Lecții dintr-o poveste de business în vremuri de război

Ce faci cu business-ul tău în cazul în care țara intră în război? E o întrebare dificilă, știu - o întrebare care sper că va rămâne doar la nivel ipotetic.

Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de marți, 22 martie. Puteți să vă abonați la newsletter aici.

Dar să facem, totuși, acest exercițiu de imaginație, pornind de la povestea ucrainenilor de la Liki24. Aceștia ne-au contactat prin email și ne-au spus, pe scurt, situația în care se află, apoi Vlad a stat de vorbă cu fondatorii pentru a afla mai multe detalii. Și sunt câteva lecții importante care pot fi desprinse din acel material.

În primul rând, aceștia au făcut tot posibilul ca angajații să fie în siguranță - în țară sau în afara ei. Business-ul tău nu există fără angajați, iar în situații de criză, dacă ei simt că nu sunt prioritatea ta #1 nu se vor gândi de două ori înainte de a te părăsi. Unii vor pleca oricum și nu vei avea ce să le reproșezi și nu va trebui să-i judeci. Alții ar putea să devină victime colaterale - alții s-ar putea să aibă rude sau prieteni printre victime - și va trebui să iei în calcul cum gestionezi aceste situații. Nu ai cum să ceri performanță când în jurul tuturor e sânge și cenușă - nu ai cum să ceri nimic, doar să oferi și speri la vremuri mai bune.

Apoi, te poți concentra pe parteneriate. Vedem din povestea Liki24 cum au început colaborări cu instituții din Ucraina cu care nu mai lucraseră anterior. Din nou - aici e despre a ajuta pe alții, nu despre ajutorul pe care îl primești tu. Când și dacă lucrurile se liniștesc, oamenii alături de care ai luptat nu uită, oamenii pe care i-ai ajutat vor fi recunoscători. Și poți să reconstruiești cu sprijinul lor.

În al treilea rând, va trebui să asiguri și o oarecare continuitate a afacerii. Un business nu poate supraviețui la nesfârșit fără niciun fel de venituri. Dacă ești un startup, folosește-te de abilitatea ta de a scala rapid și de susținerea internațională și extinde-te mai rapid decât ai planificat inițial. Du-te în țări vecine, spune-ți povestea, atrage publicul local de partea ta și dă înapoi comunității de acasă. Dacă ești un IMM, parteneriază-te cu alte business-uri mici, fă un site și oferă vouchere publicului internațional - lumea vrea să ajute, lumea vrea să doneze, lumea vrea să îi susțină pe cei care îți susțin comunitatea. Susține-ți angajații cu acești bani, susține-te și pe tine, susține-i pe cei care nu se mai pot susține singuri.

Nu în ultimul rând, reconstruiește din mers. Reconstruiește-ți afacerea, reconstruiește societatea, speranța. Și dacă pare că nu mai e nimic de reconstruit, construiește ceva nou, de la zero, pentru că alții depind de tine - societatea mereu a depins de cei ca tine.



Citeste si