- 20 Ianuarie 2017
Învață-ți părinții să folosească tehnologia și internetul așa cum trebuie. Câțiva români au cursuri care să te ajute
Știți acele momente în care vă vine să intrați în pământ de rușine pentru că mama a postat din greșeală pe Facebook o fotogafie de-a voastră care nu vă face deloc cinste, dă share la citate și intră pe aproape orice link nesecurizat? Sau când tata vă sună în orice moment al zilei (fie că sunteți în ședință cu șeful, la o întâlnire sau prin metrou) pentru că vrea să îi explicați ce are de făcut ca să își cumpere televizorul de pe eMAG, să se uite la fotografiile de pe Flickr, ori să intre pe Skype (deși i-ați mai spus asta de zece ori)?
Pentru toate acestea, există acum o soluție. Am găsit niște oameni care și-au propus să ne învețe părinții și bunicii să navigheze pe internet și să ne scutească pe viitor de acest tip de situații. Asta este povestea ABCDigital, un grup de voluntari care organizează, în mod gratuit, workshop-uri de alfabetizare digitală destinate persoanelor de peste 45 de ani.
Ideea acestui proiect a plecat de la o frustrare comună: părinții noștri care nu știu să își caute singuri lucrurile de care a nevoie de pe internet
”Ideea acestui proiect a plecat de la o frustrare comună: părinții noștri care nu știu să își caute singuri lucrurile de care a nevoie de pe internet”, îmi spune Auraș Mihai Geambașu, unul dintre project managerii ABCDigital. ”De exemplu, mama folosește internetul prin telefon, adică mă sună ca să îi caut eu diverse chestii pe Google. Încă are un telefon Nokia cu taste”, poveștește el și începem amândoi să râdem: cred că mai toți am trecut prin asta.
https://www.youtube.com/watch?v=ESCWluivIxg
Voluntariat și finanțare prin crowdfundingÎn acest moment, aproximativ 20 de oameni sunt implicați în acest proiect. Sunt oameni de tech, comunicare, publicitate, design sau vânzări. Toți lucrează ca voluntari, ocupându-se de ABCDigital în timpul liber. ABCDigital funcționează sub umbrela Asociației CROS (unul dintre proiectele asociației este Universitatea Alternativă, un program de educație complementară lansat în 2009).
”Următorul pas este înființarea unui ONG pentru a putea să funcționăm pe cont propriu”, spune Auraș și completează că s-au apucat să schițeze proiectul pe la sfârșitul verii trecute.
Până acum, proiectul atelierelor digitale a fost finanțat din banii fondatorilor, dar și din campanii de crowdfunding. ABCDigital este înscris pe Bursa Binelui și a strâns puțin peste 1.300 de lei din donații. În același timp, campania a fost utilă și pentru a testa reacția comunității. ”Au fost extrem de încântați și am primit multe felicitări pentru inițiativă. Dar, e mai greu să convingi oamenii să și doneze pentru implentatarea proiectului”.
Următorul pas este înființarea unui ONG pentru a putea să funcționăm pe cont propriu
Potrivit lui Auraș, derularea cursurilor dintr-un modul (de exemplu, un curs introductiv de email, un curs principal – Skype, e-commerce) oriunde în țară ar duce la un cost total de aproximativ 400 de euro.
”Banii ar acoperi costurile de deplasare și cazare ale trainerului și ale unei alte persoane care să îl ajute, în cazul în care este nevoie. Trainerul nu va fi plătit, fiind unul dintre voluntarii proiectului”, explică el.
”Generația 45+ este ceva mai reticentă în ceea ce privește adopția tehnologiei. De aceea este mai ușor pentru ei să beneficieze de interacțiunea cu trainerii”, îmi explică el de ce este de preferat ca trainerul să fie prezent la cursuri chiar și după modulul introductiv. Asta comparativ cu posibilitatea de a face o parte dintre ele remote.
Primul workshop care va testa modul de desfășurare al cursurilor, eventualele probleme pe care trainerii vor trebui să le rezolve, dar și reacția ”învățăceilor” va avea loc în data de 15 februarie la București. Este gratuit, așa cum vor fi toate cursurile ulterioare, iar doritorii se pot înscrie pe site-ul ABCDigital.
Durata unui curs este de 2-3 ore, o grupă având zece persoane, și se desfășoară în principal la final de săptămână. ”În funcție de numărul celor înscriși, putem organiza mai multe mai multe ateliere pe zi în același loc”, spune Auraș. Ideal este ca sala în care are loc atelierul să fie dotată cu laptopuri și un videoproiector. ”În cazul în care cursanții nu dispun de propriile device-uri, sau organizatorii nu ne pot ajuta cu laptopuri, suntem pregătiți să venim noi cu dispozitivele necesare, fie ele smartphone-uri sau laptopuri”, completează el.
În esență, scopul atelierelor ABCDigital este de a ajuta adulții de peste 45 de ani să dezvolte capacitatea de a interacționa online și de a consuma servicii digitale în scop personal, dar și de a-i învăța să desfășoare activități online în scop comercial și în scop profesional. Astfel, părinții și bunicii noștri ar putea să utilizeze internetul ca mijloc de informare, dar și ca mijloc de comunicare, învățând, totodată, să facă cumpărături online sau să acceseze serviciile publice.
Potrivit datelor Comisiei Europene, la nivelul lui 2016, persoanele de vârstă medie și înaintată din România aveau un grad scăzut de competențe digitale, fiind pe ultimul loc – 28 – (la fel ca și în anul anterior) în rândul țărilor UE. Asta deși țara noastră este pe primul loc în ceea ce privește viteza de internet.
DESI – indicele economiei și societății digitale – în ceea ce privește conectivitatea, România este sub media UE, fiind acoperite doar 89% dintre gospodării, comparativ cu 97%, decalajele în ceea ce privește accesul la serviciile IT&C fiind mai mare mai ales în mediul rural.
Totodată, în ciuda faptului că developerii românii sunt printre cei mai apreciați din lume, competențele digitale în rândul populației și ale forței de mucă sunt printre cele mai scăzute din UE. Jumătate dintre români utilizează internetul cu regularitate, comparativ cu 76% în UE. În același timp, o treime dintre români nu au folosit niciodată internetul (la nivel european, ponderea este de 16%), iar numai 26% locuitorii țării au competențe digitale peste nivelul de bază (față de 55% în UE).
100 de cursanți până la finalul anuluiEchipa ABCDigital și-a propus ca până la finalul acestui an să organizeze cel puțin opt cursuri și să aibă aproximativ 100 de alumni. În doi ani tinerii speră să ajungă la 400 de cursanți care au înțeles ABC-ul digital.
Pe lista cursurilor se află noțiuni de comunicare online (video call, chat, email, rețele sociale), navigare pe internet pentru informare, dar și pentru accesarea unor servicii online (navigare browser, utilizare motoare de căutare, acces la site-ul de media, tutoriale – culinare, agricultură, nutriție, educație -, turism, transport, servicii locale - reparații -, tranzacții și anunțuri), și lucrul cu fișiere și medii de stocare (accesare date, descărcare fotografii, documente).
Un proiect similar celui de la noi este desfășurat în Marea Britanie chiar cu ajutorul guvernului. În același timp, și Italia are un program de alfabetizare digitală, realizat în parteneriat cu Vodafone. Din păcate, la noi încă nu au reușit să atragă ajutorul statului și al unor branduri mari. Dar nu renunță.
Trebuie să devenim mai cunoscuți, să avem ceva prezență pe piață și câteva cursuri făcute înainte de a ne gândi la accesarea unor fonduri europene prin care să ne finanțăm
”Trebuie să devenim mai cunoscuți, să avem ceva prezență pe piață și câteva cursuri făcute înainte de a ne gândi la accesarea unor fonduri europene prin care să ne finanțăm”, îmi spune Auraș, care speră ca până la finalul anului în curs, proiectul ABCDigital să reușească să se autosusțină.
În acest moment, tinerii implicați în proiect sunt în căutarea partenerilor dispuși să susțină ABCDigital. Puteți ajuta fie prin ponturi despre spații în care se pot desfășura cursurile, tehnologie (donații de laptopuri, tablete, proiectoare), sau prin voluntariat – vă puteți număra printre traineri. De asemenea, firmele care doresc să se implice în proiect pot alege cursul potrivit business-ului sau localitatea în care se va desfășura acesta.