eCommerce în România - cât de important este mobilul pentru clienți

Comerțul online din România continuă să crească, iar telefoanele mobile sunt din ce în ce mai importante pentru cumpărători. 70% din traficul magazinelor online este generat de telefoanele mobile.
Principalele categorii de produse vândute în 2017 și valorile medii ale comenzilor

Topul principalelor categorii de produse vândute online în 2017 (exclusiv e-tail) este, în ordine: produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casă și decorațiuni, cărțile precum și produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.).

Clasamentul este similar cu anul 2016, dar potrivit estimărilor principalilor jucători, verticala de Fashion crește acelerat și va devansa produsele din gama Electro-IT&C în aprox. 5 ani, devenind principala categorie de produse comercializate online din punct de vedere volum generat. De asemenea, categoria de produse Home & Deco are un potențial uriaș de creștere.

O particularitate importantă a anului 2017 constă în creșterea valorii produselor achiziționate online, explicată prin creșterea salariilor și, deci, orientarea consumatorilor către produse de calitate mai bună. De asemenea, a crescut și numărul de produse achiziționate la o cumpărătură și, implicit, valoarea medie a tranzacțiilor.

Pe segmentul Electro-IT&C, valoarea coșului mediu a crescut de la 669 lei în 2016 la peste 800 de lei în 2017, cu anumite momente din an (ex.: Black Friday) când valoarea s-a apropiat sau chiar a depășit pragul de 1.000 de lei.

De asemenea, creșteri semnificative ale coșului mediu s-au înregistrat și în segmentul Fashion, de la 161 de lei în 2016 la 250–300 de lei în 2017, în funcție de anumite momente din an și de tipul de produse comercializate (brand – unde valorile sunt mai mari vs. non-brand – produse cu valoare mai mică).

Pe categoria Home & Deco valoarea medie a tranzacției este similară cu cea din 2016, respectiv aprox. 480 de lei.

În cazul librăriilor online, valoarea medie a coșului variază între 80 și 100 de lei, fiind într-o ușoară creștere comparativ cu 2016. Doar în cazul articolelor pentru copii (puericultură), valoarea medie a tranzacției este pe un trend descendent de cel puțin 3 ani, continuând să scadă ușor și în 2017 de la 203 lei la 195-200 lei.

70% din traficul magazinelor online este generat de telefoanele mobile

“Mobile” a continuat să fie principalul trend al anului 2017, iar tendința se va păstra și în 2018. Principalele magazine online românești au înregistrat creșteri semnificative de trafic generat de dispozitivele mobile: aprox. 70% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil în detrimentul desktop-ului, cifra fiind cu 20% mai mare decât în 2016.

Generația Millennials este cea care împinge procentele tot mai sus, majoritatea tinerilor făcând cunoștință cu internetul direct pe telefonul mobil și rareori pe desktop.

În cazul magazinelor online care au aplicații de mobil dedicate, rata de conversie generată de dispozitivele mobile a depășit deja desktop-ul. În schimb, în cazul magazinelor online “mobile friendly”, unde vizitele se fac din browser, rata de conversie de pe mobil este încă la jumătate față de desktop.

Tot mai multe magazine online românești au înțeles trend-ul și și-au optimizat site-urile pentru dispozitivele mobile, dar slaba optimizare a temei de mobil care generează timpi mari de încărcare rămâne încă principala provocare a majorității magazinelor online autohtone.

Potrivit studiului GPeC și iSense Solutions, principalii factori în luarea deciziei de cumpărare sunt, în ordine: prețul cât mai mic, încrederea pe care o conferă magazinul (brand reputation), timpul de livrare cât mai scurt, claritatea și calitatea informațiilor de pe site, ergonomia site-ului (ușurința în navigare și în procesul de cumpărare și estetica site-ului), politica de fidelizare a magazinului online.

Un cumpărător online a făcut, în medie, 8,7 achiziții în decursul anului trecut – în creștere față de 2016 când media era de 8,4 achiziții, dar și față de 2015 când cifra se situa la 8,2 achiziții/an.

Black Friday 2017 - 200 de milioane de euro

Potrivit ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), în weekend-ul de Black Friday (17-19 noiembrie 2017), românii au cumpărat produse de peste 200 de milioane de euro, cu 35% mai mult față de valoarea de 130 de milioane de euro înregistrată în 2016. Creșterile de Black Friday sunt semnificative de la an la an: 75 mil. EUR Black Friday 2014 – 100 mil. EUR Black Friday 2015 – 130 mil. EUR Black Friday 2016 – 200+ mil. EUR Black Friday 2017.

Tot mai multe magazinele online aleg să desfășoare campanii de tip Black Friday (de multe ori, sub alte denumiri) pe tot parcursul anului.

Potrivit acestora, indiferent de titulatura sub care se desfășoară campaniile de discount-uri, acestea aduc creșteri în vânzări de aprox. 25-30%.



Citeste si