- 27 Noiembrie 2024
Femeia care a adus slow fashion în picioarele românilor
Raluca a intrat în câmpul muncii într-o corporație internațională, imediat după ce a terminat studiile. Doar că simțea că nu e suficient să aibă un job, energia și valorile ei păreau să aibă nevoie de un teren de joacă mai mare. Iar peste această dorință s-a suprapus și o nevoie pe care a simțit-o pe propria piele. Și pe propriile picioare.
Tocuri fără chinPerioada de corporație presupunea și o anumită ținută, una care implica de cele mai multe ori pantofi de piele cu toc. Ceea ce se lăsa de cele mai multe ori cu dureri îngrozitoare de picioare și o experiență inconfortabilă, în general. Când dorința și nevoia s-au întâlnit, Raluca a început să lucreze la ceea ce a devenit acum brandul Alura, încălțăminte cu stil, dar cu accent pe comoditate.
La început, până când tânăra antreprenoare a avut o dimensiune mai clară asupra ceea ce înseamnă business în această industrie, făcea un curatoriat de încălțări care să respecte tiparele fashion + comoditate.
Proba cât de mult putea, stătea cu clientele în magazinul deschis în pandemie și închis la puțin timp după, totul pentru a înțelege cât mai bine ce modele se potrivesc pe direcțiiile dorite.
Odată ce a înțeles industria, i-a fost mai clar că vrea să și producă încălțămintea care să ajungă apoi la baza de cliente.
Acum, într-o echipă mică de doar cinci oameni, Alura produce majoritatea pantofilor la o fabrică cu tradiție din Spania. Modelele sunt discutate cu echipa locală, consultanță atât pe materiale, cât și pe structuri, forma tocului, nivelul de confort, accesorii, și direcția stilistică pentru noile prototipuri.
Prin nevoia adresată, Alura a reușit, în mai puțin de 2 ani de zile, să creeze un sistem sustenabil de precomandă în care clientele așteaptă uneori și luni la rând după produsele comandate. Și asta pe o piață în care există comenzi cu livrare a doua zi.
”Mereu ne-a salvat faptul că am vrut să fim altfel. Când piața este invadată de giganți precum Shein sau Temu, noi suntem mai inaccesibili din punct de vedere preț sau termen de livrare, când brandurile experimentează cu foarte mulți influenceri, noi ne-am ales un singur brand ambassador care ne este și clientă, când totul este foarte comercial, noi încercam să încetinim ritmul și să creăm o poveste, să organizăm evenimente, să oferim dincolo de pantofi.”
Despre antreprenoarea care a ales să facă lucrurile altfel, aflați mai multe mai jos.
Despre ce vei citi:
- pregătirea pentru un doemniu nou se face cu pași mici
- antreprenoriatul cere reziliență și o dorință puternică
- contracurentul poate fi o tendință și un model de business
Raluca Hăulică face parte din proiectul "Femeile deschid România", o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui spațiu interactiv, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.
Biografie Raluca Hăulică
1. Nume și funcție actuală
Raluca Isabela Hăulică, antreprenoare
2. Bio copilărie:M-am născut și am crescut în orașul Vaslui. De mică am fost un copil curios, cu multă imaginație. Am învățat să citesc înainte de clasa I, și cel mai mult îmi plăcea să mă duc la biblioteca județeană, să-mi aleg cărțile și să stau închisă în cameră cu zilele și să citesc într-o așa-zisă izolare. Bineînțeles, aveam și din hobby-urile vremii: eram mare colecționară de șervețele. Tot când eram mică, prima meserie de care îmi aduc aminte a fost prezentatoare de știri.
3. Bio educație:Sunt absolventă a Facultății de Litere, secțiunea Română - Germană, din cadrul Universității București. Mă pregătisem pentru a deveni profesoară de limba română. Mai apoi, am terminat și un fast-track MBA la BISM (Bucharest International School of Management).
4. Ce-ți place să faci când nu muncești?Să urc pe munte, să citesc, să joc tenis, să mă conectez cu natura sau cu lucruri mai simple, inclusiv casnice. Spre exemplu, mă relaxează să fac curățenie. De orice fel!
5. Când ai știut că vrei să te dedici domeniului în care activezi, ce te-a atras către acesta și ce ai simțit nevoia să schimbi la industria în care activezi?Am știut că vreau să mă dedic antreprenoriatul în momentul când, deși îmi iubeam job-ul din corporație și aveam perspective foarte bune, dar chiar și în aceste condiții parcă nu îmi găseam locul. La 23 de ani simțeam că nu am timp să am răbdare, voiam mai multă independență, mai multă viteză, și dincolo de orice, voiam să simt că eu contez, că am un impact, că nu sunt doar o cifră la headcount. Următorii 2 ani m-au temperat foarte mult.
6. Ai vreun model feminin din familie/ din apropiați care ți-a deschis prima dată orizonturile către zona aceasta?Nu, nicio femeie din familia mea nu a fost antreprenoare vreodată, însă sunt toate femei puternice, trecute prin viață. Modele antreprenoriale mi-au creat mai apoi, prin studiu.
7. Îți amintești de vreun role model feminin de-a lungul vieții tale care să fi avut vreo contribuție la traseul tău profesional?Da, atât mama, cât și mătușa și bunica mea au avut un impact asupra mea, cu siguranță. Ele m-au crescut, au ghidat familia și, deși viața nu a fost mereu generoasă, nu le-am auzit niciodată că vor să renunțe. Cred că este esențial să știi că drumul e greu, că poți să te plângi, că te mai odihnești, dar că a renunța nu e o opțiune.
Reziliența este o cheie a antreprenoriatului.
8. O realizare de care ești tare mândră și ce impact crezi că a avut aceasta în domeniul în care activezi.Una din realizările cu care mă mândresc și care spune multe despre brandul Alura este că am reușit, în mai puțin de 2 ani de zile, să implementăm un sistem sustenabil de precomandă în care clientele noastre așteaptă, uneori și luni la rând după produsele comandate, în condițiile în care există pe piață zeci, sute de branduri, accesibile a doua zi pentru livrare.
9. Un impas din traseul tău profesional: cum ai trecut peste acesta și cu ce lecții ai rămas.Impasuri există în fiecare zi, și tot fiecare zi este o lecție - ăsta este unul din lucrurile pe care le iubesc cel mai mult la antreprenoriat. Unul din impasuri a fost cel legat de producție - este foarte greu să găsești surse de producție de încredere. Am testat foarte mult înainte să ajungem la o variantă optimă. Am găsit, după mult studiu, fabrica cu care lucrăm acum, după ce am participat la mai multe târguri de profil. Cam la orice impas, soluția e test, test, test - fără prea mult overthinking. Soluția cea mai bună vine după ce testezi și eșuezi în mod repetat.
10. Dacă s-ar face o carte de istorie a femeilor care au adus schimbare în România, ce ți-ar plăcea să scrie la descrierea ta.Femeia care a promovat, educat și inspirat noua generație de antreprenoare a României.
Raluca Hăulică este o antreprenoare a Generației Z, cu un spirit antreprenorial pe care l-a simțit foarte devreme. Dar această direcție i-a devenit mai clară odată cu experiența BISM, un curs de MBA de management, școala nefiind cea mai prietenoasă cu cei cu spirit inovator nici în istoria mai recentă:
”Din păcate, școala nu m-a îndreptat absolut deloc spre antreprenoriat, și nici măcar nu-mi amintesc să fi avut vreun coleg care să-și dorească să fie antreprenor. Spiritul cultivat în școala românească a fost acela de obediență, unde lipsa de curaj și creativitate au fost, de fapt, premiate, și unde nu am înțeles cum să caut soluții la probleme, ci să ignor problemele. Cel mai mult m-au ajutat studiile la BISM, și sunt recunoscătoare pentru toată experiența de acolo, care mi-a schimbat viața și modul de a gândi. Esențial pentru Generatia Z este să își aleagă atent sursele de informare.”
Antreprenoarea a ales drumul sustenabilității în fashion, un contra curent în epoca Shein, Temu și un Black Friday lung cât o lună-ntreagă. Ce a reușit să facă cu Alura este că Raluca a construit o comunitate educată și răbdătoare, genul de cliente dispuse să aștepte și câteva luni pentru modelul de pantofi ales.
În aproape 2 ani de când Alura funcționează pe un model de business în care-și produce proprii pantofi la o fabrică din Spania, compania a dat în lucru 200 de modele de încălțări.
Iar anul acesta a ajuns la 5000 de perechi de pantofi vândute doar către clienți, fără ramura B2B, recordul de până acum. Anul trecut au avut o cifră de afaceri de peste 500.000 de euro, iar pentru 2025 au prognoze mari, mai ales pentru extindere internațională în B2B.
Anual au cam 4000 de cliente, dintre care generația Ralucăi a reușit să atragă și publicul GenZ către oferta companiei.
”Publicul din aceasta generație folosește Instagram ca motor de căutare și ca sursă de inspirație pentru tot ce înseamnă fashion. Mi se par un public din ce în ce mai smart, mai atent la alegeri, foarte pragmatic - când aleg o pereche de pantofi, deja au toate ținutele în cap cu care se asortează, nu le este frică să experimenteze, însă au si această linie classy încă - ceea ce mă bucură foarte mult.”
Un brand experiențăIstoric vorbind, Alura a fost și un întreg proces de învățare pentru tânăra antreprenoare. A participat la târguri internaționale pentru a găsi fabric apotrivită, asta după scrutarea ofertei din România. Apoi a început întregul proces de negociere pentru a ajunge la varianta optimă de model, calapod, culoare, structură, accesorii, brant. Odată ce a bifat asta, a fost și rezolvarea părții de logistică, de la ambalaj și transport internațional, până la manipularea mărfurilor, distribuirea și optimizarea acestora conform canalelor lor.
În prezent, fluxul operațional în companie este între echipa de 5 oameni de la Alura și fabrică, o colaborare care să ducă la o variantă care să arate pe placul echipei din România, dar care să respecte și standardele de calitate.
Pe lângă vânzările online, Alura a deschis în februarie anul acesta și un showroom, care să ducă brandul cât mai aproape de cliente.
”Am simțit nevoia unui spațiu fizic, în primul rând, la cererea clientelor noastre. Pantofii sunt un element aparte din industria fashion, mai intim, necesită mai multă probă și mai multă atenție. În al doilea rând, din momentul în care ne-am hotărât să facem această investiție în imaginea noastră, am zis să facem totul diferit, să nu fie doar un shop într-un mall, ci un spațiu în care atunci când intri, simți nevoia instantă să faci poze, să împărtășești experiența, să te bucuri de locul în care ești. Este un canal de marketing organic, până la urmă.”
Astfel, experiența de shopping a fost concretizată în showroom-ul localizat într-o clădire interbelică premiată pentru recondiționare, din apropiere de Calea Victoriei. Spațiul recuperează mult și rapid ca un canal de vânzări pentru companie.
Prin acest stil de slow fashion și prin evenimentele de comunitate, Alura a creat o comunitate, una care stă la baza filozofiei de brand.
”Sunt foarte mândră de femeile din comunitatea Alura. Nu doar că au mult bun gust, pentru că le observ foarte atent atunci când vin în showroom, dar sunt femei de carieră, ambițioase, cultivate, atente la sursele din care cumpără, curioase. Creștem tribul Alura prin evenimente private dedicate lor, prin interacțiunea cu mine din showroom și de pe mail, prin povestea Alura care e scrisă împreună cu ele. Este foarte ușor să ajungi la mine și la echipă, și cred că asta contează foarte mult pentru comunitate. Este acest sentiment că suntem un brand tangibil, căruia îi pasă cu adevărat de experiența lor.”