- 29 Octombrie 2019
Jack of all Trades, o formație muzicală ca un startup
De cele mai multe ori nu asociezi o trupă muzicală cu un business, deși unii dintre cei mai bogați oameni de pe planetă sunt cântăreți. Paul McCartney, Madonna sau Taylor Swift sunt unii dintre artiștii care câștigă milioane de dolari și au averi de sute de milioane de dolari. Am putea să-i numim unicornii muzicali. Mai ales că mulți încep să facă bani și din altceva decât muzică (linii de modă, produse etc).
Totuși, similaritățile dintre o trupă muzicală și un startup sunt mai mari decât ai crede: ambele sunt formate din câțiva tineri entuziaști care vin cu un produs sau un serviciu pe care publicul vrea să-l cumpere. E adevărat că o formație muzicală precum Jack of all Trades nu rezolvă neapărat o problemă a consumatorului, însă încântă, provoacă o plăcere pentru care oamenii sunt dispuși să plătească bani.
"Orice proiect care depășește bariera statutului de trupă de liceu/rock band just for fun începe să se gândească la aspectul de business și la ideea de a intra într-un circuit cu activitate constantă”, spune Mădălin Duca, unul dintre membrii formației de rock alternativ.
Cei drept, Mădălin Duca spune că pe primul loc este dobândirea unei recompense sufletești apoi una financiară. Jack of all Trades este o trupă cu patru membri, iar pe lângă ei mai lucrează un contabil, un manager și un inginer de sunet.
"Deosebirea dintre un startup și o trupă constă în faptul că emoționalul se îmbină cu mercantilul, spre deosebire de alte domenii în care partea financiară primează. Aici este invers."
Alex Teodorescu a fondat acest proiect în anul 2013 când a scos de unul singur piesa "Cum vrei să fiu" și a simțit că poate produce piese de rock alternativ.
În ultimii doi ani, echipa s-a mărit însă scopul a rămas același: "de a crea o identitate muzicală cât mai bine conturată pentru zona de rock românesc, de a face muzică de calitate și a cânta live cât mai des și cât mai bine posibil".
Cât costă să înființezi o trupă muzicalăCă să înființezi o formație din punct de vedere birocratic, cu toate codurile CAEN corespunzătoare pentru toate activitățile pe care o formație le va întreprinde ulterior, cu tot cu casa de marcat necesară vânzării produselor marcă înregistrată, costurile ajung undeva la 3000 de lei.
La fel ca în cazul unui startup, Jack of all Trades a calculat care sunt costurile, iar Mădălin Duca mi-a spus că pentru a menține în viață o formație și a-i acorda un mediu propice dezvoltării, putem vorbi de o chirie anuală a unui studio în valoare de 8.000 de lei pe an, de o investiție minimă de început pentru a cumpăra aparatura necesară repetițiilor formației de aproximativ 6.000 de lei (sistem PA, mixer și cabluri etc) și de consumabile (corzi, cabluri, fețe de tobă) în valoare de 1.500-2.000 de lei pe an.
"Așa, la o primă vedere, o formație are nevoie cam de 16.000 de lei în primul an pentru a începe cum trebuie această călătorie. Dacă trupa vrea și merchandise inițial (tricouri + album în format fizic) se mai adaugă vreo 6.000 de lei la suma menționată anterior", explică membrul Jack of all Trades.
Dar asta nu este tot. Dacă vrei să cânți prin baruri în țară trebuie să te gândești și la costuri pentru deplasări la concerte sau lansări de piese. Pragul minim al unei piese mix & master pentru București este de 80 de euro pe piesă, pragul maxim putând să ajungă chiar și la 500-1.000 de euro. Ora de studio pentru înregistrarea fiecărui instrument începe de la 30 de euro pe oră.
"Prețul concertelor de lansare variază în funcție de ce îți dorești să livrezi în seara respectivă, dacă vrei lumini, mașină de fum, sistem kabuki, proiecții video, etc. Te poți mulțumi cu ceea ce oferă clubul, sau poți plusa", spune Mădălin Duca.
Pentru ca ecuația să se balanseze și pentru ca startup-ul să aibă un sens este nevoie de venituri. Deocamdată, sursele de venit ale trupei sunt job-urile membrilor formației, dar și anumite premii de la festivaluri și banii pe biletele vândute la concerte. “Ușor-ușor intrăm și în circuitul banilor veniți pe filiera financiară a remunerației din drepturi de autor, Jack of all Trades fiind o formație difuzată pe radiourile locale din București”.
Trupa își lansează primul album numit "Extrovertit Selectiv" pe 4 decembrie.
"Recuperarea investiției va veni în scurt timp cel mai probabil, însă aceasta, precum și creșterea încasărilor, vor crește exponențial, nu liniar, abia după ce trupa va deveni cunoscută în adevăratul sens al cuvântului, lucru care poate dura foarte mulți ani"
El spune că planul este ca recuperare investiției să aibă loc în decursul anului viitor, dar nu au un timp foarte bine stabilit deoarece "dorim ca produsul muzical să se dezvolte în primul rând organic, fără a fi constrâns financiar".
Ce trebuie să faci în 2019 pentru ca trupa ta să aibă successPe nișa de rock-alternativ există câteva formații cu ceva vechime care au concerte în toată țara, vând albume și piesele lor sunt ascultate la radio. "Este într-adevăr foarte greu să ajungi la acel nivel de constanță, necesită foarte mulți ani și mai ales necesită un efort susținut".
Chiar și așa, membrii trupei sunt dispuși să muncească pentru a-și duce pasiunea dincolo de hobby.
"Sunt ani de sacrificiu în care membrii formației trebuie să împartă același vis și să gândească lucrurile din punct de vedere antreprenorial. Se poate reuși în muzică, dar trebuie să vrei cu adevărat și să alegi în adevăratul sens al cuvântului să faci muzică. Cu tot ceea ce implică muzica. Nu e îndeajuns doar să cânți din când în când și să pretinzi că meriți totul”.
Dacă în anii trecuți trebuia doar să scoți o piesă și să o cânți pe la concerte, în prezent nu mai este îndeajuns pentru o formație să scoată ceva și să spere ca oamenii să îi descopere. Se produce muzică mai mult ca niciodată și consumatorii sunt bombardați de conținut.
Mai mult, aceștia au numeroase platforme la alegere pentru a asculta muzică. De aceea, o trupă trebuie să se promoveze, să fie accesibilă în mai multe locuri pentru mai multe tipuri de public.
“Promovarea unui produs muzical se îmbină cu soundtrack-uri de metraje video, filme, soundtrack-uri de campanii umanitare/diverse campanii de promovare ale unor produse, podcast-uri diverse, public speaking & dezvoltare personală”, este de părere Mădălin Duca.
Pentru a duce numele de Jack of all Trades mai departe, membrii trupei au hotărât să facă un podcast unde să livreze extra conținut și se gândesc și la un blog al trupei.
Dacă ar fi să continuăm cu analogia dintre o formație și un startup trebuie să adresăm problema de scalabilitate. Jack of all Trades are doar melodii în limba română și, dacă va avea succes, se va opri la granițele României.
Mădălin Duca spune că nu este de interes de a concerta internațional deoarece uzura fizică și psihică ar fi mult prea mare și “pentru noi este mult mai important să clădim ceva stabil aici, în România”.
Totuși, nu exclud inregistrarea celor mai bune melodii ale lor în limba engleză pe viitor.
Jack of all Trades este o formație românească de rock alternativ compusă din Alex Teodorescu, Andrei Chirițescu, Radu Eremia și Mădălin Duca. Poți vedea băieții la treabă pe 4 decembrie în Club Quantic din București.