Dan Gheorghe, Slice Pie Bar, de la construcții la HoReCa: "Și acum gătesc plăcinte"

Dan Gheoghe gătește plăcinte. Nu românești, ci plăcinte cu carne și alte ingrediente de inspirație britanică. Nu avea nicio legătură cu domeniul HoReCa, dar a decis să deschidă un business împreună cu soția sa. Într-un spațiu mic din București face unele dintre cele mai bune plăcinte ale Capitalei de peste un an și este invitatul nostru în seria editorială Leapșa Antreprenorilor.

Dan Gheorghe nu a început parcursul antreprenorial cu plăcintele. Departe de el acestea. A construit case, de fapt. A lucrat în construcții 30 de ani, dar proiectele s-au împuținat. După un an dificil în business-ul acesta, s-a gândit să facă ce-i place. Adică să gătească. Și-a luat un sabatic de la construcții și s-a dus și a lucrat în restaurante profesionale, în fine dining. A pornit de jos ca să înțeleagă cu ce se... mănâncă domeniul.

Nu avea o idee clară legată de restaurant. Totul a venit ca o oportunitate, un spațiu de care a aflat că urma să se elibereze. Atunci a început să caute un concept și l-a găsit. Plăcintele americane, britanice, irlandeze, care au carne sau diferite legume în interior. "Mari, umplute cu orice tocană bună, sănătoasă, cinsistă de vită", își amintește Dan Gheorghe.

A definit conceptul - plăcinte la felie. Așa s-a născut Slice Pie Bar, afacerea sa de peste un an.

Începutul dificil al afacerii Slice Pie Bar

După 30 de ani de construcții, începutul în HoReCa a fost dificil. Avea totul pregătit de Paști în 2024, dar autorizația a primit-o la final de iunie. Au fost nevoiți să deschidă într-o perioadă de vacanță și să dea față cu realitatea.

"Am deschis ușile și ne intrau trei oameni pe ușă. Eram fericiți și așa. Dar am dat multă mâncare la prieteni, ne durea sufletul să o aruncăm. Dar am crescut, a început să ne cunoască lumea, să avem clienți regulați care vin pentru mâncare și ambient. Cum mi-a zis cineva, la noi e ca la cineva acasă, în bucătărie, stăm la un pahar și la o farfurie de mâncare", spune Dan Gheorghe.

Au investit 60.000 de euro în deschidere, inclusiv după ce au luat un credit pentru echipamente.

Slice Pie Bar funcționează 5 zile pe săptămână, în afară de luni și marți, atunci când închid pentru odihnă. Sau pentru a găsi noi rețete.

Cu toate acestea, nu e niciodată ușor, mai ales că au obsesia de a folosi ingrediente de la piață, naturale, de la țărani.

"E o provocare. Gătim sezonier, dar piața românească are un defect. Chiar m-a întrebat cineva de ce nu avem restaurante Michelin. Pentru că nu avem constanță în nimic. Anul trecut a fost minunat pentru fructe, și legume. Anul ăsta mama natură ne cap dă în cap. Vom avea și fructe și legume, dar nu vor avea același gust", spune Gheorghe.

Crede că nici cei care au zeci de ani în HoReCa nu stau vreodată liniștiți, "ca băcanul la ușă".

Un an ca să nu mai aduci bani de acasă

Slice Pie Bar nu e o afacere care să crească fulminant. Dar a ajuns într-un punct bun pentru cei doi fondatori.

"Am ajuns să nu mai aducem bani de acasă. Inițial partenera mea de viață și de business lucra la corporație și mai aduceam de acolo bani din salariu. Acum suntem amândoi aici, că nu puteam să fac lucrurile de unul singur, mai ales când a început lumea să vină. Dacă trecem de vara aceasta, vom începe să capitalizăm", spune cofondatorul Slice Pie Bar.

Dar rămâne o afacere mică, doi angajați care sunt și doi fondatori. Dan s-a confruntat cu problema clasică din industrie. Nu a găsit oamenii potriviți.

"Muncim 14 ore pe zi cu aprovizionarea, spațiul e mic, nu poți să aprovizionezi mult, trebuie să ai mereu lucruri proaspete. Zilșnic avem aprovizionare, gătit, vândut, curățenie, acasă”, spune Dan Gheorghe.

Ce rămâne după?

"Am devenit un gen de roboței care sunt puși pe butuci. Dar nu avem ce să facem, suntem pregătiți să ne extindem", explică antreprenorul.

Vrea să se extindă prin oferirea produselor și în alte puncte de vânzare, cum ar fi cafenelele din București. De asemenea, urmărește pe viitor și ideea de expansiune într-un spațiu mai mare, dar și de francizare. Pe lângă aceste surse de venit au început să meargă și la evenimente sau în zona corporate.

Să faci business în cuplu

E o provocare aceasta. Doi angajați, doi fondatori, doi oameni care sunt parte a unui cuplu. Dan spune că e bine, dar trebuie să fii rezistent.

"24 de ore din 24 sunteți împreună, deci e greu să nu afecteze viața personală", explică el.

Dar vede și plusurile, mai ales în primul an al afacerii. "Anul trecut unul ceda moral, a doua zi ceda celălalt, ne susțineam reciproc. Pentru că am băgat toți banii în chestia asta, am luat și credit de la bancă. Nu era cale de întors", consideră antreprenorul.

Dacă planifici bine, uneori nu te mai apuci

Toate cărțile de business vorbesc despre planificare, despre studierea pieței. Și toate cărțile acelea sunt corecte. Dar uneori realitatea din teren e diferită. Uneori nu trebuie să planifici, zice Dan Gheorghe.

"Dacă încerci să faci un business plan, câteodată renunți. Noi am plecat pe ideea de a ne arunca în piscină, iar dacă nu e apă acolo, poate până ajungem la fund se pune niște apă", spune râzând azi Dan Gheorghe.

Crede că dacă făceau mai multe planuri, nu aveau cum să pornească, pentru că nu aveau experiență în industrie. Așa că au plecat cu capul înainte din pasiune.

Provocarea de a fi mic în HoReCa

Dan Gheorghe consideră că dacă ești cinstit nu ai probleme. Dar a identificat aspecte nedrepte în HoReCa, pentru că aceeași lege se aplică și celor mari, dar și celor mici. Dă chiar un exemplu.

"Plătesc muzica la câteva instituții, dar eu am 30 de metri pătrați, iar baremul e de la 5 la 500 de metri pătrați. Plătesc la fel cu cel care are 30 de mese, deși eu am 12 locuri", spune Dan Gheorghe. El se referă la taxa pe care o plătește fiecare business de HoReCa diferitelor instituții de drepturi de autor pentru muzica ce se aude în locație.

Dar îi place HoReCa, deși o consideră mult mai complicată decât industria construcțiilor. "Piața e diversă și te face să fii creativ. E competiție. Sunt puțini care înțeleg că dacă cineva are cinci restaurante și îl deschide și pe al șaselea e un lucru bun pentru toți. Nimeni nu fură clienții, că nu facem toți cartofi prăjiți. Fiecare va face altceva și lumea se va duce la cine-i place", explică Dan Gheorghe.

Dan vrea să se extindă din spațiul de 30 de metri pătrați într-unul mai mare, dar, așa cum a făcut și la începuturi, nu are un business plan bine făcut. Se va baza tot pe instinct, după care își va face planurile. Dacă deschide două locații sau dacă o transferă pe aceasta într-un spațiu mai mare.

Leapșa Antreprenorilor

La finalul fiecărui episod din Leapșa Antreprenorilor de pe start-up.ro din 2025 cerem antreprenorilor de pe scaunul din studio să ne recomande persoane de încredere pe care să le chemăm la interviu, cu afaceri interesante. Iată recomandările lui Sebastian Mîndroiu:

Cristina Arad, Alumni Brașov - antreprenoare care are o fabrică de prelucrări de alumniu, utilaje și dispozitive de manipulare cu care Dan Gheorghe a lucrat de-a lungul timpului

Marian Tănase, Decomar Business -  o altă persoană care a fost lângă Dan Gheorghe la începutul carierei din construcții, acum Decomar Business proiectează și realizează mobilier pe comandă, având o fabrică în dezvoltare


Interviul cu Dan Gheorghe este publicat în secțiunea „Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de ING Bank, partener de dezvoltare pentru afacerile din România.

Într-un context dinamic și încă incert, ING sprijină business-urile locale prin banking online și simplu. Banca le oferă antreprenorilor curajoși soluții de finanțare personalizate pentru a-și transforma viziunea în realitate.



Citeste si