În business trebuie să „furi” și să te adaptezi

Unul dintre motivele pentru care-mi place meseria de jurnalist este acela că aproape în fiecare zi învăț ceva nou: din cercetare, din povești, din interviuri. Zilele trecute am fost cu colega Oana la un interviu video, pe care o să-l vedeți curând, și în cadrul acelui interviu am aflat, pe lângă altele, și istoria Coca-Cola sau, mai degrabă, cum a ajuns această băutură pe piață.

Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de joi, 26 mai. Puteți să vă abonați la newsletter aici.


La mijlocul anilor 1800 au fost introduse vinurile „tonice". În 1863, un chimist parizian numit Angelo Mariani a combinat vinul cu cocaetilenă (o substanță obținută prin amestecarea cocainei și a alcoolului) și apoi l-a vândut sub numele de „Vin Mariani", iar băutura tonică a devenit extrem de populară. Oare de ce?

John Pemberton, farmacistul care a inventat Coca-Cola, a văzut cât de mare este succesul acestui vin Mariani și a decis să-l facă și el. A numit băutura Pemberton's French Wine Coca și a produs-o în Atlanta. În 1885, legislația locală care descuraja consumul de alcool l-a obligat pe John Pemberton să producă o versiune fără alcool. Astfel a eliminat cocaina, a adăugat cofeină, a înlocuit vinul cu sirop nealcoolic și s-a născut Coca-Cola. Iar acum este probabil cea mai cunoscută băutură de pe glob.

Poate unii dintre voi știați povestea, însă probabil că mulți nu. Ce mi-a plăcut mie la povestea asta este că Pemberton nu s-a sfiit să „fure” ideea lui Mariani și să-și facă propriul lui vin în SUA. De ce doar parizienii să se bucure de așa ceva? Ține ochii deschiși, vezi ce merge, ce nu merge și poate poți să „furi” și tu pe domeniul tău.

Al doilea element interesant al acestei istorisiri este faptul că John Pemberton s-a repliat imediat când a văzut că există o mișcare ce vrea să descurajeze consumul de alcool și a produs o versiune non-alcoolică.

În SUA între 1800 și 1933 a avut loc așa numita mișcare de temperanță care a influențat felul în care americanii vedeau băuturile alcoolice. La începutul anilor 1800, mulți americani credeau că băutura era imorală și că alcoolul reprezenta o amenințare la adresa succesului națiunii. Aceste convingeri au dus la un sprijin larg pentru temperanță, apoi au dus și la interzicerea alcoolului între 1920 și 1933.

Deci indiferent de cât de bine îți merge produsul/serviciul în acest moment, vezi care sunt posibilitățile de extindere, de pivotare în cazul în care se întâmplă ceva neprevăzut.



Citeste si