- 16 Iunie 2021
Issue Monitoring, serviciul care te ține la curent cu deciziile legislative care te afectează
Din 2015, este fondatorul Issue Monitoring.
O explicație pe scurt despre ceea ce face Issue Monitoring ar fi următoarea: este o platformă online de monitorizare a deciziilor legislative în timp real. Compania folosește soluții tehnologice de ultimă generație pentru a informa în timp real și constant, prin alerte pe email și/sau telefon mobil, în legătură cu inițiativele legislative aflate în dezbatere în Parlament, Guvern și agențiile de reglementare centrale.
Însă povestea Issue Monitoring, și implicit, a lui Octavian Rusu, este mult mai cuprinzătoare de atât.
Educație juridică pentru a înțelege construcția legilorCu studii juridice, despre care spune că l-au ajutat în toată cariera sa, și i-au oferit un avantaj considerabil prin faptul că reușește să înțeleagă cu ușurință limbajul juridic și construcția legilor, Octavian are peste 15 de ani de experiență în legislație și politici publice.
”Primul job a fost în administrația publică centrală, mai precis în departamentul de relația cu Parlamentul, în anul 2001, într-un minister. Acolo am învățat primele noțiuni de tehnică legislativă și am fost pentru prima dată în ședințele comisiilor parlamentare sau la dezbateri, în plenul Parlamentului. Dar tot atunci am înțeles că legile se fac după interese politice și foarte puțin conectate la interesele cetățenilor sau ale diferitelor părți interesate (stakeholders, cum le spunem noi în politici publice)”, povestește el.
După experiența din administrația centrală, expertul în politici publice a acceptat o nouă provocare, una care avea să i se potrivească mult mai bine și să-l conducă, până la urmă, la crearea Issue Monitoring: a început să lucreze într-un proiect derulat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, care a presupus colaborarea cu trei tineri parlamentari pentru a-i ajuta să lucreze cu organizațiile neguvernamentale și partenerii sociali.
”A fost o decizie importantă la acea vreme, să schimb un loc de muncă stabil pe un proiect care știam că durează doar un an. Dar provocările au fost mari și am considerat că activitatea în sectorul privat mă reprezintă, că acesta este locul unde pot să mă exprim mult mai bine. Activitatea în organizație s-a prelungit și am rămas timp de 7 ani”, adaugă Octavian.
Consideră despre acel proiect că a fost cea mai bună școală de advocacy, locul în care a învățat și exersat promovarea și modificarea de zeci de inițiative legislative, dezbateri publice, formularea de amendamente legislative și multe alte activități specifice politicilor publice.
”Am avut șansa să particip la cursuri de instruire cu experți din țară sau din străinătate, dar și să înțeleg modele ale marilor coaliții de advocacy, de la nivel european”, își amintește el.
Pentru că a lucrat o perioadă îndelungată de timp pentru organizații neguvernamentale, a fost implicat și în partea juridică de implementare a proiectelor cu finanțare europeană.
Issue Monitoring, un business apărut din nevoieAceastă experiență i-a fost de folos în 2015, anul în care a pus bazele startup-ului său, Issue Monitoring. Astfel, a reușit să atragă o investiție de 200.000 euro din fonduri europene, sumă pe care a folosit-o pentru dezvoltarea serviciului și, în special, pentru dezvoltarea proceselor interne de monitorizare, de structurare a aplicației, instruirea personalului și promovarea serviciului.
”După trei ani, am atras altă finanțare de 50.000 euro și ne-am extins echipa de la 5, la 8 persoane. Astăzi, suntem la a treia rundă de finanțare tot din fonduri europene, prin care ne dorim să digitalizăm cât mai mult procesele de monitorizare legislativă. Pe viitor, avem în plan să urmărim investiții publice sau private pentru internaționalizarea serviciului sau dezvoltarea de noi facilități”, precizează Octavian referitor la investițiile realizate până în acest moment în dezvoltarea Issue Monitoring.
Issue Monitoring a apărut dintr-o nevoie pe care a resimţit-o acut de-a lungul celor peste 15 ani de carieră în advocacy şi public affairs, așa cum explică Octavian.
”Chiar în mijlocul turbulenţelor profesionale, mi-am dat seama cât de mult m-ar ajuta să am instrumente adecvate de monitorizare. Simțeam nevoia unui serviciu care să îmi permită să ţin pasul cu volumul uriaş de informaţii. Din toate acestea, eu trebuia să selectez numai lucrurile care afectează business-urile şi organizaţiile pe care le reprezentam. Aveam nevoie de un instrument eficient de monitorizare. Într-un ocean de informaţie, trebuia să pot pune degetul numai pe conţinutul relevant pentru mine. Tot timpul trebuia să fiu informat în timp real cu schimbările legislative. Uitându-mă în urmă, îmi dau seama că a fost un mare plus faptul că m-am putut ghida după propriile experienţe ca să definesc un produs care chiar să creeze valoare”, afirmă el.
Un drum cu provocări și lecțiiÎnsă drumul Issue Monitoring, și implicit al lui Octavian Rusu, nu a fost unul tocmai lin. De altfel, provocările au început chiar înainte ca Issue Monitoring să împlinească un an.
”Aveam un business plan bine făcut, angajasem un director care venea din domeniu și care și-a selectat echipa, inclusiv persoana responsabilă de vânzări. Eu reușisem să atrag finanțarea de 200.000 euro și urma să văd lucrurile cum merg conform planului. Părea situația ideală, însă lucrul pe care nu îl conștientizasem atunci a fost că această idee de afacere era gândită plecând de la cum vedeam eu nevoile clienților, nu de la cum se prezenta situația de fapt. Așa că, după 6 luni, concluzia directorului a fost că acest serviciu nu poate fi cumpărat nici cu 200 euro abonament (la un sfert din valorile preconizate în plan)”, spune Octavian.
Mai mult, la 9 luni de la lansarea serviciului nu aveau niciun potențial client. ”Atunci am conștientizat că eu sunt motorul – că eu trebuie să fiu antreprenorul din mijlocul acestui business și să îl construiesc conform propriei mele viziuni. Mi-am lăsat atunci contractele de consultanță în care eram implicat și m-am dedicat complet dezvoltării acestei idei. Lecția învățată este că atunci când începi o afacere, nu merge să te implici ”la fără frecvență”. Îți trebuie dedicare și încredere 100% în planul de business”, povestește el acum despre lecția importantă pe care a învățat-o de timpuriu.
Odată ce a început să se dedice în totalitate proiectului și să discute cu potențialii clienți, a mai învățat o lecție foarte importantă în dezvoltarea oricărui business: e nevoie să setezi corect așteptările.
Ce face Issue Monitoring”Noi eram un startup cu vechime de 6 luni care dorea contracte cu companii foarte mari care ne evaluau prin alte filtre. Înțelegând acest lucru, ne-am concentrat pe realizarea unui parteneriat cu o companie care juca în liga clienților noștri. Așa au venit primele contracte, am învățat multe dintre procesele de negociere și am reușit să câștigăm încredere. Tot din jocul în liga clienților mari, am fost nevoiți să ne asigurăm un cash flow, să învățăm să avem un management financiar foarte bun, așa încât să putem fi acoperiți și în perioadele cu mai puține încasări”, declară Octavian.
În acest moment, Issue Monitoring are peste 25 de clienți din rândul companiilor sau asociațiilor de business din domenii suprareglementate precum energie, farma, protecția mediului, agricultură, bancar sau IT&C.
Totodată, serviciul urmărește peste 1.000 de acte normative în fiecare an, ceea ce reprezintă peste 25% din totalul reglementărilor emise de Parlament, Guvern sau agențiile de reglementare.
Și pentru că oferă în mod gratuit serviciiul pentru ONG-urile care sunt interesate de anumite politici publice, au în prezent aproximativ 100 de ONG-uri înscrise pe platformă.
Pentru celelalte firme care folosesc Issue Monitoring, serviciul se bazează pe abonamente lunare cu valori cuprinse între 500 și 2.000 de euro, în funcție de serviciile incluse.
”Pentru clienții noștri, salvăm în medie, în fiecare lună, peste 30 ore de monitorizare legislativă pentru fiecare utilizator, și sunt clienți care au și peste 10 persoane înregistrate în platforma noastră. Utilizând serviciile noastre, activitatea celor care lucrează în departamentele de public affairs sau juridic devine mai puțin stresantă, pentru că scapă de frica precum că vor scăpa anumite schimbări legislative care le pot impacta negativ activitatea de business”, ține să menționeze Octavian.
Echipa Issue Monitoring e formată din specialiști în politici publice, care participă la dezbaterile publice, fac rapoarte personalizate și oferă consultanță, trimit notificări și alerte, totul pentru a atinge nevoie clientului și ale business-ului.
”Echipa noastră de specialiști în politici publice participă la dezbaterile publice, pentru ca tu să afli în timp real ce hotărâri se iau. Dacă vrei să anticipezi schimbările care au loc la nivel înalt și să pregătești o strategie de răspuns, rapoartele noastre și consultanța oferite de experți în politici publice îți vor oferi acel avantaj competitiv care îți poate propulsa afacerea”, declară fondatorul Issue Monitoring mândrindu-se că anul 2020 a fost al 6-lea în care business-ul său a avut o retenție de 100% a clienților.
Creștere constantă și planuri de dezvoltare și în afara RomânieiTotodată, a fost anul de consolidare pentru echipa sa, o bună parte din resurse fiind direcționate spre consultanță de dezvoltare organizațională, training și coaching.
În ceea ce privește partea de dezvoltare financiară a Issue Monitoring, încă de la înființare firma a raportat o creștere constantă de la an, la an, cu 30% până la 80%.
”Planurile inițiale pentru anul trecut au fost ambițioase - să atragem 12 noi clienți, dar dacă primele luni din 2020 ne dădeau indicii de a ne atinge ținta, odată cu pandemia, toți potențialii clienți cu care discutam au devenit reticenți în a se angaja în noi contracte. A apărut politica de ”budget freeze”, o atitudine absolut normală în perioade de incertitudine. Chiar și așa, anul 2020 a însemnat atragerea a 4 noi clienți și o creștere de aproximativ 20% a activității noastre”, afirmă Octavian Rusu.
Așa cum povestește fondatorul Issue Monitoring, obiectivele pentru 2021 sunt și mai ambițioase față de anul trecut. Octavian își dorește să aducă 15 noi clienți dar și să dezvolte noi produse.
”Primele luni au fost cele mai efervescente de la înființare, reușind să ne extindem activitatea în Republica Moldova, și avem planificată lansarea unui produs pilot la jumătatea acestui an. Suntem în discuții avansate cu câțiva noi clienți, iar trei dintre aceștia au semnat deja contracte cu noi. Avem direcție clară de dezvoltare pe verticală, astfel încât, în 2023, Issue Monitoring să fie opțiunea numărul unu în monitorizare legislativă pentru companiile din Romania, iar în 2025 să reușim să devenim asistentul personal digital pentru profesioniștii din public affairs”, mai spune Octavian Rusu.
Planul său este ca în 5 ani serviciile Issue Monitoring să fie prezente în minimum 10 țări din Europa și să aibă cel puțin două noi produse care să fie accesibile tuturor companiilor și cetățenilor cu spirit civic.
”Viziunea Issue Monitoring este ca orice cetățean și companie să se poată implica în decizia publică, printr-un simplu click”, concluzionează el.