- 10 Iulie 2020
Harta Producătorilor Locali: tinerii care te ajută să mănânci „Made in Romania”
Andrei-Leonard Ilie este student la Automatică și Calculatoare în Anul I la București. Alături de colegul său, Mihai Feraru, student la Matematică-Informatică la Universitatea București, a dezvoltat inițial o hartă care să prezinte producătorii din mai multe județe. Era un moment important. Era stare de urgență, producătorii aveau probleme, nu mai puteau să vândă la fel de bine în piețe. O hartă ajuta oamenii să vadă ce producători au aproape, în județul lor.
Astăzi platforma producatoridinromania.ro e o metodă pentru ca aceștia să aibă un loc unde să se prezinte digital, dar și o ocazie pentru a se tehnologiza complet, cu un website în toată regula.
Cine sunt fondatorii?Andrei Ilie și Mihai Feraru sunt prieteni din liceu. Andrei povestește că a luat Bacalaureatul cu nota 10, a participat la olimpiade și concursuri, a luat mereu medalii și premii. Prima lui aplicație a fost una BASIC pentru Android, prin care a centralizat atunci când era în clasa a XII-a toate materialele pentru Bacalaureat, aplicație ce a ajuns la 100.000 de descărcări și 12-13.000 de instalări active.
Cu Mihai se știe din liceu, a fost și el olimpic și au lucrat împreună la proiecte de freelancing și produse pentru diferiți clienți.
Punctul de pornireAu plecat de la nevoia producătorilor de a se digitaliza. „Am vrut să centralizăm producătorii din cât mai multe domenii și de a pune în evidență ce pot produce, nu neapărat ce au pe stoc, cum fac deja 99% din platformele care există în momentul de față”, spune Andrei.
Platforma a început ca o simplă hartă, iar acum au funcționalități precum listare, filtrare după cuvinte cheie, județe.
Acum trei săptămâni, când discutam cu Andrei, ne-a spus și ce au putut face pentru producători „Avem 184 de linkuri pe care le-am pus către cei 400 de producători și în 2 săptămâni am generat 2.000 de click-uri unice spre site-urile acestora, fără a aduce consumatori în platformă prin promovare plătită”, explică Andrei.
Au reușit să aducă producătorii pe platformă prin grupurile de Facebook unde producătorii discutau și se promovau. Mulți dintre aceștia pot folosi internetul, se promovează un pic pe Facebook, dar au nevoie de mai mult pentru a putea ajunge la clienți în mediul digital și să-și maximizeze șansele de a-și vinde produsele.
Față de momentul de start, acum au și pachete de promovare pentru producători și lucrează la un modul dedicat industriei HoReCa. Ce va face acesta? Va fi un modul prin care afacerile de tip restaurante vor putea automatiza logistica și procesul de aprovizionare, ducându-se către producătorii locali.
Ba chiar în momentul de față Andrei și Mihai caută business-uri care să testeze cu ei acest modul, și-l poți contacta aici.
De la început și-au dorit ca platforma să fie simplu de înțeles și de folosit de toată lumea. „Totul este scris clar, iconițele producătorilor sunt cât mai intuitive, iar din punctul de vedere al producătorilor am decis la început să folosim un formular Google. Inițial adăugam manual producătorii, iar acum avem o zonă de înregistrare ușor de folosit”, spune Andrei Ilie.
În momentul de față producătorii din platformă sunt din toată țara, însă cei mai mulți vin din zona Moldovei, dar și din Vestul țării.
Printre primii pași pentru cei doi tineri a fost să discute cu producătorii și să le explice ce înseamnă mediul online, de ce e important să fie listați într-o platformă. „Am vrut să le arătăm de ce e important să poată intra pe platformă atât persoane fizice, care consumă produse românești, dar și persoane juridice care se aprovizionează cu diferite produse. Mulți au fost interesați de conceptul nostru tocmai din motivul că am discutat cu ei”, spune Andrei Ilie.
În momentul de față există trei pachete, cel gratuit care înseamnă listarea pe hartă, iar cel Premium de 40 de lei le permite producătorilor să aibă o pagină personalizată pe platformă, statistici de trafic și sticker de producător verificat. Un pachet Complet înseamnă, de fapt, dezvoltarea unui site de prezentare propriu și module de ecommerce cu optimizare SEO pentru producătorii din România. Câțiva producători au achiziționat pachetul Premium, dar e abia la început.
Pentru a se înscrie, producătorii trebuie să fie autorizați sau să dețină o formă legală, de la PFA, la IF sau SRL, SRL-D. În momentul de față, oricine intră pe platformă vede harta și poate contacta producătorii prin modalitatea indicată de aceștia, de la mail, la număr de telefon sau site.
Livrarea se face direct de către producători. Cu toate acestea urmează noi pași, prin care Andrei Ilie și cofondatorul său vor lansa un modul de management prin care să conecteze platforma pentru livrări direct din ea.
Pandemia ne-a arătat câtă nevoie au oamenii de produse de calitate, românești. A existat o formă de susținere pe care oamenii, închiși în case de starea de urgență, au arătat-o celor pe care nu mai puteau să-i întânească în piețe.
Astfel, mulți producători de legume, fructe, conserve au apelat la internet cu ajutorul paginilor de Facebook, a tabelelor făcute în Google Drive unde erau listați sau a unor site-uri care îi aduceau în fața oamenilor.
„Nu trebuie să ne gândim la nevoia de produse românești doar din perspectiva persoanelor fizice, ci să ne extindem orizontul. E o piață mare și din partea persoanelor juridice, care pot optimiza procesele de transport, găsind producători aproape”, spune Andrei Ilie.
Cofondatorul Harta Producătorilor Locali spune că a cumpăra de la supermarket e simplu, pentru că produsele deja sunt acolo, dar trebuie educați consumatorii. „Trebuie ca persoanele fizice și juridice să caute ușor producători în apropierea lor. Cu cât facem procesul mai eficient și mai intuitiv putem schimba comportamentul consumatorilor”, spune Andrei Ilie.
În momentul de față cei de la Harta Producătorilor Locali sunt în căutare de colegi noi, dezvoltă un plan de afaceri și eventual vor căuta și finanțatori pentru proiect.