor mai bun depinde de oameni și trebuie gândit pentru oameni. Pentru comunitate.

”Important este ca tehnologia să fie folosită pentru a conecta comunitatea și nu doar pentru a bifa niște căsuțe într-un raport”

”Comunitatea. Pare cliseic, faptul că o tot repetăm atât - dar tot ceea ce există în jur este creat de către membrii comunității și ar trebui creat pentru comunitate. Digitalizarea trebuie să faciliteze și să încurajeze conexiunea și comunicarea între membri comunității - nu să o complice. Orașele care înțeleg că doar dialogând (nu monologând) pot să se dezvolte sustenabil vor simți cel mai repede aprecierea și dezvoltarea”, punctează cofondatorul.

Și, pentru că dezvoltarea unui oraș ține și de uneltele pe care le avem la dispoziție, Mihai Lodoaba a vorbit și despre sectoarele care ar avea de câștigat de pe urma tehnologiilor de ultimă generație. ”Toate zonele care rămân în urmă - sau care cad pradă propriei hiperdezvoltări - pot fi ameliorate și apoi îmbunătățite cu ajutorul tehnologiei. Important este ca tehnologia să fie folosită pentru a conecta comunitatea și nu doar pentru a bifa niște căsuțe într-un raport”, mai spune el.

Am vorbit cu cofondatorul yeParking și despre problema aglomerării orașelor, dar și despre posibile soluții ce ar putea fi implementate acum sau pe viitor. Mihai Lodoaba a atras atenția unui fenomen interesant declanșat de pandemie: ”migrația spre zonele periurbane sau chiar mai îndepărtate de marile orașe”. 

Dar, completează el, ”ar fi eronat să credem că această migrație va rezolva singură problema aglomerărilor urbane. Orașele mari vor continuă să fie aglomerate din punct de vedere al traficului, chiar dacă de locuit se va locui în exterior. Activitățile de comerț și servicii se vor derula în continuare cu predilecție în zonele concentrate, urbane”. 

”Ajungem să conștientizăm că indisponibilizarea unor resurse pe care le folosim o perioada limitată de timp nu face decât să ne complice existența”

În viziunea cofondatorului yeParking problema nu este cantitatea enormă de oameni, ”ci de resursele necesare lor”. ”De aici și utilitatea economiei colaborative”, accentuează el. 

”Că vorbim de ridesharing, parksharing, acum mai nou - de office sharing - până la urmă cred că ajungem să conștientizăm că indisponibilizarea unor resurse ce le folosim o perioada limitată de timp nu face decât să ne complice existența - chiar dacă am avea aparenta siguranță a «proprietății» asupra lor”, detaliază cofondatorul.

Revenind la comunități, dar și la administrații, Mihai Lodoaba, insistă asupra dialogului dintre cetățeni și cei aleși să-i conducă. ”Dialogul - să asculte - comunitatea, locuitorii - beneficiarii administrației. Nu e un secret - din punct de vedere al digitalizării și al civilizării, chiar dacă am făcut niște progrese extraordinare în ultimii ani, încă suntem novici ca societate”, spune el.

Pe nișa lui, Mihai a identificat numeroase probleme. ”Suntem restanți la nivelul educație rutieră, bune practici - chiar și la obiceiul de a plăti parcarea. Și nu e vină noastră neapărat. E comunicarea problematică. Ca individ ești obișnuit să plătești pentru un beneficiu direct. Dacă atunci când vrem să parcăm - după ce ne-am învârtit zeci de minute în șir fără să găsim opțiuni - dacă mai trebuie să plătim pentru acest serviciu, care nu ne-a adus satisfacție, e clară reticența”. 

Recompensele și încurajarea activă, soluții pentru educarea comunității

Soluția e relativ simplă, spune el - recompensele și încurajarea activă. ”Dacă am fi încurajați activ să parcăm în zone mai puțin aglomerate (cu reduceri la parcare sau transport în comun - verde) sau chiar să contribuim și noi la creșterea de opțiuni de parcare prin parksharing, cu siguranță altul ar fi beneficiul resimțit și plătit”.

Am vrut să mai aflăm și cât de complicat este să faci tehnologii pentru dezvoltarea orașelor și cât de mult contează colaborarea autorităților publice în această privință. ”Răspunsul la ambele întrebări este «foarte»”, a declarat cofondatorul yeParking, din păcate, fără ezitare.  

În primul rând, ”dezvoltarea de tehnologie este complicată în sine - iar așteptările utilizatorilor sunt mereu mari - pe bună dreptate. Ei vor lua mereu ca reper soluțiile dezvoltate de companii cu bugete incomparabil mai mari, pe care le folosesc zi de zi, iar a ține pasul cu ultimele tendințe și așteptări este o provocare continuă”.

Apoi, ”colaborarea cu autoritățile publice, este imperios necesară - de aceea noi am lansat periodic apeluri către acestea pentru a pune împreună, la dispoziția cetățenilor, soluțiile noastre la scară largă. Mai mult de atât pentru a susține dezvoltarea orașelor - scopul nostru principal - soluția este oferită gratuit”, explică el. ”Singurul lucru necesar este susținerea și deschiderea”, mai punctează acesta.

”Deschiderea și concursul municipalităților sunt vitale. Ele trebuie să dea tonul”, spune cofondatorul yeParking, întrebat de ce ar fi nevoie pentru ca soluția dezvoltată de ei să poată fi adoptată la o scară mai largă. ”Iar o astfel de inițiativă nu poate decât să ajute pe toată lumea. Opțiuni de parcare căutăm cu toții - mai multe și mai confortabile. 40% din timp parcările de reședință stau rezervate și goale. Dacă împreună răsplătim distribuirea lor, creăm cu 40% mai multe opțiuni de parcare fără niciun metru cub de beton turnat”, continuă el.

Planuri pentru un ”Open Parking Protocol” și un viitor mai bun

Ca planuri de viitor, yeParking lucrează deja la dezvoltarea platformei - atât din punct de vedere al tehnologiei cât și al parteneriatelor. ”Pentru că ne dorim să liberalizăm accesul la opțiunile de parcare și să democratizăm utilizarea parcărilor, în acest an pregătim ceea ce noi numim «Open Parking Protocol», sistemul unic de centralizare și aducere în cloud a parcărilor închise, indiferent de furnizorul de bariere. Astfel, proprietarii de parking-uri vor putea să faciliteze și să monetizeze mult mai ușor locurile, spre beneficiul tuturor”, dezvăluie el. 

”Ne dorim să aducem cât mai mulți parteneri din ariile mobilității și parking management-ului. În paralel ne continuăm eforturile de a înrola în sistemul de parksharing parcările existente, astfel încât să le maximizam utilitatea - atât pentru proprietari cât și pentru șoferi. Și aici includem parcări private, parcări de centre comerciale, parcări de centre rezidențiale și municipale”, continuă acesta.

Deci orașele ar putea avea o altă față într-un viitor apropiat, dacă cei de la yeParking reușesc să-și ducă planurile până la capăt. 

Și, legat de viitor, l-am mai întrebat pe Mihai Lodoaba cum și-ar dori să arate orașul în care vor locui în viitor copiii lui. 

”Idealist vorbind, mi-aș dori că ei să se bucure de o structură urbanistică mai aerisită, mai dispersată. Evident, cu riscul de a mă repeta, nu se pot evita aglomerările comerciale sau logistice - dar ideal vorbind, se pot clusteriza - grupa - astfel încât mediile (rezidențial, business, comercial, industrial) să nu interfereze”, conchide cofondatorul yeParking.



Citeste si