- 29 Aprilie 2025
Femi.Eko, inovația în îngrijire menstruală pornită de o româncă și care a cucerit întreaga Europa
Femi.Eko® este una dintre companiile prezente în raportul inovației realizat de start-up.ro - brand-ul de îngrijire menstruală ocupă locul 7 în raportul Innovation 35.
Dar inovația adusă de Femi.Eko® nu este doar un aspect de adăugat în raporturi, topuri și liste. Inovația adusă de acest brand este una palpabilă, care s-a uitat la cum sunt fabricate și folosite produsele de îngrijire menstruală și le-a îmbunătățit apoi.
Acesta este și cazul discului menstrual, pe care antreprenoarea l-a regândit complet față de ce exista pe piață: model 3D propriu, înregistrat la OSIM, cu inel de extracție și tehnologie antibacteriană Saniconcentrate® – singurul disc cu astfel de protecție integrată, ceea ce îl face unic în lume, așa cum menționează antreprenoarea.
În înscrierea companiei în raportul Innovation 35, Narcisa a scris că discul lor este numărul 1 în Europa. Ceea ce ne-a atras atenția, pentru că și noi picăm des în capcana titlurilor în care românii gândesc și produc lucruri care ajung lideri în clasament. Dar atitudinea Narcisei ne lămurește că nu e doar despre a fi pe primul loc:
”Nu ne-am propus să facem cel mai premiat disc, ci unul care chiar să funcționeze. L-am construit de la zero. Nu am căutat diferențiere de dragul marketingului, ci am creat o soluție reală, validată de o rată de satisfacție de 98%. Industria produselor menstruale reutilizabile nu are un sistem formal de premii, dar piața decide. Nu ne-am autoproclamat lideri, dar review-urile, comunitățile, vânzarea lui și expansiunea în retail spun totul. Și da, faptul că avem înregistrări oficiale ale produsului, un model unic și rezultate concrete, arată că nu e doar un statement frumos, ci umplem un gol care exista pe piață.”
Iar golul de pe piață este cel care a dus la crearea Femi.Eko® și la poziționarea acestui brand ca mai mult decât un business sau o sursă de profit.
Viziunea pentru această companie a fost una a longevității, una în care antreprenoarea construiește pas cu pas, investește în cercetare, inovare și, mai important decât orice, în educație.
Pe acești piloni, Narcisa își propune ca Femi.Eko® să devină brandul numărul 1 în Europa pe segmentul de produse menstruale care respectă atât corpul femeii, cât și mediul: ”pentru că noi credem că schimbarea reală începe cu mici fapte și produse”.
Femi.Eko® a prins contur în 2021, în perioada în care Narcisa alăpta, ceea ce i-a adus un nou strat de grijă pentru produsele pe care le folosea.
”Nu are sens să avem grijă ce mâncăm, dar să folosim creme cu N compuși sau absorbante cu chimicale direct pe piele, ca să nu mai menționez tampoanele. M-am întrebat: dacă prin porii pielii compușii ajung în sânge, iar din sânge ajung în laptele matern - ce le oferim, de fapt, copiilor noștri? Am devenit conștientă de lucruri pe care, ca femeie și ca om, nu le vedeam înainte. Și de acolo a pornit tot: nevoia de a găsi soluții mai curate, mai logice și mai bune.”
A ajutat și țara în care locuiește din 2016, Danemarca, un loc unde sustenabilitatea e o normalitate. Astfel, interesele ei personale s-au aliniat valorilor și preocupărilor pentru un business sustenabil în context mai amplu, iar în februarie 2022 lansa oficial Femi.Eko®.
Lansarea a fost o construcție logică, unde nici investiția nu a fost una clasică, ci integrată într-o structură deja existentă, cu branduri active, echipă matură și un setup existent (n.r. Narcisa a fost general manager și în business-uri precum PopSockets în România, dar și în echipa care a adus Christina Diamonds în țară).
Pentru Femi.Eko® a avut o strategie pe termen lung, cu un business plan pe 5 ani, unde abia de anul acesta se vor concentra activ pe profitabilitate.
”În primii ani am ajuns rapid la cifre sustenabile, tocmai pentru că nu am investit masiv în branding. Ne-am concentrat pe produs, pe preț accesibil și pe crearea unui grup de cliente care să încerce, să simtă beneficiile și să recomande mai departe. Dar în ultimul an am adus investiții proprii și chiar am direcționat resurse din celelalte branduri pe care le-am pus pe piața din România, tocmai pentru că avem încredere totală în potențialul produselor și în dezvoltarea pieței. Până acum, am investit peste 300.000 euro, sumă încă nerecuperată, dar estimăm totuși profitabilitate în 2025. Dacă am fi pornit de la zero, cu un business plan ca la carte, probabil că suma necesară ar fi fost mult mai mare. Însă tocmai această integrare în ecosistemul nostru a făcut ca începutul să fie eficient și bine calibrat.”
Începuturile brand-ului au adunat trei categorii esențiale: chiloți menstruali, cupe menstruale și absorbante reutilizabile – produse fără chimicale, reutilizabile, create ca alternative sănătoase la opțiunile clasice de unică folosință.
De la lansare până în prezent, portofoliul s-a extins, așa cum au dictat nevoile comunității Femi.Eko®. Au adăugat discul menstrual, care a devenit și produsul lor vedetă, dar și spray intim dezinfectant (util și pentru jucării sexuale), sterilizatoare, aplicator universal reutilizabil, și colecții extinse de chiloți cu design modern (tanga, brazilieni, pentru sport sau lăuzie).
Multe dintre produsele brand-ului folosesc Saniconcentrate®, care este o tehnologie creată de Parx Medical (Olanda), folosită în implanturi, produse pentru bebeluși și ambalaje alimentare, pentru că este sigură și nu migrează.
La Femi.Eko® au integrat-o în siliconul medical din cupe, discuri și aplicator, creând singurul produs menstrual reutilizabil care nu necesită sterilizare, oferind o igienă superioară, testată și validată.
Și fix aici e și inovația acestor produse: sinergia dintre siliconul medical de calitate și tehnologia antibacteriană activă – o soluție reală și practică pentru sănătatea intimă.
”Înregistrarea unei inovații în piața produselor menstruale nu este deloc simplă. Procesul implică multă documentație, testări riguroase, validări externe și resurse consistente – de la echipe tehnice și avocați specializați, până la proceduri de protecție la nivel național și european. Dar dacă vrei să creezi un produs cu adevărat sigur, cu beneficii reale și diferențiatori validați, e singura cale. Pentru noi, n-a fost o opțiune – a fost un pas firesc.”
Pe lângă acestea, au atacat și zona produselor de unică folosință, dar tot cu variante prietenoase cu mediul și corpul, cum ar fi șervețele intime flushable, care respectă echilibrul natural al zonei intime și pot fi aruncate direct în toaletă, fără impact asupra mediului.
Un produs la intersecția comercială cu cea a educației este și cea a dispenserelor menstruale, pe care vor să le aducă în școli, companii și spații publice.
Prezență puternică în EuropaLa 3 ani de la lansare, Femi.Eko® este prezent în 12 țări și în peste 2.000 de magazine partenere. Sunt prezenți atât B2C, cât și B2B, prin retail internațional, platforme online proprii, distribuție clasică și proiecte corporate, cum ar fi dispenserele menstruale pentru școli și companii.
Prezența internațională a fost un deziderat încă de când Narcisa gândea brand-ul.
”Strategia noastră inițială a fost să marcăm teritoriile internaționale prin platforme de tip marketplace — Amazon, eMAG, Allegro – pentru a testa piețele și a construi infrastructura brandului cu risc controlat. Internaționalizarea brandului nu a fost doar o direcție, ci o parte din ADN-ul brandului. Așa că am lansat 4 platforme proprii, dedicate: femieko.ro, femieko.dk, femieko.de și femieko.com, pentru a acoperi piețele-cheie și a crea o identitate localizată. În primul an, am pus accent pe consolidarea prezenței online. Apoi, în anul 2, am trecut la pasul următor: retailul clasic, mai ales la nivel internațional.”
Acum produsele lor se găsesc în peste 2.000 de magazine din Europa, printre care Müller Germania si Spania, dm Austria si Romania, Rossmann Germania, Herbolario Spania, PrimoPrix - Spania, Portugalia, Franta, Farmacia Tei România (care urmează să introducă produsele în perioada aceasta) și Kaufland România (cu gama de chiloți menstruali de înot disponibilă la raft începând cu 25 aprilie).
Sunt activi în țări precum Polonia, Bulgaria, Ungaria, Italia, Grecia, Moldova, Malta și în extindere spre Scandinavia. Iar cele mai bune piețe pentru ei sunt Germania, Austria, Spania, Danemarca și România.
Germania este cea mai puternică piață pentru ei, în special datorită succesului uriaș al discului menstrual pe Amazon, unde au fost în topul vânzărilor luni întregi. Austria și Spania au avut o rată de adopție foarte bună, în special datorită rețelelor de retail și farmaciilor care au introdus produsele lor.
Pe parte de producție, o parte dintre chiloții menstruali sunt realizați în România și Polonia, iar în prezent sunt în etapa de testare pentru producția locală a discului menstrual – un pas important pentru consolidarea lanțului lor de producție în Europa.
”Lansăm luna aceasta noi game de produse de igienă intimă, toate fabricate integral în Europa, ceea ce marchează o evoluție firească spre un model de producție mai apropiat, sustenabil și controlat. Ne pregătim pentru aplicarea la certificarea B Corp, iar dezvoltarea unei infrastructuri locale și sustenabile este esențială pentru acest obiectiv. Ne dorim nu doar să reducem amprenta de carbon, ci și să avem un control riguros asupra calității și igienei – criterii esențiale în categoria produselor intime.”
România este o piață cu un public extrem de deschis și implicat, crede Narcisa, și a descoperit aici o audiență curioasă și o creștere semnificativă a vânzărilor online.
”Totuși, pentru ca România să atingă cifrele din piețele vestice, este esențial să fim mai prezenți fizic la raft. În magazinele în care suntem deja prezenți, vânzările au crescut vizibil în ultimul an. Menstruația nu este un moft, ci o nevoie reală. Într-o societate tot mai conștientă de sănătate și ecologie, produsele menstruale reutilizabile și sigure ar trebui să fie la raft. E timpul ca retailerii să ofere soluții reale, nu doar branduri consacrate. Noi venim cu prețuri accesibile tocmai pentru a răspunde cererii femeilor care încep să ceară – și să merite – mai mult.”
Știu că miza pentru a crește pe piața locală este educația, de aceea au avut și workshop-uri la Universitatea de Medicină din Timișoara, colaborează cu ONG-uri locale, precum Filia, Iele-Sânziene și Pe Stop, cărora le oferă produse gratuite pentru femeile din medii vulnerabile, și au dezvoltat și ”Prima menstruație”, un ghid pentru adolescente, părinți și profesori.
Planurile Femi.Eko® sunt acelea de a continua dezvoltarea acestui business sustenabil, pe o piață în care interesul spre grijă s-a schimbat. Și asta se simte în Europa, dar și localizat în România.
”Ținta noastră e clară: kituri educaționale adaptate pe categorii de vârstă, produse gratuite oferite acolo unde e nevoie și prezență în cât mai multe școli și comunități europene. Pentru că nu construiești un brand cu misiunea de a deveni numărul 1 doar urmărind profitul imediat. Îl construiești investind – în produse, în echipă, în educație și în încrederea femeilor. Iar când va veni momentul să vorbim despre profit, nu vom vorbi doar despre cifre – ci despre impact.”
Secțiunea „Antreprenori” de pe start-up.ro este susținută de ING Bank, partener de dezvoltare pentru afacerile din România.
Într-un context dinamic și încă incert, ING sprijină business-urile locale prin banking online și simplu. Banca le oferă antreprenorilor curajoși soluții de finanțare personalizate pentru a-și transforma viziunea în realitate.