Impact Hub face 7 ani. Cum a pornit, cum s-a poticnit și cum a crescut

Impact Hub Bucharest a fost unul dintre primele spații de lucru colaborative din Capitală. Și mai ales, unul dintre primele locuri care au lansat și încurajat programe de accelerare, de finanțare și de educație financiară pentru startup-urile și micii antreprenori de la noi. Azi împlinesc 7 ani.

Am aflat de la Oana Craioveanu, cofondator Impact Hub, dacă și ecosistemul antreprenorial de la noi are ”cei 7 ani de acasă”, dar și ce planuri au fondatorii pentru anul în curs. 

În acești 7 ani am văzut apărând din ce în ce mai multe startup-uri, programe de accelerare și incubare, dar și opțiuni de finanțare. Au apărut și la noi fonduri de investiții, din ce în ce mai mulți angel investors și cred că toate acestea contribuie la construirea unui ecosistem mult mai puternic. Suntem mândri în special de contribuția noastră în ceea ce privește educarea antreprenorilor și de faptul că din ce în ce mai mulți înțeleg nevoia de a învăța și nu pun accentul doar pe aspectul financiar”, ne povestește Oana Craioveanu, CEO și cofondator Impact Hub.

Au apărut și la noi fonduri de investiții, din ce în ce mai mulți angel investors și cred că toate acestea contribuie la construirea unui ecosistem mult mai puternic

Unicorni și birocrație

Totodată, Oana ține să menționeze faptul că în acești ani a apărut și primul unicorn românesc, UiPath, business evaluat acum la circa 7 miliarde de dolari, au crescut mult business-uri românești din industrii variate, ajungând peste hotare, s-au diversificat domeniile în care antreprenorii sunt încurajați să se lanseze.

”De exemplu, noi am implementat programe dedicate startup-urilor din reciclare - ReUse Hub, împreună cu PepsiCo, și începem să luptăm tot mai eficient cu stereotipurile”, afirmă Oana.

”Pe de altă parte, nu putem ignora instabilitatea cu care ne confruntăm acum și provocările administrative cu care se confruntă antreprenorii, nevoile accentuate de management financiar eficient sau scăderea forței de muncă de calitate. Dar noi rămânem optimiști”, comentează cofondatorul Impact Hub.

De altfel, Oana recunoaște faptul că aceste probleme de ordin administrativ, precum și instabilitatea economică și politică, pun foarte mari obstacole antreprenorilor la început de drum și nu numai.

”Pe de altă parte, conform studiului pe care l-am realizat la început de an cu EY Romania și Startarium, principalul obstacol cu care se confruntă cei în primii ani de business sunt mentalitatea și frica de eșec. Cumva, încă asociem un eșec în business cu un eșec personal și nu am învățat să vedem în asta o lecție, o experiență care va fi baza unui viitor success”, afirmă ea.

În ciuda acestor provocări ale mediului de afaceri de la noi, numărul de startup-uri și de antreprenori care au trecut prin programe inițiate de comunități precum cea de la Impact Hub a crescut constant.

Răbdare și efort

”În 7 ani, am contribuit la accelerarea a peste 350 de startup-uri prin programe de creștere (în 2018, am creat și implementat 8 astfel de programe), am găzduit peste 1200 de membri unici, am organizat peste 500 de evenimente de networking și inspirație, menite să creeze conexiuni valoroase în comunitate. Am deschis uși spre mediul internațional, am facilitat acces la finanțare (în 2018, la peste 1 milion de euro), dar cred că cel mai important este că reușim să construim o rețea puternică de oameni cu experiențe variate”, afirmă Oana Craioveanu.

A fost ușor încă de la început? Cu siguranță nu, iar după cum menționează Oana, au evitat să deruleze programe de creștere încă din primul an. În momentul lansării Impact Hub Bucharest, focusul a fost pe spațiul de coworking, de evenimente și pe construirea unei comunități.

”Am lansat un accelerator propriu, Hubcelerator și apoi, încet am început să construim programe și cu parteneri corporate sau instituții. Am avut norocul să lucrăm cu oameni extrem de deschiși și cu viziune pe termen lung, care ne-au considerat un partener de încredere și au fost dispuși să investească bugete care să producă un impact tot mai mare. Acum, după 7 ani de experiență, putem spune că este mult mai ușor să aducem alături de noi companii din industrii foarte variate (banking, food&drinks, tehnologie etc.), dar cu care împărțim valori”, completează cofondatorul Impact Hub.

Am deschis uși spre mediul internațional, am facilitat acces la finanțare (în 2018, la peste 1 milion de euro), dar cred că cel mai important este că reușim să construim o rețea puternică de oameni cu experiențe variate

Din punctul ei de vedere, o comunitate se construiește în timp, iar pentru acest lucru e nevoie de răbdare, dar și să depui mult efort.

”Mai este important de menționat și că nu mai vorbim despre o singură comunitate, ci despre comunități, împărțite pe interese, stadii, arii de activitate. Ce facem noi este, pe de o parte să contribuim la dezvoltarea acestor comunități și să găsim acei factori de intersecție între ele. Avem comunitatea de membri Impact Hub care utilizează spațiul de evenimente, comunitățile de antreprenori care trec prin diferite programe, comunitățile de mentori și traineri, speakeri de la diverse evenimente sau membri ai juriului din diverse proiecte, iar această varietate ne permite să oferim valoare în ceea ce facem și să fim un aliat al antreprenorilor în orice stadiu de dezvoltare”, afirmă Oana Craioveanu.

Mai mult decât coworking

Cofondatorul Impact Hub adaugă faptul că, încă de la început, Impact Hub nu s-a definit doar ca și spațiu de coworking. Este una dintre direcțiile de business în care echipa de fondatori investește constant, însă ”misiunea noastră este mult mai orientată spre conectare, creștere și suport.

Impact Hub Bucharest este un adevărat laborator, un loc în care să testezi, să prototipezi, să inovezi, să te conectezi cu alți oameni și să ai acces la resurse”.

În ceea ce privește oportunitățile pe care Impact Hub le aduce comunității de antreprenori care lucrează în spațiul de coworking, echipa organizează evenimente de networking, de know-how și, după cum spune Oana Craioveanu, de-a lungul timpului s-au creat multe conexiuni valoroase care au dus la colaborări de succes.

”Știm că impactul nu se poate produce fără resurse și o rețea puternică, așa că Impact Hub este un partener al antreprenorilor și al inovatorilor, pe care îi sprijină și însoțește în evoluția lor”, adaugă ea.

Impact Hub aniversează 7 ani de prezență pe piață, așa că am fost curioși să aflăm și care sunt planurile echipei și cofondatorilor până la finalul anului în curs.

Planuri pentru 2019

”În 2019 și nu numai, vrem să ne concentrăm mult pe inovație și pe proiecte care contribuie atât la îndeplinirea misiunilor personale ale celor cu care lucrăm, cât și la construirea unui viitor mai bun pentru noi toți”, ne spune Oana.

Deja primele 5 luni ale anului au fost pline de evenimente dedicate antreprenorilor de la noi, iar printre ele menționăm cea de-a doua ediție a conferinței internaționale despre inovație, Innoteque, lansarea acceleratorului Innovators for Children, împreună cu Impact Hub Basel și Fundația Botnar, dedicat startup-urilor care oferă soluții la probleme de sănătate ale copiilor (finaliștii sunt aici), lansarea Shift+ Vieți împreună cu ING Tech Romania și Fundația Comunitară București, prin care se deschide piața muncii pentru oamenii cu dizabilități; cea de-a doua ediție a competiției Changeneers, un program dezvoltat împreună cu Samsung.

Știm că impactul nu se poate produce fără resurse și o rețea puternică, așa că Impact Hub este un partener al antreprenorilor și al inovatorilor, pe care îi sprijină și însoțește în evoluția lor

Totodată, în luna noiembrie România, și Impact Hub Bucharest, va fi gazda finale regionale a Central European Startup Awards.

”Momentan, gestionăm înscrierile în etapa națională a competiției, care pot fi făcute de oricine”, completează Oana Craioveanu.

Conferința CESA nu este singurul eveniment pe care Impact Hub îl va organiza în următoarea perioadă, dar, cu siguranță, este unul dintre cele mai mari.

Poate de accea, după cum ne spune Oana, în acest moment echipa de fondatori nu ia în considerare și extinderea în alte orașe din țară, cu toate că nu exclud această variantă.

Impact Hub a făcut un ”experiment” în ceea ce privește prezența în alte orașe din țară în 2016, când au deschis un spațiu la Cluj. Însă, în mai puțin de doi ani, fondatorii au dedcis să renunțe la această extensie, deși investiseră circa 250.000 de euro, pentru a se concentra pe activitatea din București.

”Pe de o parte, după închiderea Impact Hub Cluj, ne-am dat seama că modelele de business funcționează diferit în orașe diferite și că e important să testăm mult mai mult. Pe de altă parte, ne-am mutat într-un spațiu nou în București, la Timpuri Noi și ne implicăm mult într-o administrare a sa cât mai bună”, declară Oana Craioveanu.

Acoperirea națională este dată de Startarium, o complexă platformă de educație antreprenorială, dezvoltată împreună cu ING, care a depășit 31.000 de utilizatori, precum și de programe de accelerare care permit înscrierea la nivel național (Creative Business Studio, de exemplu, acceleratorul pentru tineri antreprenori creativi, s-a desfășurat în București și Cluj).

Mai multă colaborare

Cum arată viitorul ecosistemului dedicat antreprenorilor de la noi? Oana este convinsă că vom vedea o colaborare mai mare între domeniile public-privat, că vor apărea mai multe programe de cercetare și dezvoltare și că vom vedea o integrare mai bună a educației antreprenoriale în curricula școlară.

”În plus, având în vedere deschiderea tot mai mare a piețelor internaționale, cred că vom vedea o susținere accentuată a business-urilor aflate în etapa de scalare, cărora să le oferim resursele de care au nevoie pentru a crește sustenabil. De asemenea, cred că în următorii ani ne vom uita mai atent la inițiativele sociale și de protejare a mediului înconjurător, două domenii insuficient exploatate în România în acest moment”.



Citeste si