- 22 Iunie 2023
Femeia care aduce cursurile de limbi străine pe înțelesul companiilor din România
`Delia Dragomir din copilărie` a văzut rigurozitatea muncii și calea către succes din experiența mamei, care a avut o carmangerie în anii `90. De la bunicile ei a învățat creativitatea surselor alternative de finanțare, iar de la profesoarele ei de biologie din liceu a învățat să nu deraieze în tumultul adolescenței.
Iar acum, alături de soțul ei, conduce EUCOM, o afacere care pune la dispoziția companiilor cursuri de limbi străine pe care le pot oferi angajaților, ca parte din training-ul pentru poziția pe care o ocupă sau vor s-o ocupe. Prin activitatea crescută de ea și soțul ei, au reușit să ajungă la 15.000 de oameni, persoane care se simt mai încrezătoare în sine sau care și-au transformat viața vizibil după ce au fost la un curs de o limbă străină.
Nemulțumirea cursurilor mult prea teoretice a condus la construirea acestui business, dar și a unor momente de pionierat pe ce înseamnă partea de learning&development. Iar nemulțumirea unui sistem învechit a dus și la cea mai mare bucurie din viața antreprenoarei:
”Cea mai mare satisfacție sunt cei peste 150.000 de oameni la care am ajuns și la care am contribuit prin a le creștere încrederea în ei, în a le face o zi mai frumoasă, în a le aduce zâmbetul pe buze cu o activitate interactivă, cărora le-am ridicat multe semne de întrebare și i-am făcut curioși în a se descoperi și a descoperi noi oportunități la care au început treptat, treptat să aibă acces.”
Ce urmează să citești:
- Chestionar despre Delia Dragomir, care se juca de-a profesoara, a terminat biologia și a ales altă cale naturală de a ajuta evoluția oamenilor.
- Despre compania care ajută și oamenii și afacerile.
- Despre învățarea continuă și care sunt poveștile care demonstrează beneficiile acestui proces.
- Despre cum te reinventezi ca să rămâi actual și relevant.
- Despre schimbările de predare și învățare, care pot ajuta oamenii să folosească o limbă străină în job și viață.
Delia Dragomir face parte din proiectul "Femeile strigă Bingo", o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui joc interactiv de Bingo, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.
1. Nume și funcție actuală:
Delia Dragomir – CEO & Co-Founder Eucom
2. Copilărie:
Născută și crescută în Reșița.
Fiind un copil astmatic, nu am avut voie să am prea multe activități care mă oboseau, de aceea nici acum nu știu să merg pe bicicletă. În schimb mă jucăm foarte mult cu păpușile, și de-a profesoară. Îmi amintesc și acum cum aveam un atlas geografic pe care l-am transformat în catalog (câte 3 elevi pe pagină), și cum ușa de la dulap era tablă. Și oricât de mult ștergeam ușa aceea, urmele de cretă au rămas.
3. Educație:
Sunt absolventă de Biologie, a Universității de Vest din Timișoara, unde m-am pregătit pentru carieră de profesor de biologie, însă nu am mai apucat să și profesez.
4. Ce-ți place să faci când nu muncești?
Să fac drumeții, să merg pe munte, să lenevesc pe malul marii sau să mai vizitez câte o țară, o fabrică, și să am parte de diverse experiențe. Cum ar fi zborul cu parapanta, trekking în deșert, snorkelling, am încercat și scuba diving. Iar de curând am fost într-un winery trip în Republica Moldova.
5. Când ai știut că vrei să te dedici domeniului în care activezi, ce te-a atras către acesta și ce ai simțit nevoia să schimbi la industria în care activezi?
După vreo 4 ani de când începusem. În momentul inițial, eram proaspăt absolventă, și prima firma înființată a beneficiat de deducerile acordate studenților care își înființează pentru prima dată o societate. Timp de 4 ani am fost angajată că reprezentant de vânzări pe zona de Vest (aveam 5 județe în portofoliu) la o companie de reactivi și aparatură de laborator, deci oarecum în domeniul în care m-am pregătit, și în paralel activăm și în Eucom. Asta până în momentul în care am decis să orientăm business-ul doar pe zona de corporate și să ne mutăm în Bucureșți. Acela a fost și momentul în care m-am dedicat 100% business-ului.
Schimbarea pe care am simțit să o fac este legată de faptul că m-am gândit la ce mi-ar plăcea mie să se întâmple într-un curs de limbi străine. Pentru că da, este nevoie de disciplină, de o perioada lungă de timp, sunt noțiuni grele și complicate, însă mă interesa cum reușesc să fac toate aceste lucruri ALTFEL. Cum să îmbin utilul cu plăcutul. Omului să-i facă plăcere să învețe, iar noțiunile să fie practice, să le poată aplică în activitatea de zi cu zi. Să nu fie doar teorie, pentru că da, ai nevoie și de noțiuni teoretice, abstracte, însă este util să le combini cu elemente distractive, cu jocuri, cu noțiuni
6. Ai vreun model feminin din familie/ din apropiați care ți-a deschis prima dată orizonturile către zona această?
Către zona de antreprenoriat, da. În anii ‘90 mama a avut o carmangerie, și din activitatea ei am învățat că muncă stă la baza succesului. Iar ca și modele în viață, pe lângă mama, le-am avut pe cele 2 bunici, care făceau fiecare diverse activități, mult spus de antreprenoriat, însă de găsit surse de finanțare alternative.
7. Îți amintești de vreun role model feminin de-a lungul vieții tale care să fi avut vreo contribuție la traseul tău profesional?
Un impact major au avut cele 2 profesoare de biologie pe care le-am avut, una dintre ele mi-a fost și dirigintă. Ea m-a susținut foarte mult în clasa a IX-a să rămân pe direcție, și să nu mă pierd în tumultul adolescenței. Iar ce-a de-a două m-a ghidat înspre a-mi alege facultatea și m-a sprijinit în procesul de învățare astfel încât am reușit să intru la facultate.
În rest, de-a lungul celor 20 de ani de când activez în antreprenoriat, am învățat foarte multe de la oamenii de HR, unde sunt majoritat femei care lucrează în acest domeniu. Fiecare a lăsat câte ”o ceva bun”. Chiar dacă la început nu am văzut asta și mi se părea chinuitor de mult tot ceea ce mi se cere, cu timpul am învățat să văd și să apreciez beneficiul fiecărei interacțiuni, și să-mi extrag ce este cel mai bine pentru mine în fiecare moment.
8. O realizare de care ești tare mândră și ce impact crezi că a avut această în domeniul în care activezi.
Sunt mândră de faptul că am setat trend-ul în domeniul nostru. Atunci când am intrat noi în piață, fiecare jucător avea un alt sistem de organizare. Noi am impus în piață sesiunea de 100 de minute fără pauză, noi am adus interactivitatea în sala de curs, noi am pus accentul pe învățarea practică a unei limbi străine, pe de-o parte bazată pe experiență de învățare, pe de altă parte, din elemente din viața de zi cu zi a cursantului nostru.
Pentru că atunci când mergi la un curs, este foarte fain, înveți multă teorie, dar pe urmă ce faci cu ea? Cum aplici totul? Și asta este un element definitoriu al nostru, ne interesează ca oricine să poată aplică ceea ce învață. Am eliminat obligativitatea parcurgerii unui anumit material de curs. Toți competitorii noștri impuneau un anumit manual pe care un cursant era obligat să-l finalizeze. Pe noi nu ne interesează să se finalizeze un anumit manual, ci să se parcurgă ceea ce este de interes pentru cursant și să se completeze cu câte materiale extra este nevoie.
9. Un impas din traseul tău profesional: cum ai trecut peste acesta și cu ce lecții ai rămas.
Un impas a fost când clientul care reprezenta 50% din business, și-a redus activitatea ca efect al crizei din 2008. A fost foarte greu atunci, ne gândeam chiar că ne va fi imposibil să trecem peste, că nu vom avea resursele necesare, însă au luat decizii precum reinvestirea în totalitate a profitului, și astfel ne-am asigurat cash flow-ul. Iar ca și lecție învățată a fost aceea de a nu mai avea o expunere mai mare de 15% pe un singur client.
10. Dacă s-ar face o carte de istorie a femeilor care au adus schimbare în România, ce ți-ar plăcea să scrie la descrierea ta.
Că am fost femeia care a revoluționat sistemul de testare și învățare al adulților, astfel încât acum procesul este unul plăcut, practic, experențial, iar adulții sunt capabili să-și atingă potențialul și să fie mândri de realizările lor.
EUCOM este o companie cu o vechime de 21 de ani pe piață, o soluția care a venit să rezolve modul în care se preda o limbă străină adulților, acela cu profesorul la tablă și cursanții în bănci, notând tot ce se scria.
”Ce am știut că vrem să rezolvăm a fost modul în care se preda o limba străină. Am știut că vrem să facem din acest proces de predare-învățare unul plăcut, dar și util în același timp. Am știut că un adult este mult mai ocupat ca un copil, și că focusul lui nu este către un curs de limbi străine, că are o carieră, o familie, multe responsabilități și nevoie. Și că pe lângă un curs de limba străini, el mai urmează și alte cursuri, și atunci am construit totul plecând de la realitatea oamenilor, a cursanților noștri. O știam, făceam și noi parte din ea. Și tot ce ne-a interesat a fost să focusam cursul în zona de practic și plăcut.”
Două decenii de activitate în aceeași companie. Am vrut să știm cât de greu e să rămâi în actualitate, să nu te plictisești și cum faci să rămâi relevant și interesat de rolul ales. Iar Delia ne-a spus că e încă într-un domeniu care cere educarea pieței și schimbări, ceea ce vine și cu o testare de roluri și experimente din poziția ei.
O altă provocare specifică pentru antreprenoare este că a ales să construiască această afacere alături de soțul ei, ceea ce face echilibrul carieră-viață ușor atipic:
” În primul rând, nu se prea poate vorbi despre un echilibru viață-carieră, pentru că noi avem un singur creier pe care îl folosim tot timpul indiferent de ceea ce facem. Și atunci este firesc că atunci când ai o situație la care a rămas să te gândeșți, nu contează locul sau contextul în care ești, tu te gândeșți în continuare la situația respectivă, încerci să găseșți o soluție. Lansându-ne în business de tineri, fără experiență, doar cu dorința și capacitate de muncă și învățare, asta ne ocupă tot timpul. Conversațiile erau mereu în jurul job-ului. De când au apărut cei doi copii, lucrurile s-au mai schimbat, pentru că inevitabil au apărut alte subiecte de conversații, alte motive de îngrijorare, de căutat soluții. Iar momentul în care suntem acum, este diversificarea responsabilităților noastre, bazată pe tăriile fiecăruia, astfel încât sunt tot mai puține contexte în care să interacționăm zi de zi, și în acest mod reușim să păstrăm o distanță sănătoasă și benefică.”
Studiile arată că oamenii care învață o limbă străină căștigă câțiva ani în numărătoarea vieții, au creierul mai sănătos și alte beneficii studiate. Iar Delia ne arată beneficiile din teren, niște rezultate cât mai aplicate pe care le-a aflat de la câțiva dintre cursanții care au trecut de-a lungul timpului prin metoda de predare de la EUCOM:
”O limbă străină învățată crește încrederea oamenilor în forțele proprii. Primim feedback-uri de genul -am reușit o ocup un poziție superioară, pe care mi-o doream de mult, aveam experiență necesară, însă mă împiedică faptul că nu vorbesc limba engleză- sau - sunt tare mândru de mine că am vorbit astăzi cu CEO-ul companiei, pentru că până acum îmi era rușine, din cauza că nu vorbeam engleză - sau - am reușit să susțin prima mea prezentare în față board-ului, și a fost fantastic, m-au ascultat și mi-au luat în considerare părerile.”
Pe lângă feedback-ul primit direct din teren, Delia are câteva momente din istoricul companiei în care a știut că ceea ce a construit își îndeplinește pe deplin misiunea gândită:
Au avut o companie care le-a scris că o cursantă a cursului de germană a reușit să-și dubleze vânzările după ce a stăpânit limba învățată.
Iar lockdown-ul din pandemie a venit cu un alt moment memorabil: ”în doar 2 săptămâni au reușit să transferăm întreagă activitate în online. Și poate pare simplu, însă nu a fost deloc așa, pentru că vorbim despre peste 100 de companii, care au propriile reguli cu privire la conexiuni și a trebuit să găsim soluții și platforme acceptate de fiecare în parte. Iar cu o parte dintre ei am lucrat înspre a le deschide aceaste posibilități, pentru că erau sceptici, nu credeau că se că se vor putea realiza cursuri online. Iar după o perioada de timp, ne-au mulțumit pentru că le-am fost alături și astfel le-a fost mult mai simplu să-și mute ei întreagă activitate în online.”
Activitatea ei, deși trecută bine de majorat, mai are cale lungă în business. Și asta pentru că acum, mai mult ca niciodată, companiile au nevoie de limbi străine, totul este internațional. echipele sunt mixte din punct de vedere lingvistic și cultural și asta reprezintă o provocare foarte mare pentru o companie.
Pe lângă reușitele profesionale pe care le poate aduce o limbă străină, cursanții rămân cu ceva și mai valoros la finalul cursului. Așa cum spune și Delia:
”Din învățarea unei limbi străine nu te oprești niciodată, este un proces de viață. O limba este un întreg univers, care îți deschide infinite oportunități, și zi de zi mai descoperi câte ceva. Pe lângă gramatică și vocabular, o limba străină este cultură și civilizație, istorie, geografie, muzică, gastronomie, și multe, multe altele.
În mediul antreprenorial din România, femeile sunt acționare în 47% dintre firmele active cu cifra de afaceri de peste 10.000 de lei, potrivit unui studiu realizat de ING Bank România, Impact Hub și Bravva Angels. Una din patru companii este deținută 100% de către femei. Așadar, peste 260.000 de firme locale au în structura lor o femeie antreprenor, iar 145.000 sunt conduse în întregime de femei. Alături de start-up.ro, vă invităm să cunoașteți o mică parte din poveștile lor de succes.
ING sprijină femeile care schimbă România zi de zi și, în acest an, va lansa un program de mentorat creat special pentru femeia antreprenor.