DeCode | Corina Mirică, SoftServe România: Ce este un Project Manager într-o companie IT și ce trebuie să faci în acest rol

Un Project Manager dintr-o companie de IT acționează ca un pod ce transmite informații între client și echipa internă și se asigură că proiectele sunt duse la capăt. Fără rolul acesta în companie, proiectele ar fi probabil un eșec. În primul episod al seriei DeCode explicăm rolul unui PM alături de Corina Mirică, Senior Project Manager în cadrul SoftServe România.

Corina Mirică este Senior Project Manager în cadrul SoftServe România. Ea coordonează proiectele de implementare a soluțiilor IT pentru clienți internaționali de aici din România. Un Project Manager gestionează proiectul IT, practic e o punte între clientul final și echipa de implementare.

„Comunic și gestionez  echipa. Monitorizez implementarea, bugetul, resursele necesare, riscurile și încerc să escaladez situații, să rezolv blocaje, dar și să gestionez conflicte”, spune Corina Mirică.

Project Managerul - un coordonator, un comunicator, un lider

Astfel, Project Managerul este un coordonator. Un om care le vede pe toate, are imaginea de ansamblu a oricărui proiect, fie că vorbim de unele de mici dimensiuni sau de proiecte majore, pentru că SoftServe are proiecte complexe. De multe ori, în spatele denumirii nu vedem complexitatea rolului. Chiar și într-o firmă de IT, Project Managerul nu este neaparat un om tehnic, ci mai degrabă cel care aduce experții la aceeași masă și îi coordonează.

Un Project Manager este un comunicator, de altfel. Să comunici cu toată lumea, să crești echipe și să urmărești performanțele acestora pentru a livra soluții la timp.

„90% din jobul de Project Manager presupune comunicare, dar și zona de empatie, proactivitate, adaptabilitate”, explică aceasta.

Pe lângă comunicare, un PM are și așa-numite hard skills, de planificare, monitorizare și management al stakeholderilor, adică clientul final și echipa internă. Pe lângă soft skills și hard skills, un PM are și așa-numite power skills, adică management și leadership. „O gândire strategică și structurată, management al conflictului, reziliență, agilitate în învățare, abilitatea de a motiva oamenii și de a construi echipe”, spune Corina.

„E vorba și de valorile pe care reușești să le insufli echipei, despre mediul constructiv pe care reușești să-l creezi, onestitate, deschidere”, mai spune aceasta.

Cum ajungi Project Manager

Un PM nu este neapărat un om tehnic, dar dacă a făcut un asemenea job înainte, cum ar fi să fi fost programator, trebuie să se pregătească să facă un pas în spate care să-l transforme într-un lider.

Un Project Manager, care a fost om tehnic înainte, își crește aria de interes. Învață și despre business, pentru că trebuie să țină legătura cu clienții care au solicitat proiectul, dar și cu oamenii tehnici, ca să înțeleagă cel mai bine produsul final, impactul sau valoarea adăugată, dar și riscurile. În plus, un Project Manager comunică. Mult.

Motivul pentru care e nevoie de un asemenea rol este claritatea, asigurarea unui limbaj comun între client și echipa tehnică. De altfel, Corina menționează că un proiect care nu ar avea PM ar fi „cel mai probabil un proiect eșuat. Trebuie să existe un limbaj comun și dacă părțile trag în direcții opuse, nu avem cum să ajungem la o destinație comună”, explică aceasta.

Project Managerul e ca un pod. Pe de o parte ai un client care vine cu nevoi, cu idei si dorinte, iar Project Managerul trebuie să vadă dacă cerințele acelea sunt realizabile, pot fi puse în aplicare, ce tehnologii se pot folosi, dacă există buget și dacă are destui oameni cât să ducă proiectul la final. Există o responsabilitate, pentru că dacă un Project Manager zice că da, atunci acel lucru trebuie făcut. Dar un da vine din cunoștințele anterioare ale rolului, dar și în dialog cu echipa internă din SoftServe în cazul de față.

Ca să ajungi într-un asemenea rol trebuie să crești într-o companie, dar Corina menționează că un lucru bun pentru tinerii care ar vrea să urmeze o astfel de carieră ar fi să se implice în organizații neguvernamentale și să își îmbunătățească abilitățile interpersonale.

„E important să faci parte din echipe, să înveți ce înseamnă să ai un rol direct într-un proiect, chiar și la o scară mai mică, să vezi cum se manevrează anumite conflicte, cum le poți rezolva și să-ți asumi roluri de lider pe parcurs, până la a ajunge la un rol mai avansat de Project Manager”, spune Corina Mirică.

În plus, odată cu evoluția AI-ului, procesele devin din ce în ce mai automatizate, așa că accentul pică pe zona interpersonală, pe motivarea oamenilor.

„Un Project Manager ia decizii zilnic, atât singur, cât și cu echipa, în special când vine vorba de produs. Deciziile sunt variate, de la decizia de a porni un proiect sau nu, ce se poate face, ce nevoi ai pentru el, ce schimbări ai nevoie în echipă, metodologia folosită, procesele de lucru”, explică Project Managerul SoftServe România.

Ce înseamnă să lucrezi Agile

Corina Mirică manageriază colegi din mai multe orașe, aceștia comunică zilnic de la distanță, iar sistemul de lucru este Agile, o metodologie prin care împarți proiectul în mai multe etape de livrare, de la 1 la 4 săptămâni. Metodologia este folosită pentru ca proiectul să poată fi îmbunătățit pe parcurs și cu modificări dese.

SoftServe  este companie de IT globală fondată în 1993. Din 2022 SoftServe operează în România și are echipe care lucrează remote în București, Cluj, Iași, Brașov sau Timișoara. Se ocupă cu servicii de inginerie software, Cloud, DevOps, Big Data, inteligență artificială, Internet of Things sau securitate cibernetică.

În cadrul SoftServe există un ecosistem intern de învățare de peste 1.000 de cursuri dezvoltate chiar de către ei, acces gratuit la Udemy Business, dar și programe de mentorat și certificări plătite de companie.

Dacă vrei să vezi oportunitățile de joburi din cadrul SoftServe, o poți face aici, pe pagina dedicată.



Citeste si