- 21 Mai 2025
Cum DLSS 4 te ajută în gaming: cum funcționează și exemple concrete
Această tehnologie utilizează inteligența artificială (AI) pentru a genera cadre suplimentare, a reduce latența și a oferi imagini mai clare
Ce este DLSS 4?DLSS (Deep Learning Super Sampling) este un sistem care îmbunătățește performanța grafică prin upscaling, folosind nuclee Tensor dedicate din plăcile video NVIDIA GeForce RTX. DLSS 4, lansat în 2025, introduce Multi Frame Generation – o metodă de a genera până la 3 cadre suplimentare pentru fiecare cadru randat tradițional. Acest lucru permite creșteri ale numărului de FPS de până la 8X față de randarea clasică, permițând gaming 4K la 240 FPS cu ray tracing complet.
La finalul lunii ianuarie s-a lansat seria de plăci video NVIDIA GeForce RTX 50 alături de DLSS 4 cu Multi Frame Generation cu suport în 75 de jocuri și aplicații. În martie, NVIDIA depășea pragul de 100 de jocuri și aplicații, iar astăzi, există peste 125 de jocuri cu suport pentru DLSS 4. Printre cele mai cunoscute jocuri care au suport nativ pentru Multiframe generation se numără Cyberpunk 2077, Alan Wake 2, Black Myth Wukong și altele, iar alte jocuri ce se vor lansa anul acesta au fost anunțate că vin cu suport precum F1 25, Dune Awakening sau Crimson Desert. Alte jocuri nu au suport nativ pentru DLSS 4, dar acest lucru poate fi schimbat din aplicația Nvidia App și astfel poți beneficia de multiframe generation și în alte zeci de titluri.
Tehnologii cheie DLSS 4 combină patru tehnologii principale:Super Resolution există de mult timp și nu cred că mai trebuie explicat prea mult. Pe scurt, ia o imagine la rezoluție mai mică și face upscaling astfel îmbunătățește performanța. De exemplu, DLSS Performance cu un monitor 4K ia o imagine 1080p și o duce la 4K în loc să reproducă nativ 4K, oferind o calitate similară, dar un număr de FPS mai mare.
DLAA este pentru cei care sunt mulțumiți de framerate-ul pe care-l au în joc, dar vor o imagine și mai bună, iar Ray Reconstruction este o tehnologie prin care se îmbunătățește imaginea ray traced, îmbunătățind și performanța.
Cum funcționează generarea de cadre?Procesul Frame Generation se bazează pe analiza a două cadre consecutive randate de GPU. Modelul AI (bazat pe arhitectura Transformer) calculează mișcarea obiectelor și generează cadre intermediare, umplând golurile dintre ele. Spre deosebire de extrapolarea folosită în DLSS 3, interpolarea asigură acuratețe și reduce artefactele.
Multi Frame Generation merge mai departe, producând până la 3 cadre suplimentare pentru fiecare cadru real. Aceasta necesită hardware specializat din seria NVIDIA GeForce RTX 50, cum ar fi Flip Metering (pentru sincronizarea precisă a cadrelor) și nuclee Tensor de generația a 5-a, cu o putere de procesare AI de 2,5 ori mai mare.
Avantaje- Performanță îmbunătățitî: Jocuri ca Cyberpunk 2077 rulează la 4K 240 FPS cu setări maxime
- Calitate superioară: Detalii mai clare în mișcare, iluminare realistă și reducerea efectului de "ghosting"
- Latență redusă: Cu până la 50% mai mică în comparație cu DLSS 3.
- Eficiență energetică: Consumă cu 30% mai puțină memorie video (VRAM) decât generațiile anterioare
- Compatibilitate limitată: Funcționează doar pe plăcile NVIDIA GeForce RTX 50, datorită cerințelor hardware.
- Dependență de FPS inițial: Pentru o experiență optimă, este necesar un FPS de 45-60 FPS pentru rezultate bune și peste 100 de FPS pentru rezultate excelente
În jocul Doom The Dark Ages am obținut 88,5 FPS cu DLSS Quality, apoi 126,2 FPS cu modul Frame Generation 2x și 218 FPS cu frame generation 4x. Latența a crescut puțin, dar a rămas în continuare mică. Am avut 28,4 ms cu DLSS Quality, apoi 37,4 ms cu frame generation și 41 ms cu frame gen 4x.
În Marvel Rivals am avut 137,6 FPS cu DLSS Quality, apoi 200,6 FPS cu frame generation 2x și 329,6 FPS cu frame generation 4x. Jocul e foarte smooth, dar cum e latența? Fiind un joc competitiv este nevoie de un lag cât mai mic pentru ca asta poate face diferența dintre victorie și înfrângere. Ei bine, mai bine decât mă așteptam. Cu NVIDIA Reflex activat am avut un average PC Latency de 19,3 ms pe DLSS Quality, apoi 25,5 ms cu frame generation 2x și 28,6 ms cu frame generation 4x.
În acest review pentru placa video MSI 3X Shadow RTX 5080 am detaliat și rezultate obținute în Cyberpunk 2077, Black Myth Wukong, Assassins Creed Shadows. De reținut că rezultatele au fost obținute pe un PC cu procesor mai vechi.
DLSS 4 începe să fie unealta promisă odată cu anunțarea DLSS, o metodă prin care să ai și performanță și o calitate mai bună a imaginii. Poți folosi acestă tehnologie și pentru a crește fidelitatea vizuală în jocurile imersive, dar și performanța în jocurile competitive. Mie îmi place multiframe generation și plănuiesc să fac un material în care să testez și mai multe jocuri să vedem performanța, dar și latențele.