Startup Your Life: cum alegi programul de finanțare potrivit. Învață la tabăra de antreprenoriat

Accesarea unei finanțări nerambursabile îți poate permite să îți creezi un business de succes sau te poate ajuta îți crești afacerea. Asta dacă alegi programul de finanțare potrivit pentru tine.

Am vorbit cu Elena Mocanu, de la CilvConsulting, pentru a afla care sunt pașii pe care trebuie să îi urmezi pentru a te asigura că nu irosești timp, nervi și bani încercând să accesezi fonduri nerambursabile pentru care nu ești eligibil. 

Pentru a afla răspunsul la diferite neclarități pe care le aveți privind finanțările sau, o puteți întâlni pe Elena Mocanu la ediția din toamnă a Startup Your Life, care va avea loc între 5 și 7 octombrie la Poiana Brașov. Biletele pentru a doua ediție a taberei sunt disponibile aici.

Ca să te asiguri că alegi programul potrivit pentru tine, trebuie să ții cont de trei informații de bază - informații care nu sunt necesare doar pentru obținerea unei finanțări, dar și pentru planificarea ideii de afacere pe care o ai. 

Astfel, potrivit Elenei Mocanu, în primul rând trebuie să iei în calcul ”activitatea pe care vrei să o desfășori/dezvolți de preferat sub formă de cod CAEN, acesta fiind instrumentul prin care se delimitează domeniile de finanțare. Identificarea codului CAEN te ajută să verifici foarte ușor dacă activitatea este eligibilă sau nu, de multe ori furnizându-se în ghidul solicitantului o lista de coduri CAEN eligibile/neeligibile”.

Asta nu înseamnă să-ți alegi un CAEN dintre cele eligibile și să construiești o afacere în jurul unui program de finanțare. Această abordare se poate dovedi păguboasă. Întâi trebuie să vezi ce oportunități există pe o anumită piață, avantajul competitiv pe care l-ai putea avea, cunoștințele pe care le ai într-un domeniu sau altul. 

După ce ai verificat CAEN-ul, următorul pas ar fi să vezi care ar fi cheltuielile necesare pentru pornirea sau dezvoltarea afacerii tale. ”Sfatul nostru este următorul: întotdeauna porniți de la nevoia financiară reală pe care o aveți și realizați de preferat un tabel într-un Excel cu TOATE tipurile de cheltuieli pe care estimați că le veți face în următoarele 12 luni. Începeți cu cheltuielile investiționale de genul echipamente, utilaje și terminați cu cele operaționale de tipul salarii, chirii. Și treceți elemente de toate valorile, de la echipamente de zeci de mii de euro până la agrafe de birou și topuri de hârtie. Ideea este să previzionați cât mai bine necesarul financiar pentru următorul an. Evident, există întrebarea, de exemplu, dacă eu vreau să-mi deschid un supermarket, îmi previzionez cheltuieli pentu un butic într-o scară de bloc sau pentru un hypermarket. Ideal este să vă stabiliți o dimensiune a afacerii cu care sunteți oarecum confortabil dar care vă și motivează. La acest pas este foarte important să fie trecute TOATE cheltuielile, adică orice ban care iese din firmă pentru a vă putea face o imagine clară de ansamblu asupra necesarului de bani. Foarte mulți pornesc de la cheltuielile eligibile ale unui program dar ignoră restul cheltuielilor și nu își dau seama de ceea ce pierd din vedere cu rezultatele negative puternice în momentul implementării. Finanțările nerambursabile de cele mai multe ori se dau pe un singur cod CAEN, astfel că toate cheltuielile din program trebuie să fie în legătură DIRECTĂ cu acesta, de aceea, dacă se dorește a se aplică pe două activități diferite integrate, e bine că lista de cheltuieli să fie făcută în două variante”, explică consultanta. 

În cele din urmă, nu uita să te gândești și la contribuția proprie pe care o poți aduce, pe lângă banii pe care i-ai putea primi printr-un program de finanțare. ”Evident și în acest caz poate varia, pentru că putem vorbi de banii cash disponibili lichizi în momentul evaluării dar și de banii care pot fi atrași din diverse surse. Sfatul nostru este să se pornească de la toți banii care pot fi atrași într-un timp relativ scurt de 1-3 luni, inclusiv cei care pot fi returnați în câteva luni dacă programul este cu decontare”, mai explică Elena Mocanu.

Așadar, odată ce este stabilită activitatea pe care se dorește a fi accesată finanțarea, poți face o filtrare preliminară a finanțărilor care se pot accesa. Apoi, din fiecare program de finanțare se pot determina cheltuielile eligibile și în combinație cu cât ești dispus să vii în materie de contribuție proprie se pot alege unul sau mai multe programe de finanțare.

Evident, în alegerea finanțării mai depind și alte criterii de eligibiltate, precum zona de implementare, perioada de implementare, tipul de furnizare a banilor precum și alte detalii însă, aplicând practic cei trei pași de mai sus, poți să te pregătești suficient de bine pentru a putea filtra eficient majoritatea finanțărilor.

Nu uita că dacă vrei să afli mai multe despre finanțarea unei firme în România, precum și alte noțiuni de bază în antreprenoriat, te poți înscrie la a doua ediției a taberei Startup Your Life, pe care o organizăm între 5 și 7 octombrie la Poiana Brașov. Elena Mocanu este unul dintre mentorii taberei și te poate ajuta să navighezi mai ușor printre programele de finanțare. Îi poți adresa orice întrebare legată de fonduri.



Citeste si