- 28 Septembrie 2020
De la multinațională la gelateria artizanală Anelyse în plină pandemie
Povestea Anelyse începe spre finalul anului 2017, când Ramona și soțul său au decis să lanseze o gelaterie așa cum și-o imaginau ei. Ramona-și amintește că a simțit imboldul acesta în Italia, unde a observat că indiferent de regiunea sau anotimpul în care se aflau aveau o constantă: gelateria.
„Inghețata artizanală devenise aproape un ritual, o încununare a fiecărei zile petrecute acolo. Ne lăsam vrăjiți de povestile proprietarilor despre rețetele nescrise de „gelato”, transmise din generație în generație”, spune Ramona Țariuc.
Din 2017 au început să se documenteze, să afle dificultățile pornirii unui asemenea business, provocările celor care sunt deja pe piață. Dar au căutat și surse de finanțare și au ajuns la Start-Up Nation.
Un business construit în pandemieRamona spune că business-ul Anelyse a fost construit în mare parte în pandemie. Au pornit cu un laborator la Câmpina, iar ulterior au analizat planurile pentru comercializare.
„La Câmpina avem un laborator de 40mp, ridicat de la zero, pentru a răspunde atat cerințelor sanitar-veterinare cât și nevoilor noastre. Am găsit spatiul înca din iarna acestui an, însă lucrările au început abia dupa ieșirea din starea de urgență, termenele fiind evident întârziate”, spune fondatoarea Anelyse.
Odată ce au primit avizele pentru laborator au testat pașii de producție, prelucrarea la rece sau cald, stabilirea caloriilor și alergenilor, dar și testele de stabilitate pentru produs.
„În ceea ce privește aromele, am experimentat destul de mult și asta ne-a ajutat să deprindem tehnicile pentru folosirea echipamentelor, chimia ingredientelor și cum se comportă acestea în diverse combinații la temperaturi extreme, atât pozitive cât și negative. Avem aromele clasice, dar și arome pe care noi le considerăm mai îndrăznețe și care nu prea se regăsesc în multe locații: aloe vera, ghimbir, cremă catalană, arahide sărate, orez cu lapte, tiramisu”, explică ea o parte din secretele Anelyse.
Procesul de finanțare a inclus doar achiziția utilajelor pentru producție, cumpărate din Italia. Investiția inițială a fost de aproximativ 70.000 - 80.000 de euro, dar Ramona spune că ceva ce e de neprețuit a fost ajutorul prietenilor în toată această perioadă.
Pandemia le-a schimbat și planurile privind modul în care vor comercializa înghețata lor.
„Planul era să închiriem un spațiu în București unde să avem atât laboratorul cât și comercializarea înghețatei. Însă modificarea condițiilor pentru obținerea finanțării și apoi situatia generata de pandemie au dus la rescrierea proiectului”, explică Ramona.
Li s-a părut dificil să găsească un spațiu permanent. Pentru că trăim într-un climat incert, au decis să aibă costuri fixe cât mai mici și au comandat pregătirea unei rulote de la zero și pe care au pus-o pe esplanada SkyTower din București.
Comercializarea o fac cu ajutorul rulotei, dar și prin aplicațiile de livrare și sunt în discuții cu restaurante și cafenele pentru colaborări.
„Bineînțeles că, în orice locație fixă, vânzările sunt afectate de distanțarea socială, de interzicerea evenimentelor, de lucratul de acasă”, explică Ramona modul în care a afectat pandemia startul afacerii.
Cum spuneam, Ramona lucrează încă la o multinațională din București. Spune că are foarte multe provocări, dar încearcă să fie disciplinată și să-și fixeze limite pentru a obține satisfacții în ambele părți.
„După programul de birou, ajung la rulotă pentru schimbul doi. Pana acum, funcționează. Am pornit la drum cu patru angajați, care asigură producerea înghețatei, vânzarea și promovarea”, spune Ramona.
Cu toate acestea, înghețata artizanală le oferă satisfacții și câștigă experiență în fiecare zi.
„Avem pasiunea lucrului bine făcut și am avut timp să planificăm în detaliu, să studiem, să ne punem la punct cu tehnicile și tehnologiile de produs înghețata. Așa am înțeles că există diferențe fundamentale între înghețata de la dozatorul copilăriei și cea artizanală, plecand de la ingredientele folosite, la continutul de aer inglobat in produs pana la modul de preparare - înghețata artizanală se prepară în cantități mai mici, după rețete individuale și creative, lăsând amprenta gelatierului”, spune Ramona.
Primele luni de activitate le consideră un test pentru a învăța cât mai multe. Ramona spune însă că au clienți deja fideli care vin cu toată familia să consume înghețata lor. Pe viitor vor să participe la cât mai multe evenimente, în limitele impuse de pandemie, evenimente corporate și să se extindă în cafenele. „De asemenea, vrem să avem o locație fixă unde să devenim și noi constanta unor oameni, așa cum am experimentat noi în Italia”, explică Ramona Țariuc.
Am întrebat-o pe Ramona cât de greu ar fi pentru un tânăr să deschidă un business de gelato în România. Înainte de toate, spune ea, trebuie să te documentezi.
„Deși poate părea un clișeu, chiar cred că important este să își dorească acest lucru și să încerce să se informeze din toate sursele. Ce ne-a ajutat pe noi au fost discuțiile cu diverși oameni care activează deja în acest domeniu. Am pus pe hârtie, am analizat, am venit cu ideile noastre și lucrurile au început să prindă contur”, explică aceasta.
Cu toate că e un domeniu sezonier și timpul e important, spune Ramona, deciziile trebuie asumate și nu luate sub presiunea timpului. Ea vorbește mult despre planificare temeinică.
„În mod special în acest domeniu este obligatoriu să folosești ingrediente naturale și să realizezi produse de calitate cu orice preț. Clientul își dă seama instant de diferența de gust dintre o înghețată de pe rafturile magazinelor și una artizanală cu ingrediente naturale”, mai spune fondatoarea Anelyse.