- 20 Mai 2024
Leoo Dumitru, Apio: de la bucătăria de acasă și rețetele pentru un milion de români, la propriul restaurant
Povestea lui Leoo începe într-un sat aproape de Tulcea, la Mihail Kogălniceanu. Aproape ca-n poveștile de odinioară, Leo a copilărit pe străzi pline de praf, fericit că poate ieși la joacă în orice moment, fără ca părinții să-i poarte de grijă, după cum ne spune chiar el.
”Totul se petrecea în fața porții într-o comunitate strâns legată, însă mai târziu, prin clasa a 5-a, m-am mutat în Tulcea pentru a avea parte de un sistem de învățământ mai bun”, ne spune Leoo.
Când era mic, Leoo voia să devină azi ceva, mâine altceva. Dar ce a știut încă din copilărie e că își dorea o meserie în zona artistică. A vrut să devină cântăreț, dar nu l-a ajutat talentul, apoi actor, apoi a făcut tranziția spre meserii în care trebuia să interacționeze cu oamenii, unde imita comenzi telefonice de autoturisme și vindea ambalaje pe care ”clienții” le plăteau cu bani din frunze.
Semnele pasiuni pentru gătit au început să apară încă de când Leoo era foarte mic: ”de multe ori găteam biscuiți și sarmale din noroi, pe care le lăsam la razele soarelui să se usuce și arătau în mintea mea identic cu preparate normale, ba chiar mă vedeam gazdă și găteam cartofi prăjiți pentru familia mea, așa cum se întâmpla în emisiunile de succes de la acele vremuri.”
De la preparate din noroi, Leoo a trecut la ingrediente reale și prima rețetă de care-și aduce aminte, făcută de el cap-coadă, a fost cea de frigănele. Sau de clătite. Nu mai e sigur. Ce își amintește e că primele clătite ieșite din mâna lui au fost savurate de cățelușa lui, Jessy, care a părut foarte încântată de rezultat.
Apropierea de bucătărie a devenit din ce în ce mai evidentă când Leoo, la 10 ani, alegea să se uite la emisiunile culinare și să petreacă timp în bucătărie alături de bunicile lui, să întindă umplutura în cozonaci și să bată cremele pentru torturi.
”Iubesc mâncarea dintotdeauna, eram și încă sunt înnebunit după gastronomie, fie ea cât de simplă sau complexă. Mi-a rămas întipărită tocănița bunicii, care avea mărar proaspăt din grădină și era mâncată mereu cu telemea și roșii din producție proprie, un deliciu! Pe partea de dulciuri aveam mereu parte de orez cu lapte, gogoși, clătite, cornulețe, iar de Paște râvnitul cozonac”
Leoo și-a făcut pregătirea pentru realizarea și prezentarea rețetelor pe social media urmărind, încă de mic, emisiuni precum ”Cireașa de pe Tort”, ”Restaurant la mine acasă”, toate emisiunile de pe TV Paprika, apoi Masterchef, unde auzea pentru prima oară de scoici Saint Jaques, Foie Gras și încerca să-și imagineze gustul acestora. Îi plăcea Jamie Oliver, dar și bucătarii români pe care îi vedea la TV, precum Chef Bontea, Scărlătescu, Dumitrescu.
De la bullying online la 1.000.000 de faniLipit de televizor, Leoo a crescut totuși cât mai aproape de internet, astfel că prezența online nu îi era deloc o necunoscută. ”Am fost dintotdeauna pasionat de online, la 12 ani postam primul vlog pe YouTube, filmat cu un Webcam îngrozitor, mai apoi administram pagini de Facebook, la 13-14 ani aveam o pagină care însuma peste 120.000 urmăritori, vândută mai târziu pe 200 euro, bani mulți pentru mine”.
În liceu a reluat vlogging-ul, dar a fost victima bullying-ului online, așa că s-a oprit fiind descurajat de reacțiile oamenilor, pe care le vede ca un dat pentru cei care se nasc în comunități mici și încearcă să iasă din norma societală.
Dar, odată cu facultatea, Leoo s-a simțit cu adevărat liber să facă tot ce simte așa că s-a reapucat de postat. Și a prins valul TikTok, așa că și conținutul pe care alegea să-l facă era în ton cu tendințele și viralele prezente pe acest canal. Iar apoi, în acest mix de curaj și libertate, a început să integreze și vechea lui pasiune: gătitul.
”Am postat câteva rețete și văzând că oamenilor le plac, am continuat cu și mai multe, iar apoi m-am nișat total pe mâncare, făcând-o cu multă plăcere mi s-a părut extrem de ușor să fie ăsta modul meu de comunicare în online”.
În prezent, Leoo se bucură de o comunitate de 1.000.000 de urmăritori, cumulând comunitățile de pe Instagram și TikTok. Explozia, spune el, a venit odată cu pandemia, când oamenii erau mult mai lipiți de telefoane și de bucătăriile de acasă.
El, pe de altă parte, avea mai mult timp să creeze conținut, iar timp de două luni a postat rețete zilnic, ceea ce i-a adus milioane de vizualizări și o creștere cu zeci de mii de urmăritori.
Constanța și pasiunea i-au adus o bază de fani, dar și notorietate, care s-a concretizat prin diverse colaborări plătite cu brand-uri, dar și prezența lui în emisiunea ”Vorbește Lumea” de pe PRO TV.
De la bucătăria de acasă la bucătăria de HoReCaDupă 4 ani de gătit pentru Instagram și TikTok, Leoo primea încurajări din gradene să facă un pas mai departe. Aceste mesaje au luat forma realității anul acesta, când tânărul și-a deschis propriul restaurant.
”După atâtea rețete postate, am considerat că ar fi ideal să am propriul meu loc unde să-mi pun ideile in aplicare. Primeam comentarii și mesaje constant de la oameni să-mi deschid propriul meu restaurant unde să mă poată vizita, așa că asta m-a motivat să fac și acest pas. Apio e un proiect de suflet, un loc la care n-am îndrăznit să visez că se poate intampla, dar totuși s-a petrecut.”
Apio este restaurantul lui Leoo, un local din Herăstrău. Antreprenorul își dorește ca acesta să devină o rutină pentru oameni, un loc unde, contraintuitiv, clienții să vină la brunch în orice moment al zilei.
Dorința lui a fost ca un bucureștean să poată să iasă la brunch toată ziua: ”e minunat să te poți trezi la 11:00 sau la 13:00 și să mănânci ouă poșate, sau să poftești la Shakshouka în mijlocul zilei și să o poți avea”. Leoo a folosit experiența gătitului pe social media, dar a integrat și sfaturile profesioniștilor în pregătirea meniului, aspecte din culisele HoReCa pe care el acum le descoperă.
Leoo a lăsat gătitul la restaurant profesioniștilor, fiind o mare diferență între a găti pentru TikTok și a găti în flux, pentru clienți.
”Este extraordinar de diferit, de aceea nu intru în bucătăria restaurantului decât în momente de maximă necesitate, când nu facem față clienților. Este nevoie de o maximă organizare și eficientizare, ceea ce nu se întâmplă neapărat la mine în bucatarie, unde toată atmosfera este degajată și pot să trag cadre la infinit. La restaurant totul trebuie să meargă ceas.”
Așa că Leoo și-a luat rolul de manager al locației, dar și de strateg de comunicare pentru Apio. Înainte de lansarea Apio, Leo credea că gestionarea unui astfel de business nu e atât de complicată. Doar era client frecvent al cafenelor și restaurantelor din oraș, părea destul de simplu.
Dar perspectiva de antreprenor l-a pus față-n față și cu dificultățile domeniului: ”trebuie să fii atent la orice detaliu și să nu-ți scape nimic. Totul este văzut de către clienți și taxat, nu ai voie să faci greșeli. Este cu siguranță proiectul vieții mele, care mă ajută să mă dezvolt extraordinar de mult într-un timp foarte scurt”.
Apio e un proiect tânăr, la fel ca și antreprenorul lui. Dar ce simte Leoo și ce-și dorește pentru acest business e să scaleze mult, mult peste cât poate spera el acum, așa cum s-a întâmplat și la deschiderea lui.
"Vis de Antreprenor" este proiectul de comunicare lansat anul acesta de METRO, o platformă strategică, concepută să sprijine și să promoveze poveștile antreprenorilor independenți din industria ospitalității pe parcursul următorilor ani. Descoperiți poveștile antreprenorilor care au muncit pentru succesul lor în HoReCa și, dacă știți pe cineva care și-a îndeplinit visul în acest domeniu, îl puteți încuraja să se înscrie aici.