- 15 Octombrie 2020
Fondatorii LifeBox: ”2020 a fost unul de reprioritizare a planurilor”
LifeBox este o platformă de food delivery dedicată persoanelor care își asumă un stil de viață sănătos, oferind zilnic preparate care acoperă necesarul alimentar pentru întreaga zi. Startup-ul, lansat în urmă cu trei ani pe piața din București - am scris despre LifeBox la scurt timp după lansare -, a încheiat 2019 cu o cifră de afaceri de peste 2,36 milioane de euro și cu o marjă de profit de 6,6%.
”Ne-am asumat în continuare rolul de a educa consumatorii să înțeleagă mai bine conceptul și importanța unei alimentații sănătoase și echilibrate în viața lor. Profitabilitatea nu este un vectorul principal de interes pentru noi, ci mai degrabă vrem să ne concentrăm pe dezvoltarea produsului și a serviciilor, care să îmbunătățească stilul de viață al clienților noștri”, ne-au precizat Radu Bălăceanu, Florin Scarlat și Lukasz Kuźniar, cofondatorii LifeBox.
În ceea ce privește perioada celor aproape 7 luni care s-au scurs începând cu luna martie, 2020, ea a fost una anevoioasă și plină de provocări, după cum recunosc cei trei antreprenori.
”Atât noi, cât și ceilalți jucători ai acestui ecosistem din care facem parte a trebuit să facem față unei serii de provocări noi și unor situații cu care nu ne-am mai confruntat. Bineînțeles, acest lucru a dus la o reprioritizare a planurilor pentru anul 2020. Astfel, dacă la începutul anului aveam în plan internaționalizarea operațiunilor LifeBox, dar și extinderea în alte orașe importante din România, aceste planuri au intrat într-un stadiu de așteptare, fiind acum pe lista obiectivelor pe termen mediu și lung”, afirmă aceștia.
De la debutul pandemiei de coronavirus în România și până în acest moment, cofondatorii LifeBox au investit în dezvoltarea business-ului și în crearea unei strategii sustenabile a companiei pe viitor.
Mergem mai departe și lăsăm panica în urmă”Pentru noi a fost foarte important să trecem de acea reacție de panică, firească până la urmă, și să ne gândim la soluții adiacente pentru business pentru a putea merge mai departe”, afirmă Radu Bălăceanu, Florin Scarlat și Lukasz Kuźniar.
Astfel, pe lângă aplicarea unor măsuri de siguranță foarte stricte menite să protejeze atât echipa LifeBox, cât și clienții platformei, o prioritate a fost adaptarea produselor pentru această situație dificilă precum și gândirea unui meniu nou pe care să îl poată prepara cu ingrediente locale pe care le puteau cumpăra de la furnizori autohtoni din HoReCa.
”Astfel, în martie am lansat ComfortBox, un meniu cu două mese principale și o gustare, pregătit în siguranță și din ingrediente variate, la un preț mai accesibil, care a funcționat foarte bine”, menționează cofondatorii LifeBox.
ComfortBox a fost gândit special pentru cei care lucrau de acasă, oferindu-le o opțiune de alimentație variată, la un preț accesibil.
Dorința celor trei antreprenori a fost de a le oferi clienților LifeBox posibilitatea de a reduce deplasările pe perioada stării de urgență pentru a-și achiziționa produse alimentare, respectând în acest fel recomandările autorităților.
”În plus, cu ajutorul noului meniu, am oferit clienților beneficiul zilnic al unui confort culinar fără grija întrebărilor Eu ce gătesc? sau Ce mănânc astăzi?. ComfortBox asigura două mese pe zi și o gustare preparate în siguranță. Meniul a fost disponibil în două variante: Vegetarian la prețul de 33 lei și Optim care conținea și preparate din carne la mesele principale la prețul de 39 lei. La cele două variante, clienții puteau adăuga în funcție de preferințe și o gustare dulce pentru 9 lei în plus sau o pâine artizanală cu maia și semințe pentru 5 lei. Meniul ComfortBox a fost foarte bine primit în rândul clienților noștri, fiind în mod evident axat pe nevoile lor din acea perioadă”, mai spun ei.
În plus, fiind un produs adaptat întregului context, pe lângă meniul livrat în fiecare dimineață la ușa apartamentului, clienții s-au putut implica direct în strângerea de fonduri pentru spitale și personal medical prin campania #ScutPentruSpitale, inițiată de Asociația „Zi de Bine”.
”Astfel, în perioada martie-mai, am direcționat 2 lei din prețul fiecărui meniu ComfortBox comandat către Asociația „Zi de Bine” și alături de donațiile făcute de clienți prin butonul de donație disponibil în pagina de Checkout am strâns în total suma de peste 26.500 lei, folosită ulterior pentru achiziționarea de echipamente medicale, de protecție și alte resurse necesare cadrelor medicale în lupta împotriva COVID-19”, precizează cofondatorii LifeBox.
Nevoia pentru meniuri sănătoaseDacă în luna martie, numărul comenzilor a scăzut brusc pe fondul incertitudinii resimțite odată cu declararea stării de urgență și perioada în care cei mai mulți dintre angajați au început să lucreze de acasă, ulterior, lucrurile au început să reintre în normal, iar după încheierea stării de urgență LifeBox a început din nou să înregistreze creșteri în numărul de comenzi, mai ales pentru meniurile cu conținut caloric scăzut.
De exemplu, o creștere medie lunară în intervalul iunie-august a fost de peste 50%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
”O explicație a acestei creșteri poate fi faptul că cei mai mulți dintre clienți, după o perioadă în care activitatea lor s-a desfășurat în cea mai mare parte în casă, timp în care și-au îndreptat atenția mai mult spre preparate din zona de comfort food ce le-au adus câteva kilograme în plus, își doresc să revină la un stil de viață sănătos și implicit să piardă din kilogramele acumulate. De asemenea, au conștientizat importanța unei alimentații sănătoase, mai ales în perioade de stres și cu un program încărcat, marcat de schimbări continue și de o mai grea delimitare a timpului alocat jobului versus timpul liber”, mai spun cei trei antreprenori.
Un alt element interesant observat de aceștia în rândul consumatorilor LifeBox a fost tendința migrării adreselor de livrare din zona de business în zona de rezidențial - a crescut numărul livrărilor în zonele limitrofe -, iar clienții au adoptat opțiunea de plată online cu cardul.
”În același timp, aceștia au devenit foarte atenți și selectivi la produsele pe care le cumpără și mai ales la proveniența lor, să fie preparate și ambalate într-un mediu sigur care respectă toate normele în vigoare”, adaugă aceștia, menționând faptul că impactul crizei asupra consumatorului nu va fi unul de scurtă durată, iar efectele ei asupra economiei și a obiceiurilor de consum vor continua mult timp de acum înainte.
Reorganizare în viață și business”Pandemia cu care ne confruntăm nu este un lucru trecător, pe care să îl putem defini în luni sau ani, ci este o reorganizare a tot ceea ce înseamnă stil de viață, priorități și planuri de viitor. În acest context, clienții au devenit deja mai precauți, mai calculați și mult mai atenți la ce anume cumpără și de unde”.
În ceea ce privește estimările pentru business-ul din acest an, cofondatorii LifeBox cred că vor ajunge la o creștere de aproximativ 60% a cifrei de afaceri comparativ cu anul trecut. Iar în 2021 mizează pe o dublare a volumelor față de anul în curs.
”Având în vedere că trecem printr-o perioadă de incertitudine și de schimbare, acest lucru nu ne permite să fim extrem de previzibili în privința a ceea ce va urma pe termen lung. Cu toate acestea, până la finalul acestui an ne așteptăm la aceeași creștere lunară pentru octombrie și noiembrie, dar și la un decembrie atipic, în sensul în care nu credem că oamenii vor mai pleca în concedii de Sărbători la fel ca în ceilalți ani, iar cei mai mulți vor sta acasă, așa cum s-a întâmplat și în aprilie, de Paște. Ne așteptăm ca anul 2021 să fie unul greu pentru economia românească, raportându-ne la evoluția acestei crize, dar suntem încrezători că targetul nostru de clienți va rămâne stabil pe tot parcursul anului viitor”, concluzionează Radu Bălăceanu, Florin Scarlat și Lukasz Kuźniar, cofondatori LifeBox.