- 21 Martie 2023
Goodlegal: cum crești un startup juridic cu ajutorul întregii comunități care colaborează pe documente
Platforma fondată de fostul director juridic al UiPath a pornit de la o nevoie depistată din mijlocul acțiunii: lipsa unui spațiu out of the box în care freelancerii și fondatorii de startup-uri, care nu au multe resurse financiare pentru a apela la consultanță juridică, să găsească documente validate de specialiști.
Soluțiile existente deja erau fie incomplete, fie prea scumpe și tot nu rezolvau nevoile unor companii în primele faze ale existenței.
Utilizatorii în centru”Ideea pentru Goodlegal a venit din nevoia de a crea un spațiu unde poți să fii self-sufficient, o platformă dedicată etapei de început când nu vrei să-ți sabotezi produsul pentru că nu ai bani sau timp de avocați și alegi să nu mai fii atent la aspecte de policy și privacy. Am creat noi o platformă care este efectiv un legal out of the box, ți-ai făcut cont și acolo ai acces la șase spații de lucru unde poți să te ocupi de corporate, de privacy, de contracte, de compliance, un produs foarte modular și flexibil pentru aspectele juridice.”
Goodlegal a ajuns la 300 de utilizatori de la lansarea de la sfârșitul lui noiembrie 2022, cu zero marketing, ceea ce valideaza cumva nevoia depistată de echipa startup-ului. Continuă acest community led strategy construind platforma cu ajutorul comunității, dar și cu o viziune pe termen lung care are în centru utilizatorii.
”Firmele de avocatură oferă conținut pe care Goodlegal îl publică pe platformă sau îl oferim noi direct în marketplace, și este un conținut care e cumva aplicabil universal și poate fi folosit de companii din orice jurisdicție. De asemenea, putem crea content de la zero în funcție de ce vor utilizatorii sau folosind firmele de avocatură pentru că e o relație cu dublu sens. Avocații oferă conținut, noi ne ajutăm utilizatorii cu acesta și pe viitor, dacă va fi nevoie de un ajutor juridic mai special, utilizatorii pot reveni către firmele care au publicat acel conținut, cu care noi îi putem conecta. Vorbim de conținut evaluat la câteva mii de euro oferit gratuit, astfel că relațiile dintre părți se construiesc pe termen lung.”
Viziunea startup-ului implică ajutor pentru comunitate în diferite etape ale utilizatorilor, atât pentru firmele de avocatură care oferă resurse, cât și pentru companiile care folosesc conținutul din Goodlegal cu probabilitatea că vor da înapoi comunității, fie că o vor face prin acțiuni concrete sau un sharing de feedback sau alte resurse.
Planul este ca Goodlegal să aibă un open source legal unde toți să poată contribui: să urce template-uri, să le valideze sau să ofere feedback. Comunitatea de market place înseamnă să vii și să urci un template de document sau contract în platformă dacă ai descoperit ceva care te-a ajutat în activitatea companiei. Ca un alt pas în open source este să existe și opțiunea de scoring pe documente pentru a filtra ce e cel mai util și mai de ajutor utilizatorilor.
FREE = good community
Vasile ne-a povestit că planul e să ofere acces FREE pentru companii cu până la un număr de aproximativ 10 angajați și ce e peste să devină plan plătit. Asta și ca parte din viziunea de lansare, în care companiile mici și freelancerii nu-și permit multe extra costuri în primele luni de viață.
”Am zis să avem o versiune free, după să monetizăm pe cei care chiar o să aibă un volum mare de documente. Și cred că asta a și ajutat să avem acești useri în mai puțin de trei luni, pentru că spre deosebire de orice altă platformă, nu o să găsești una care are toate funcționalitățile noastre și în 90% dintre nu ai o versiune free.”
Acesta a fost unul dintre motivele principale de a democratiza partea juridică, sub motto-ul „We make legal easy accessible and actionable to anyone”. Goodlegal vrea să ofere acces la tehnologie free, la content și la the right legal advisers. ”Și cumva împreună lucrurile astea contribuie la crearea unei comunități, care, în viitor, va colabora și pe partea asta de-a face sharing de documente.”
Startup-ul rezolvă probleme practice, la care poate că nu se aștepa echipa când a gândit produsul ca unul B2B. Dar, de exemplu, au avut un SRL mic care avea nevoie de un regulament de ordine internă, a venit pe platformă, l-a găsit, l-a descărcat, și-a rezolvat problema.
Iar ăsta e cumva un prim feedback de la comunitate pe care Goodlegal l-a sesizat.
- Utilizatorii nu se uită holistic la produsul tău, ei vin și-și rezolvă o problemă pe care tu le-o poți fixa în momentul respectiv.
Și sigur că aici vorbim de early adopters, iar ce i-ar plăcea lui Vasile e ca acești spectatori să devină și participanți în tot procesul lor de a construi produsul. Asta pentru că Goodlegal e construit ca un ”legal actionable startup”. Adică nu doar că găsești un template juridic. Îl poți descărca, edita, îl poți discuta cu echipa, puteți lucra colaborativ pe el și apoi puteți păstra toate documentele într-un spațiu sigur la care au acces toți membrii echipei. Să rezolvi mai multe de sub o singură umbrelă.
Vasile pune un semn de egal între utilizator și comunitate, pentru că utilizatorii oferă cea mai mare resursă a lor, timpul, pentru a folosi un produs și dau și un vot de încredere când fac asta. Cât despre cât de diversă e comunitatea Goodlegal, asta poate fi un lucru bun pentru o platformă care este agnostică din punct de vedere tech.
”Legalul este acel departament, acea funcție care efectiv atinge aproape tot ce înseamnă orice într-o companie. Tot ce vorbești este cumva reglementat și atunci există un factor unificator și în comunitatea noastră”.
În prezent Goodlegal e la fine tuning al site-ului proaspăt lansat, iar pentru final de martie pregătește o lansare importantă, mai rezolvă niște bug-uri notificate de clienți, mai lucrează la niște feature-uri interesante, cum ar fi PDF conversion, să poți să uploadezi și să editezi PDF-urile, să le convertești în bord.
Odată ce au baza finalizată se gândesc să dezvolte comunitatea, poate chiar cu ajutorul unui specialist pe community growing. Deși, Vasile ne spune că adevărata provocare nu va fi aici, ci să explice și să sublinieze cât mai bine viziunea companiei lor. Iar asta va decide dacă au sau nu un produs de succes. Iar apoi pot analiza din alte perspective comunitatea atrasă de produsul lor.