- 17 Aprilie 2025
Ghidul tarifelor lui Trump pentru afacerile din România
În ciuda “pauzei” de 90 de zile oferite de guvernul american și a unei scutiri temporare pentru produsele electronice, tarifele comerciale reprezintă una dintre cele mai mari provocări pentru retailul modern.
În esență, tarifele nu sunt altceva decât taxe aplicate produselor importate, taxe al căror cost ajunge să fie deseori suportat de către cumpărătorul final. Din păcate, implicațiile creșterilor tarifare nu se opresc la o simplă mărire a prețurilor, afectând întregul lanț de aprovizionare, dar și operațiunile zilnice ale magazinelor online și offline.
Ca membră a Uniunii Europene, România se numără printre regiunile afectate de noile tarife americane, dar și de inevitabilă ripostă a altor țări vizate, țări care vor aplica la rândul lor tarife mărite pentru produsele provenite din Statele Unite.
Evident, sectorul ecommerce nu este nici el scutit de fluctuațiile pieței. Din contră chiar, multe magazine online pot fi mai vulnerabile decât cele fizice, unde cumpărătorii pot alege pe loc alternative la produsele afectate de scumpiri.
În continuare, echipa OptiComm.AI trece în revistă câteva dintre cele mai importante efecte ale creșterilor tarifare asupra magazinelor în general și asupra magazinelor online în particular:
"Creșterea tarifelor comerciale reprezintă una dintre cele mai complexe provocări pentru industria de comerț din România și Europa. Nu este vorba doar despre costuri mai mari, ci despre perturbarea întregul ecosistem de comerț electronic. Magazinele care vor supraviețui și prospera în acest context sunt cele care își vor crea din timp plase de siguranță și vor folosi tehnologia în favoarea lor. Nu mai e suficient să reacționăm la evenimente - trebuie să le prevedem și să construim sisteme inteligente care să ne permită să transformăm provocările în oportunități de creștere.", spune Cristi Movilă, președintele ARMO și CEO OptiComm.AI
Ce produse vor fi afectate?Aproape toate categoriile de produse pot fi afectate de tarife, însă câteva se evidențiază prin vulnerabilitatea lor:
- Produsele electronice și IT - majoritatea sunt produse în China sau în alte țări vizate de tarife. În cazul Chinei, aplicarea reciprocă a tarifelor face lanțul de aprovizionare și mai vulnerabil. Deși în acest moment există o scutire de tarife pentru ele, reprezentanții Statelor Unite au subliniat faptul că această situație este una temporară.
- Componentele hardware specializate (plăci grafice, procesoare) - aici situația este mult mai gravă pentru că multe produse vitale din această categorie sunt produse americane. Printre ele amintim doar Nvidia, Intel sau AMD.
- Îmbrăcăminte și încălțăminte - multe companii foarte cunoscute (Calvin Klein, Under Armour sau Nike, de exemplu) produc în India sau China, dar vând sub brand american.
- Mobilă și produse de lux - aceste categorii au fost deja afectate de tarife, chiar și după suspendarea lor temporară.
Așa cum este menționat anterior în acest ghid creat de OptiComm.AI, companiile mici și cele foarte specializate vor fi cele mai afectate. Un magazin care vinde piese de mașini de teren, de exemplu, nu-și poate permite luxul de a schimba rapid furnizorii sau de a cumpăra stocuri mari de produse. Un magazin generalist poate face asta sau poate ignora temporar o categorie de produse, amortizându-și pierderea prin profitul obținut de la celelalte categorii.
La fel, este de presupus că în cazul unor produse de largă circulație, stocurile cele mai mari vor fi făcute de retailerii cu cea mai mare greutate în piață, ci nu de micii comercianți.
Adițional, echipa OptiComm.AI menționează că, deși nici serviciile nu au fost țintite direct de tarife, prețurile lor vor crește în raport cu inevitabila creștere a produselor hardware care întrețin infrastructura digitală. Similar, deși semiconductoarele au fost temporar excluse din lista de tarife, prețul final al produselor care le utilizează va crește.
În cazul serviciilor digitale, o eventuală tarifare suplimentară ar putea fi dezastruoasă pentru Europa care este aproape complet dependentă de soluțiile de cloud Google, AWS (Amazon Web Services) și Microsoft, dar și de multe rețele sociale și aplicații de tip SaaS americane.
Cum putem transforma vulnerabilitatea într-un avantaj competitiv?Evident, nu ne putem aștepta ca micii retaileri și magazinele locale să poată muta avioane cu produse, precum Apple sau să-și deschidă facilități de producție peste noapte.
Cu toate acestea, există strategii comerciale care se pot adopta cu succes, dar și soluții tehnologice care pot ajuta cumpărătorii să se adapteze. Mai mult, odată ce piața va reveni la normal, schimbările făcute în această perioadă se vor putea transforma într-un avantaj competitiv, mai ales pe piețe unde până acum diferența a făcut făcută de promoții și de prețuri.
Magazinele online pot identifica furnizori alternativi din țări neafectate de tarife sau dezvolta relații cu producătorii locali. Desigur, în cazul unor produse foarte specializate, producția locală poate fi insuficientă sau inexistentă, caz în care căutarea unor distribuitori secundari din Uniunea Europeană poate da rezultate mai bune.
În plus, retailerii își pot crea stocuri tampon pentru produsele esențiale sau pentru cele cu marjă mare de profit, în limita posibilităților financiare. În acest sens, anumite magazine online, care până acum foloseau sisteme de logistică externe, pot decide să-și închirieze propriul spațiu de depozitare.
Fluctuațiile tarifare necesită o abordare flexibilă a prețurilor, dar și o explicare cât mai clară a lor către cumpărătorul final. În aceste condiții, magazinele pot oferi:
- Transparență în comunicarea cu clienții privind motivele creșterilor de preț. Practic, dacă prețul unui produs este afectat de tarife, acest lucru poate fi menționat pe etichetă sau în cazul descrierii online. Această practică a fost deja adoptată de companiile americane cele mai afectate.
- Implementarea unor structuri de preț dinamice, ajustate la fluctuațiile pieței. Desigur, și aici transparența este cheia. Având în vedere fluctuațiile tarifare, magazinele online pot pune la dispoziția clienților un sistem de alerte pentru prețuri care să-i ajute să obțină cel mai bun preț pentru produsul dorit.
- Oferirea de beneficii suplimentare pentru a justifica prețurile mai mari. De exemplu, un produs de origine americană mai scumpă poate beneficia de garanție prelungită.
Cum majoritatea produselor tehnologice făcute în China se vor scumpi oricum (în condițiile în care tarifele pentru China nu au fost ridicate), magazinele pot alege să promoveze produse mai degrabă mid-level, unde raportul calitate/preț este deja foarte bun și unde scumpirile nu se vor simți atât de acut.
Mai mult, aprovizionarea cu astfel de produse este deseori mai ușoară decât rezervarea de stocuri pentru “ultimele modele” ale unei game.
Unul din marile avantaje ale magazinelor online este posibilitatea extinderii internaționale rapide. În cazul în care piața magazinului tău este una puternic afectată de tarife, poți decide să deschizi piețe noi care să compenseze pentru pierderi. În acest sens, investițiile pe care UE le face în piața regională îți pot crea noi oportunități.
Diversificarea portofoliului este la rândul ei o soluție pe termen mediu și lung, mai ales dacă magazinul tău are deja o imagine bună într-un anumit segment. Practic, un magazin care vinde articole sportive pentru baschet, un sport promovat puternic în SUA, poate acoperi și un alt sport, precum tenisul, fără să-și erodeze brandul.
Perioadele de instabilitate sunt ideale pentru a-ți loializa și mai mult cumpărătorii și a le oferi beneficii care să-i apropie de brandul magazinului tău, nu doar de brandurile unor produse. De la programele de fidelitate la perioadele cu livrări gratuite, te poți folosi de orice promoție care oferă beneficii secundare achiziției pentru a compensa creșterea prețurilor.
Multe produse au deja o alternativă viabilă pe piață - obiectivul tău este să-ți convingi clienții să o cumpere tot de la tine!
Adoptarea unor soluții digitale pe bază de A.I. te poate ajuta din mai multe puncte de vedere. De exemplu, folosirea unor roboți de chat pentru a îmbunătăți partea de customer service și a unor A.I.-uri generative pentru a optimiza descrierile de produs pot aduce scăderi semnificative de costuri.
În plus, soluțiile de predicție inteligentă a următoarei comenzi, a stocurilor și a diverselor elemente din lanțul logistic te pot ajuta să gestionezi mai bine inventarul, să anticipezi schimbări din comportamentul de cumpărare al clienților și să reduci costurile de depozitare.
Mai mult, astfel de soluții pot grupa clienții și produsele după afinități și pot sugera produse înlocuitoare pentru produsele afectate de tarife, dar și produse complementare care să crească valoarea unor achiziții cu marjă mai mică de profit.
Practic, pe măsură ce devii conștient de variațiile de cerere pentru produsele din magazinul tău, poți folosi această informație în folosul tău și poți face stocuri înaintea perioadelor cu cerere mare, ignorând fluctuațiile tarifare.