- 13 Februarie 2024
Venture in Eastern Europe Report (How to Web). Începe corectarea pieței investiționale. România trece pentru al treilea an de 100 de mil. de euro
Anul 2023 a fost marcat, nu doar în România, de a o reducere a numărului de investiții și a valorii acestora, comparativ cu anul anterior. Au fost, însă, și multe startup-uri din Europa de Est care au reușit să-și atragă prime runde de finanțare, ridicând, astfel, volumul de investiții la 1,85 de miliarde de euro, chiar dacă suma este cu 57% sub cea din 2022. A început, însă, să se producă o corectare a pieței așa cum sunt de părere specialiștii alături de care echipa How to Web a verificat datele.
Citește raportul integral și descarcă-l de pe site-ul How to Web.
În ultimii 3 ani, How to Web a analizat tranzacțiile din România, urmărind evoluția industriei. Anul acesta, raportul “Venture in Eastern Europe” urmărește investițiile în startup-uri din 19 țări est-europene, stabilind care sunt cele mai mari tranzacții, cele mai de interes industrii sau care sunt startup-urile cu cea mai mare creștere și potențial din ultimii ani.
Deși anul 2023 a fost un an în care investițiile au fost în declin, iar investitorii au fost mai precauți în comparație cu alți ani, scena est-europeană de startup-uri tot a înregistrat rezultate pozitive precum:
- Valoarea investițiilor în estul Europei a crescut cu 378.8% față de 2020
- Topul celor 6 țări care au înregistrat investiții de peste 100.000.000 de euro este reprezentat de Polonia, Grecia, Lituania, Estonia, Cehia și România
- Au dominat investițiile de tip Series A și B, cu peste 77% din valoarea totală
- Peste 79% din volumul total de investiții a provenit din runde ulterioare ridicate de către companii în 2023
- Polonia, România și Estonia au înregistrat cea mai intensă activitate de investiție în runde inițiale, acoperind 80% din valoarea totală investită în astfel de runde în startup-uri din estul Europei.
Date din Venture in Eastern EuropePotrivit datelor prezentate în raportul Venture in Eastern Europe, topul țărilor în care volumul investițional fost de peste 100 de milioane de euro este condus de Polonia (466 mil. euro), urmată de Grecia (422 mil. euro), Lituania (214,2 mil. euro), Cehia (173,1 mil. euro), Estonia (158 mil. euro) și România (129,6 mil. euro).
Aceste 6 țări au adus circa 84% din totalul sumelor investite în Europa de Est, în valoare de 1,65 miliarde de euro.
Anul 2023 a fost marcat de investiții de tip late-stage, în detrimentul celor early-stage, cu runde de tip Serie A și B în valoare totală de 1,23 de miliarde de euro (proporție de 75% din total).
Citește raportul integral și descarcă-l de pe site-ul How to Web.
Totodată, rundele de tip follow-on, cele care ajută startup-urile să se dezvolte după o rundă inițială de investiții, au crescut, ajungând să reprezinte 78,5% din volumul total de investiții în țări precum Grecia, Lituania, Polonia, Estonia, precum și în România.
Interesant este faptul că România se află în top 3 țări est-europene (Polonia, România, Estonia) în ceea ce privește rundele inițiale de investiții ridicate de startup-uri, însă unele semnificative, cum este exemplul Creatopy, o platformă de automatizare a producției de reclame și conținut vizual cu tehnologie AI care ajută companiile și agențiile să creeze, să personalizeze, să scaleze reclame eficiente.
Chiar aceste runde semnificativ mai mari ale Creatopy, FlowX (35 mil. euro) și Druid (30 mil. euro) au fost cele care au ridicat volumul investițional în România la 129,6 milioane de euro în 2023, comparativ cu 101,7 milioane de euro în 2022, chiar dacă anul trecut nu a fost unul extraordinar pentru ecosistemul de venture capital și de startup-uri. Este cel de-al treilea an consecutiv în care țara noastră trece de pragul de 100 de milioane de euro în valoare a investițiilor realizate în startup-uri.
Pe parcursul lui 2023, 20 de companii au ridicat investiții care au reprezentat aproape jumătate din valoarea totală a investițiilor anului trecut. Mai exact, 900 de milioane de euro. Țara noastră a contribuit cu 7,2% în aceste top 20 de deal-uri, respectiv cu somma de 65 de milioane de euro.
Cea mai mare contribuție în top 20 deal-uri din 2023 o are Grecia – 39,1%, adică 351,8 milioane de euro, urmată de Polonia - 20,7% din totalul 20 de tranzacții – 186 milioane de euro.
România, ”Copilul nou de pe frontul est-european”Echipa How to Web și-a concentrat edițiile anterioare ale raportului pe peisajul investițional din România, țara noastră fiind integrată acum în contextul regional al ecosistemului de startup-uri.
Însă are un capitol separat în cadrul raportului pe care How to Web îl dă publicității în acest an.
Cu un volum investițional total de 129,6 milioane de euro, România trece pragul de 100 de milioane de euro în investiții pentru al treilea an consecutiv, crescând cu 27,4% comparativ cu anul anterior, deși am putut vedea o mică scădere a numărului de tranzacții înregistrate.
Citește raportul integral și descarcă-l de pe site-ul How to Web.
Astfel, în 2023 echipa How to Web a numărat 61 de tranzacții, o scădere de 16,4% comparativ cu cele 73 de tranzacții din 2022. Totuși, valoarea medie a unei runde de investiții s-a majorat de 1,5 ori, de la 1,3 mil. euro în 2022, la 2,1 mil. euro în 2023.
Ca să aveți o imagine de ansamblu asupra evoluției ecosistemului românesc de startup-uri, volumul investițional total din 2023 a fost de 16 ori mai mare comparativ cu cel din 2017 – când vorbeam despre 8,2 milioane de euro în investiții ridicate.
Totuși, așa cum reiese din capitolul dedicat României din Venture in Eastern Europe Report, nici chiar succesele recente ale UiPath, FintechOS, FlowX.AI sau Druid, care au deschis apetitul investitorilor din străinătate cu privire la potențialul ecosistemului românesc de startup-uri nu pot compensa pentru numărul redus de opțiuni investiționale în zona de pre-seed.
În ultimii 6 ani, numărul de tranzacții pre-seed s-a menținut constant, singurul pas cu adevărat mare fiind făcut între 2017 și 2018, când numărul lor s-a triplat, de la 8 la 25.
În ceea ce privește cele mai mari 10 investiții din țara noastră în 2023, startup-urile care le-au atras au strâns, în total, 97,8 milioane de euro, adică 75,5% din volumul total al investițiilor atrase de startup-urile românești anul trecut.
Ca domenii de activitate care au atras atenția investitorilor, pe lista ”premianților” din România se numără startup-uri din dev tools (cu 38,4 milioane euro atrase), AI conversațional (30 mil. euro), big data (11, 7 mil. euro), marketing (9 mil. euro), ecommerce (8,5 mil. euro), imobiliare (7 mil. euro).