Investory: Startupul românesc care îi învață pe copii despre economii și taxe

Unul dintre lucrurile dureroase pe care le descoperim când facem primii pași spre maturitate este că școala nu ne-a învățat nimic despre bani, economii și taxe. Din fericire, există un startup capabil să umple orice gol al societății, iar Investory este aplicația românească care îi învață pe cei mici ce nu îi învață școala.

Investory este unul dintre cele 10 startupuri care au absolvit grupa Grinders a acceleratorului InnovX-BCR de anul acesta. Noi am stat de vorbă cu Monica Țărmure, cofondatoare și manager de operațiuni Investory, pentru a afla toate detaliile despre startupul care vrea să îi ajute pe cei mici să devină oameni mari, responsabili din punct de vedere financiar. 

Disponibil pe mobil și tabletă, jocul este un ajutor pentru părinții copiilor de 7, până la 10 ani, care vor să-i pregătească pe aceștia pentru un viitor fără probleme financiare.

La fel ca multe alte startupuri, Investory a pornit dintr-o nevoie personală, ”natural”. ”Am ajuns la vârsta la care începem să ne gândim mai mult la copii, dar din perspectiva părinților, ca să spunem așa. Mulți dintre prietenii noștri devin și ei părinți așa că asta ne-a pus pe gânduri”, povestește Monica. 

 ”Cei care au decis au fost clienții noștri - părinții”

Investory a fost dezvoltat în cadrul Fortech Investments, o divizie a companiei clujene Fortech care se ocupă de investiții în startupuri. Ideile inițiale au fost testate, modelate și aduse la conceptul actual: un joc distractiv și, în același timp, educativ. 

”Acolo, am folosit un proces de validare și testare care ne-a ajutat să ne dăm seama că învățarea prin joacă este cea mai potrivită formă de învățare pentru copiii de acum și că smartphone-urile sunt cele mai la îndemână device-uri. De aici, jocul Investory a fost concluzia naturală. Evident, au fost mai multe sesiuni de validare & feedback cu copiii pe zona de joc dar si cu oameni din business pe zona de modele financiare până să ajungem la forma în care este el acum”, își amintește cofondatoarea.

Investory a pornit, inițial, cu un singur modul pe post de MVP. Acel modul încă există și este gratuit pentru oricine vrea să îl încerce. Rolul acestuia a fost de a testa jocul și de a vedea dacă părinții și copiii sunt suficient de interesați. 

”Între timp, am mai dezvoltat două module, care continuă lecțiile financiare și care ne-au dat ocazia să studiem noi comportamente – acum putem vedea cât de interesați sunt, cu adevărat - câți termină jocul, câți cumpără următoarele module și așa mai departe.  Am extins și echipa Investory și am reușit să ne depărtăm de «nava mamă» iar acum funcționăm ca un start-up autonom”, continuă Monica.  

În ceea ce privește monetizarea, echipa a ”cântărit” mult posibilitățile iar, în cele din urmă, ”cei care au decis au fost clienții noștri - părinții”. 

Echipa Investory a discutat cu peste 100 de părinți despre ”copii, învățământ, finanțe și investiții în educație. Aceștia ne-au spus ca ar prefera să investească într-un abonament sau să cumpere module individuale, astfel asigurând-se că, pe de o parte limitează activitatea digitală a copiilor și pe de cealaltă parte controlează ce anume se joacă aceștia. Prețul nu e o problema atâta timp cât copiii își petrec timpul pe telefon în mod util”. 

În ceea ce privește schimbarea mentalităților, am fost curios de abordarea Investory în ceea ce privește părinții care consideră smartphone-urile și tabletele ca pe niște dispozitive de ”pierdut vremea”, sau părinții care văd în aceste dispozitive doar un mod de a-i ține ocupați pe cei mici. 

”Vrem să le arătăm că da, acestea pot fi folosite și cu alte scopuri, pentru că, la urma urmei, sunt doar niște mijloace.  De asemenea, vrem să le arătăm că pentru a fi benefice, copiii nu trebuie neapărat să citească PDF-uri de pe ele, de exemplu, ci pot să se joace, efectiv, jocuri care să îi și distreze și să îi învețe în același timp (...) Pentru a doua categorie, la fel – vrem să arătăm că dacă cei mici tot petrec timp cu telefoanele în mână, măcar să fie folosite într-un mod productiv, mai mult decât de a pierde vremea, explică ea.  

”Atunci când copiii ne spun că ne dau nota 10 cu steluță ne simțim premianți”

Am vrut să aflu de la Monica Țărmure care au fost cele mai bune și cele mai complicate zile ale startupului. 

 ”Avem așa de multe momente frumoase la Investory încât e greu să faci o listă scurtă. Însă, dacă e să alegem, cele mai frumoase sunt acelea în care testăm jocul și discutăm cu consilierii noștri de bază, copiii. Atunci când ei spun că ne dau nota 10 cu steluță ne simțim premianți. De asemenea, feedbackul pozitiv al părinților, prin care apreciază calitatea informațiilor și livrarea lor ,ne arată că suntem pe drumul cel bun. Tot ei ne spun constant că nu ar fi crezut vreodată că odraslele lor ar putea fi atât de interesate de venit recurent, investiție sau crearea unui cont bancar”, explică ea.  

Părție complicate țin de testarea noilor module și de rezolvarea eventualelor probleme înainte de lansare. ”Echipa Investory este în mod constant concentrată pe găsirea de soluții inovative la orice problema care ne apare în cale și chiar apreciem câte un challenge bun din când în când.  Momentele mai dificile sunt înainte de lansarea unui nou modul, când trebuie să soluționăm ultimele buguri și să ne asigurăm că jocul e testat și funcționează la parametri optimi”, explică cofondatoarea.  

Concurența are un avantaj în ceea ce privește percepția

Am vrut să aflu și care este concurența Investory. Monica spune că este o piață dominată de soluții majoritar offline ”cu atractivitate scăzută pentru copii”. Este vorba despre cărți, cursuri opționale de educație financiară și unele evenimente. ”Toate aceste resurse sunt importante pentru educație însă nu sunt adaptate nevoilor și stilului de învățare a copiilor”, spune cofondatoarea. 

Principalul avantaj al Investory este abilitatea de a-i forma pe cei mici în tainele finanțelor prin joacă, iar aplicația se remarcă prin ”calitatea ridicată a graficelor, a poveștii și posibilitatea de interacțiune cu personajele”. Concurența, în schimb, are un avantaj în ceea ce privește percepția: ”cursurile opționale de educație financiară se predau la școală, iar părinții au încredere în sistemul formal de învățământ”, recunoaște Monica Țărmure. 

Pandemia, deschizătoare de drumuri

Pandemia ne-a arătat tuturor cât de fragil este actualul sistem de învățământ și cât de mult este nevoie de tehnologie în educație, dar și de cât de multă educație este nevoie în ceea ce privește banii. Ultimul an a fost unul deschizător de drumuri pentru Investory, după cum recunoaște cofondatoarea, în ciuda ”vremurilor tulburi”. 

”Sinceră să fiu, ne-a ajutat mult perioada pandemiei. În primul rând, pentru că au fost, într-adevăr, vremuri tulburi din punct de vedere financiar și asta i-a făcut pe oameni să conștientizeze, mult mai mult, nevoia și importanța unei astfel de educații. Mulți părinți vor să își educe copiii, mai mult decât vor să se educe pe ei. Cu alte cuvinte, vor ca cei mici să nu repete greșelile lor și asta e foarte bine. Putem spune că Investory a prins «valul» educației financiare din România și, acum, crește o dată cu el”, mărturisește Monica. 

” În al doilea rând, școala online a scos la iveală lacunele din sistemul nostru educațional, dacă nu erau oricum evidente până acum și asta i-a făcut pe părinți să caute și metode alternative pentru educația copiilor. Mulți înțeleg acum mult mai bine importanța educației prin joacă dar și aportul pe care îl poate aduce tehnologia către procesul de învățare”, continuă ea. 

Bootcamp-ul BCR-InnovX, ”ca în armată”

După cum ziceam la începutul articolului, Investory este unul dintre startupurile care au absolvit grupa Grinders din ediția de anul acesta a acceleratorului InnovX-BCR. Am vrut să aflu de la Monica cum a fost experiența, per total. 

”Bootcampul a fost foarte interesant dar și foarte solicitant, uneori ca în armată”, spune cofondatoarea. ”Dar, cu sprijinul programului și al mentorilor, avem acum un plan de afaceri credibil care ne pregătește pentru investitori și ne va permite să ducem afacerea la nivelul următor”, continuă ea.

Una dintre cele mai importante lecții învățate în timpul acceleratorului este legată de etapele pe care trebuie să le parcurgă un business aflat la început de drum. ”Am înțeles ce trebuie să facă un startup de succes și ordinea etapelor pentru a ajunge acolo”.  

Cea mai mare provocare a fost redactarea planului de business, recunoaște cofondatoarea. ”Practic, acolo am explicat tot ce face și ce urmează să facă startupul nostru la nivel de produs și, în același timp, cum va crește businessul împreună cu produsul. A fost un exercițiu complex însă, la final, harta Investory a fost conturată și astfel am putut vedea cu ușurință care sunt pașii următori”.  

Ea a apreciat interacțiunile cu mentorii, care au ajutat-o să își înțeleagă mai bine produsul, business-ul și ”cum putem evita unele greșeli”. Cu unii dintre ei a păstrat legătura, ”aceștia ținând aproape și sfătuindu-ne constant”. 

Dintre celelalte startupuri din grupa de Grinders, pe cei de la Investory cel mai mult i-au impresionat colegii de la Profluo. ”Ne-a plăcut foarte mult de founderi care sunt niște oameni faini și foarte muncitori. Totodată, soluția cu care au venit ei automatizează foarte mult procesele clienților lor”, a spus cofondatoarea.

Investory X Școala de Bani

Și interacțiunea cu BCR pare să fi fost una benefică pentru Investory. BCR derulează programe de educație financiară și am vrut să aflu dacă se pregătește un parteneriat în acest sens. 

”Ne bucurăm mult să vedem ca băncile sunt interesate de educația financiară a clienților lor, în special BCR, care atinge zona de educație financiară orientată înspre copii. Ei, ca și noi, au observat ca învățarea are loc mult mai ușor atunci ești mic iar dacă ai o bază buna de la o varstă fragedă care se continuă in adolescență, când ești adult și poți să iei decizii în nume propriu, înțelegi cu ușurință mecanismele financiare. Un parteneriat BCR-Investory este soluția ideală pentru a introduce un număr mare de copii în lumea misterioasa a banilor, învățând concepte financiare relevante prin intermediul jocului. Credem că împreună suntem într-o poziție mult mai puternică, putând educa copiii din întreaga țară”, a declarat Monica Țărmure.  

Legat de planurile de viitor, Monica Țărmure se va concentra pe creșterea numărului de utilizatori, pe extinderea internațională, dar și pe dezvoltarea unor module suplimentare, cu un grad de complexitate mai ridicat. ”Pentru a atinge aceste obiective, vom crește echipa si vom ridica o nouă rundă de finanțare în perioada următoare”, a conchis antreprenoarea.  



Citeste si