Cum stăm cu femtech-ul în România? Opinii din ecosistemul local

Femtech-ul, tehnologia folosită pentru soluții și produse care privesc sănătatea femeii, e în creștere la nivel de investiții, startup-uri, dar și în zona medicală și de cercetare. Asta se întâmplă în țările dezvoltate, unde subiecte precum menstruația, menopauza și infertilitatea nu mai sunt subiecte tabu, cât puncte de cercetare și dezbatere. În România noi abia vedem vârful acestui iceberg, ceea ce ne confirmă și câțiva specialiști din ecosistem cu care am stat de vorbă.
Cum stăm cu <span class="title-highlight">femtech-ul</span> în România? Opinii din ecosistemul local

Cum stăm cu <span class="title-highlight">femtech-ul</span> în România? Opinii din ecosistemul local

Femtech-ul, tehnologia folosită pentru soluții și produse care privesc sănătatea femei, e în creștere la nivel de investiții, startup-uri, dar și în zona medicală și de cercetare. Asta se întâmplă în țările dezvoltate unde subiecte precum menstruația, menopauza și infertilitatea nu mai sunt subiecte tabu, cât puncte de cercetare și dezbatere. În România noi abia vedem vârful acestui iceberg, ceea ce ne confirmă și câțiva specialiști din ecosistem cu care am stat de vorbă.

Femtech-ul este un subiect disproporționat masiv. Avem țări unde se vede mișcare pe zonă, avem investiții, cercetări și interes.

Și de pe altă parte, avem situații precum una din Africa, așa cum ne-a povestit-o Ilinca Păun. Aici inovația aici a venit de la o femeie care căuta investiție pentru a livra produse de igienă intimă într-un sat unde femeile erau izolate timp de-o săptămână într-o cameră când erau la menstruație. 

Dacă în SUA și câteva țări din Europa deja vorbim de soluții complexe pe femtech, în alte părți ale lumii, accesul la educație și la produse de bază e un privilegiu, nu un drept. 

Disproporționalitatea dată de educație și de deschiderea pe subiecte intime și sensibile -menstruație, menopauză, infertilitate, se simte și în plan local. Suntem totuși țara cu una dintre cele mai slabe educații sexuale, care se reflectă și în numărul de cazuri de mame minore, unde suntem campioni. Dar tot la noi în țară avem orașe unde învățători, părinți și alte reprezentanți din educație reacționează complet sexist și cu mintea închisă la propunerea unui profesor de a aduce produse de igienă intimă gratuite în băile din școli. 

Puteți vedea reacțiile aduse la lumină de un ONG care a creat o inițiativă pentru accesibilizarea produselor menstruale și promovarea sănătății menstruale aici

Momentan, sănătatea femeii ca punct de pornire în ecosistemul startup-urilor din România este mai mult abordat la nivel de ONG-uri, prin inițiative de educație și de desensibilizare a subiectului. 

Această teză este validată și de Ilinca Păun. Alături de părererea ei mai avem și perspectiva cofondatoarei unui club de investiții pentru femei și a unui manager de investiții unui fond de investiții axat pe finațările startup-urilor medicale. Părerile lor, în paginile care urmează.

”Succesul startup-urilor de femtech, mai ales în zone mai puțin educate, ține de numărul de investitori femei”

 

Ilinca Păun este fondatoare a comunității de investiții Bravva Angels, destinată susținerii companiilor care au măcar o femeie în echipa fondatoare. A făcut parte din echipa care a creat cea mai importantă facultate de antreprenoriat din România, The Entrepreneurship Academy și ca manager a coordonat Colliers Internațional în România.


Se recomandă ca CEO, partener, investitor, profesor. Dar poate că două dintre cuvintele care o pot descrie cel mai bine sunt facilitator, conector.

Ilinca și-a croit mereu loc într-o lume a bărbaților, mai întâi prin munca pe care a făcut-o la Colliers, iar acum prin investițiile pe care le face din postura de investitor privat și inițiator al Bravva Angels, o comunitate în care a adus o multitudine de femei (și câțiva bărbați) care doresc să investească în startup-uri românești pentru a le ajută să se dezvolte.


Ilinca Păun despre femtech

Domeniul de femtech este în plină accelerare, dar e normal să pară așa, pentru că orice trend care începe de la zero are o curbă de creștere abruptă la început. 

Pandemia a generat o curiozitate/apetit de achiziție mare vizavi de produse de sănătate si wellbeing în general, cu un focus principal pe longevitate. În paralel, studiile și informațiile referitoare la particularitățile medicale și comportamentale feminine au crescut în număr - aducând și specialiști femei bineînțeles, care vorbesc deschis de subiecte tabu acum câțiva ani - menopauză, ciclu, nutriție și fitness pentru femei, longevitate.

Un exemplu este Dr Stacy Sims care face cercetare segmentată pe femei pentru recomandări în fitness și nutriție. Un alt subiect mult investigat în ultimii ani, care a și creat produse de tehnologie cu finanțări mari este subiectul echilibrului hormonal la femei cu impact în mediul de lucru - un exemplu este Essence, un startup unde sloganul lor este "Menstrual well - being at work and in life", offering a hormonal schedule to be matched with work activities and to do list. 

Deschiderea față de subiect este nouă, însă și scepticismul încă mare, iar adopția în venture capital de produse femtech este mică și de nișă - în țări extrem de avansate în ceea ce priveste educația și interesul pentru wellbeing și o viață mai bună. Cele mai multe femtech sunt în SUA, UK, Germania și Israel. 

În zone mai mainstream - obișnuite cu tratarea subiectelor de medicină intimă exclusiv în privat, sunt mulți investitori bărbați care nu pot empatiza sau rezona cu subiectul. Deocamdată cel puțin. De aceea, succesul acestor startup-uri mai ales în zone mai puțin educate ține de numărul de investitori femei - care vor să susțină produsele respective din perspectiva personală sau de impact în societate.

Dacă mergem mai departe, în zone mai îndepărtate de venture capital, întâlnim acest subiect doar în ONG-uri - care vor să ofere igienă mai bună și mai ieftină femeilor din zone defavorizate. De exemplu, am întâlnit în Africa o tânără care a produs tampoane pentru ciclu la un cost de 3 ron pe o cutie, și avea nevoie de finanțare pentru a cumpara câteva mașini de transport marfă să poată livra din depozitul unde ajungeau din China până la satele unde femeile nu aveau acces și erau nevoite să stea intr-o cameră izolate, câte o săptămâna pe lună. 

Mi se pare însă că acest trend trebuie însoțit și de mentech - adică deschiderea lumi către problemele specifice medicale și psihologice masculine. Nu există public nici un mentech startup, dar există companii de servicii medicale ca Manual în UK, specializate pe tratarea problemelor de piederea părului sau disfuncții erectile, care oferă consultații online și medicamentație. Estimez că aceste produse tech de tip startup prezente în venture capital, dedicate segmentat către femei și bărbați vor veni după ce piața de servicii tradiționale (clinici) va avea cel puțin 30% din oferta lor împărțită pe cele două categorii de gen biologic. 

 

Ca și potential de piață însă, este un TAM (total addresable market) enorm.  

Interes de investiție în femtech pentru Bravva Angels

Pentru Bravva Angels există interes de investiție către companii care dezvoltă soluții de femtech, în special pentru produse dedicate femeii peste 40 de ani - problemele medicale sunt mai dificil de rezolvat și mai personalizate.

Unul din produsele favorite de la Zitamine - startupulîn care mai mulți angels din Bravva au co-investit este pachetul de perimenopauza - gândit cu vitamine necesare din perioada decadei 40-50, dar la unele femei mult mai devreme.   

La nivel național, ca fondatorii să dezvolte și soluții aplicate sănătății feminine, e nevoie de viziune în primul rand - și curaj.

Nevoi concrete sunt multe, femeile au nevoie de comunitate, interacțiune, produse și servicii pentru rolul de mamă, tehnologie pentru frumusețe naturală, produse și servicii medicale pentru reproductivitate, menopauză, produse de dezvoltare personală, inspirație și energie.

Un coleg angel îmi spunea că a fost mentor pentru un startup dedicat mamelor și că energie ca în acea echipă și în acel startup, el nu a mai văzut in nici o altă companie. Cu siguranță că trebuie gândit de la început ca un startup internațional, nu local - ca să poată avea potențial pentru investitori. 

Eu mă pot implica în dezvoltarea sectorului de femtech prin mentorat și consultanță pentru creșterea companiei. Și compania Bravva Capital și echipa mea de parteneri ne putem implica prin serviciile de educație BFF - Incubatorul de Încredere, consultanță pentru investment readiness și coordonarea pentru ridicare de investiții din partea comunității Bravva Angels. 

În viitorul apropiat, pentru creșterea acestui sector, mi-ar plăcea să existe evenimente unde să începem cu discuții și brainstorming pe nevoile femeilor și care ar fi tehnologia necesară. Acolo unde există nevoie și nu exista tehnologie - exista oportunități. 

Medtech - care sunt tendințele?

Văd un focus mare pe mental health - susținut de trendul de alienare și izolare început în pandemie și alimentat de social media. Ce mi-ar plăcea să văd mai mult sunt soluții pentru îngrijirea bătrânilor - bazate pe tehnologie, care ne vor sluji nouă, generației X în următorii ani când ajungem la vârsta de 55-60 - este o piață mare cu clienți care știu și pot folosi digital products. 

Văd interes de la investitori și pentru produse AI care sî ajute performanța medicală - să salveze timp și bani medicilor și spitalelor - un astfel de startup pe care îl urmăresc este Rayscape, dar care are nevoie de finanțare din piețe mature pentru expansiune internațională.   

 

”Pentru femtech e nevoie de cât mai multe doamne în zona de investiție și inovație”

Andreea Saia este una dintre fondatoarele WIT Angels Club, o comunitate dedicată doamnelor care vor să investească în companii de tehnologie.

Andreea Saia, după o experiență de programatoare (software engineer), s-a orientat către consultanță pe management (Accenture Strategy, PwC) și mai târziu către lumea investițională de tip M&A (Deloitte, Atout Capital).

Clubul cofondat de Andreea dispune de o echipă de investiții între Paris și București care realizează procesul investițional, facilitând astfel membrelor luarea deciziei finale de investiție. În 2024 WIT Angles a atins pragul de 14 startup-uri finanțate, peste 100 de femei investitoare implicate în investiții și 1 milion de euro depășiți la nivel de club


Andreea Saia despre femtech

Sectorul Femtech se confruntă cu o creștere globală semnificativă, determinată de creșterea gradului de conștientizare a nevoilor de sănătate ale femeilor, de progresele tehnologice și de o dorință tot mai mare de a investi în soluții axate pe femei. La nivel global, se așteaptă ca piața să se extindă rapid, segmente cheie precum sănătatea reproductivă, îngrijirea menopauzei și soluțiile de sănătate digitală câștigând teren.

America de Nord este în prezent lider pe piață, dar Europa se conturează ca un jucător puternic, cu sprijin din ce în ce mai mult de reglementare și investiții în startup-uri în domeniul sănătății femeilor.

La nivel local, adoptarea femtech variază în funcție de regiune, adesea influențată de atitudinile culturale, infrastructura de asistență medicală și disponibilitatea finanțării. În ciuda provocărilor, cum ar fi obstacolele de reglementare și disparitățile de finanțare, sectorul este programat să evolueze cu soluții mai personalizate, bazate pe date, care abordează preocupările unice ale femeilor în materie de sănătate.

În 2023, piața globală de femtech a fost evaluată la aproximativ 51,8 miliarde de dolari și se estimează că va atinge peste 117 miliarde de dolari până în 2029, prezentând o rată de creștere anuală compusă (CAGR) de 14,61%. Începând cu 2022, Europa a reprezentat puțin peste un sfert din toate companiile femtech globale, ceea ce indică o prezență semnificativă în sector.

Interes de investiție în femtech pentru WIT Angels

Cele doua verticale preponderente în portofoliul nostru de investiții sunt deeptech (47%) și medtech (28%).  În consecință, WIT Angels are un focus pe domeniul medtech, unde femtech este zona cea mai reprezentată.

Reprezentăm un club de doamne investitoare care sunt puternic sensibile la tehnologii inovatoare din domeniul medtech. Femtech este o zona cu oportunități semnificative de inovație, de aceea WIT Angels își dezvoltă activ ecosistemul de co-investitori din această zonă (femtech/ medtech/ longevity).

Convingerea mea este că femeile rămân cele mai sensibile la avansarea inovației în domeniul sănătății feminine. Deci este nevoie de fondatoare și de susținere financiară (programe publice pentru astfel de startupuri, comunități de investitori și fonduri de investiții). De aceea, este esențial ca numărul doamnelor care investesc să crească pentru a avea o masă critică de investitoare care să susțină aceaste inovații.

WIT Angel s-a implicat și rămâne implicat în investiții medtech și femtech. Efortul nostru se duce în continuare în a federa cât mai multe doamne către zona de investiție în inovație și în a identifica cele mai inovatoare startup-uri medtech.

La nivel european, este nevoie mult mai mult awareness ca în zona medtech/ femtech este nevoie de progrese semnificative spre îmbunătățirea rezultatelor asistenței medicale și a accesibilității pentru femei.

De exemplu, multe medicamente și tratamente au fost testate istoric în primul rând pe bărbați, ceea ce a dus la doze incorecte sau efecte secundare pentru femei din cauza diferențelor hormonale și metabolice. Aceste dezechilibre nu mai pot fi acceptate în contextul în care evoluăm astăzi.

Tendințe în medtech

Sectorul tehnologiei medicale se confruntă cu progrese rapide, conduse de inovațiile tehnologice și de nevoile în evoluție în domeniul sănătății.

Personal, sunt convinsă că tendințele medtech se vor duce către o personalizare mai accentuată a întregului parcurs medical și un accent semnificativ va fi pus pe prevenția medicală.

Tendințele cheie și verticalele atractive includ :

  • Integrarea inteligenței artificiale (AI) - AI revoluționează diagnosticarea și planificarea tratamentului
  • Robotica în chirurgie
  • Wearable Health Technology
  • Progresele în genomică și biomarkeri permit opțiuni de tratament mai precise, adaptând asistența medicală la nevoile individuale ale pacientului

”Pentru un femtech local e nevoie de timpul și încrederea fondatorilor în propria idee”

Tiberiu Ștefan este investment manager la Cleverage VC, fondul care oferă sprijin celor care au nevoie să crească. Aleg să investească în companii care dezvoltă produse și soluții inovatoare, care le depășesc pe cele tradiționale și care vor fi esențiale pentru viitorul tehnologiei sănătății.

Sunt interesați să facă investiții seed între 200.000 de euro și 500.000 de euro, dar sunt deschiși să investească și pre-seed de până la 200.000 de euro sau chiar investiții din seria A, între 500.000 și 700.000 de euro.

Membrii fondatori ai Cleverage sunt unii dintre cei mai celebri antreprenori din IT și din domeniul sănătății din regiune și sunt dedicați să dezvolte domeniul complet al asistenței medicale.


Tiberiu despre femtech: 

Considerăm că potențialul pentru sectorul de femtech la nivel European este foarte mare și ne așteptăm ca numărul startupurilor care adresează nevoi de sănătate pentru femei, în special în zona de menopauză și infertilitate, să crească semnificativ în perioada următoare. Ne bucurăm că și antreprenori români încep să aducă în piață produse ce adresează această nișă, chiar dacă numărul este redus la acest moment.

Ca și teză de investiții, Cleverage se axează pe verticala de healthtech, iar noi rămânem foarte entuziaști să cunoaștem antreprenori care sunt focusați pe o anumită nișă, precum soluții specifice pentru segmentul de femtech.  

În prezent, în healthtech, pe plan local trendurile sunt similare cu ce se întâmplă la nivel regional, dar si global. Vedem foarte multă activitate în zona de Inteligență Artificială și Machine Learning care va revoluționa procesul de diagnostic. De asemenea suntem încrezători că soluțiile de Medicina Personalizată vor dezvolta tratamente moderne mult mai eficiente care să răspundă nevoilor unice ale fiecărui pacient.  

Pentru dezvoltarea pieței de femtech locale, probabil singurele resurse de care este nevoie momentan sunt timpul și încrederea fondatorilor în propria idee. În România, ecosistemul de startup-uri este unul tânăr, în plină dezvoltare cu foarte mult potențial. Mai mult decât atât, avem un număr impresionant de femei în rol de antreprenor care au lansat sau urmează să lanseze startup-urile lor în zona de healthtech. Suntem convinși că pe măsură ce această verticală se dezvoltă, vom începe să vedem soluții specifice sănătății feminine.



Citeste si