- 5 Iulie 2021
Cum vrea Visa să digitalizeze piețele și micile afaceri din zona rurală
Potrivit lui Cătălin Crețu, Director General Visa România, Croația, Slovenia și Malta, sectorul plăților electronice a înregistrat ”creșteri de două cifre” pe parcursul ultimului an.
”Măsurile de distanțare și restricțiile de circulație au ajutat la o schimbare radicală de comportament privind plățile electronice. Atât consumatorii cât și companiile și statul român au demonstrat o reorientare cu preponderență către plățile cu cardul. Peste 50% dintre persoanele fizice au făcut frecvent plăți cu cardul în această perioadă”, a detaliat reprezentantul Visa.
Pandemia a transformat modul în care ne cheltuim baniiConsumatorii au folosit cardurile mai mult ca niciodată în timpul pandemiei. Astfel, 8 din 10 tranzacții cu cardurile Visa au fost plăți cu cardul la POS și online. Deci procentul celor care folosesc cardurile doar pentru a retrage bani de la bancomat a scăzut semnificativ. În plus, a existat o creștere de 30% a valorii totale a plăților (POS + online) în 2020. ”4 din 10 români au făcut prima tranzacție online cu cardul în această perioadă”, a completat Elena Ungureanu, Country Manager Visa România și, potrivit lui Cătălin Crețu, ”suntem în top 10 mondial în acceptarea plăților contactless - a explodat plata contactless a transportului în comun, am introdus tap to phone printre primele 15 țări din lume”.
IMM-urile au acceptat plățile online ca ”metodă de supraviețuire”, dar Cătălin Crețu consideră că această ”reorientare le-a demonstrat că acest canal poate rămâne unul de bază, care să îi ajute vânzările”. ”Am ajuns la 260k de terminale în România - este o creștere, dar nu suntem acolo unde ne dorim să fim. Am ajuns la 13 terminale la mia de locuitori, dar media europeană depășește 31 de terminale, deci avem multe lucruri de recuperat”, a explicat și Ungureanu.
În ultimul an, 25% din consumul privat al românilor reprezintă plăți cu cardul la comercianți (anterior era 20%), mai punctează reprezentanta Visa. Astfel, valoarea plăților online a crescut cu 33%, iar numărul lor a crescut cu 40%.
”Studiul Visa Back to Business arată că proprietarii de afaceri mici se concentrează pe reflectarea în planul lor de business a realităților care au reieșit în timpul pandemiei. Foarte mulți au început să vândă online, să-și facă publicitate online, să accepte plăți contactless. 46% dintre comercianți acceptă plățile online - am pornit de la 23%”, a mai declarat Elena Ungureanu.
Statul, un girant important în procesul de digitalizare a plățilorCătălin Crețu consideră că statul român a avut și el un aport important în această adopție crescută a cardului pe timpul pandemiei. ”Pentru prima oară, statul român a conștientizat importanța platformei ghiseul.ro, care facilitează, de oriunde, plățile de taxe și impozite. Anul trecut a făcut prima campanie cu ghiseul.ro”, a detaliat el.
”A fost prima dată când am auzit constant în media "plătește cu cardul, că e mai sigur" - asta a dus la creșterea de 50%. A contribuit și creșterea portofoliului Visa cu 9%, explică Elena Ungureanu.
Visa Tap to Phone - Soluție pentru micii comercianți și zonele ruraleDigitalizarea plăților nu ține doar de obiceiurile de consum, ci și de accesul comercianților la tehnologiile de plată electronică. POS-urile se pot dovedi costisitoare pentru micii antreprenori. Mai exact, ”instalarea costă între 200 și 300 de euro, dar chiar până și micii comercianți de la țară au un smartphone”, potrivit Elenei Ungureanu.
Aici intră în schemă soluția Visa Tap to Phone, care transformă orice smartphone cu NFC într-un POS portabil.
Ungureanu spune despre această soluție că ”este instrumentul prin care vom deschide ușa plăților cu cardul și la țară”.
Băncile sunt direct implicate în popularizarea acestei soluții și, în prezent, Visa are parteneriate cu 5 entități din România pentru a aduce POS-uri mobile chiar și în zonele rurale, dar nu numai. ”Ne interesează foarte multe aceste zone, pentru că există și un potențial foarte mare în ceea ce privește beneficiile sociale ce pot fi puse pe carduri - dar dacă nu ai acceptare, nu poți lua o astfel de decizie. Să nu uităm că avem o lege - vestita lege cashback - care prevede că orice comerciant cu minimum 50.000 de euro vânzări anuale trebuie să accepte și plata cu cardul. Implementarea acestei legi a fost îngreunată tocmai de faptul că POS-urile tradiționale sunt scumpe”, a punctat Directorul General Vsa România, Croația, Slovenia, Malta.
Crețu, crede, însă, că va fi mai greu de ajuns la micii comercianți din piețe. Întrebat când crede că vom ajunge să vedem toate tarabele din piața Obor, de exemplu, dotate cu smartphone-uri cu Tap to Phone, el a zis că e dificil de răspuns. ”Mai găsim și acum comercianți care oferă plata cu cardul. E important că uneori românul mai votează și cu cardul - dacă comerciantul de lângă vede că cel cu POS-ul sau cu Tap to Phone începe să-și crească vânzările va zice că vrea și el. E greu de spus când se va întâmpla, dar important e că această soluția cu siguranță va accelera adoptarea plății electronice și în piețe”, a explicat acesta.
Dar soluția are potențialul de a fi folosită și de către curieri și livratori în cazul clienților care optează pentru plata ramburs, pentru ca aceștia să plătească mai ușor cu cardul și livratorii să nu fie nevoiți să care și POS-uri după ei.
Plata contactless a transportului în comun, o miză mare pentru VisaRevenind la obiceiurile consumatorilor, Cătălin Crețu consideră că sistemele de plată contactless montate în mijloacele de transport în comun din 16orașe din România vor avea un rol decisiv în popularizarea plăților electronice.
”Acceptarea plăților cu cardul în transportul public este critică în industria noastră. Cel puțin două călătorii le faci zilnic. Dacă faci două plăți cu cardul în acele două călătorii vei deveni mai deschis la a face plăți cu cardul și la magazin. Suntem în top 3 la nivel european, după Marea Britanie și Polonia”, a punctat Directorul General Visa.
Și utilizatorii chiar folosesc aceste funcționalități. Astfel, în luna martie 2021, cumulat, s-au înregistrat 1 milion de tranzacții contactless în transportul în comun, iar 1 din 4 astfel de tranzacții este făcută cu cardul.