- 13 Martie 2024
Măslinescu, prima cramă de ulei de măsline din România: de la moară direct în farfurie
Măslinescu a pornit ca o entitate în sine în 2018. Simplificat spus, Măslinescu este un shop online de ulei de măsline extravirgin de origine și calitate controlată. Dar povestea în sine a acestui brand și misiunea pe care și-au asumat-o fondatorii nu ne lasă să vorbim despre el în termeni atât de simpli.
Începutul ideii care contura Măslinescu sună cam așa: ”în mijlocul anilor 2010, făceam an de an călătorii cu mașina prin Europa, iar destinațiile includeau mai ales zone rurale din Italia, Spania, Portugalia, Franța sau Grecia, cât mai departe de orașele mari și turistice. În fiecare an descopeream că mâncarea simplă are cu totul alt gust în bazinul Mării Mediterane și nu ne-a fost greu să identificăm că ingredientul care ne lipsea pentru a da același gust mâncării de acasă era uleiul extravirgin de măsline de bună calitate. Am început să vizităm mori de ulei unde am și făcut primele degustări din viața noastră. Ne aducem aminte și râdem mereu cu poftă de prima noastră degustare, undeva în sudul Pugliei, în vârful tocului cizmei italiene, când am fost atât de speriați de gustul astringent și de tusea indusă de uleiul de măsline, încât l-am întrebat pe micul fermier dacă nu cumva este uleiul stricat. Zâmbind cu un aer de ușoară superioritate, fermierul ne-a zis că dacă nu simțim gustul înțepător pe gât, care ne face să tușim, am gustat un ulei mort, fără nicio proprietate, nici pentru gust și nici pentru sănătate.”
Acesta ar fi episodul îndrăgostirea. Apoi, Crina și Geo au început să aducă acasă, ca orice prieteni buni, ulei de-ăla bun de măsline. Reacțiile prietenilor au fost cele care i-au încurajat să meargă mai departe și să pună bazele a ceea ce poate fi denumit 'prima cramă de ulei de măsline din România'.
Apoi, a urmat episodul construirii, etapă destul de dificilă, deoarece fondatorii băteau din ușă în ușă la unii dintre cei mai cunoscuți și premiați producători din Europa, cerându-le să îi lase să le vadă moara și copacii, mașinile și depozitul, dar ei nu vânduseră nicio sticlă de ulei vreodată. Cu un început abrupt, Crina și Geo au pornit cu doi producători italieni mai mici, și au adăugat an de an noi producători.
”Am descoperit o mult mai mare deschidere în Spania, unde numărul foarte mare de producători premiați ne-a permis să ne întărim portofoliul cu câteva din numele cele mai renumite în această industrie. Am continuat în paralel și cu Franța, Portugalia, Grecia, Croația. Apoi, în câțiva ani, producătorii au început să vina ei către noi. Și în continuare adăugăm nume mari în crama noastră, dar niciodată înainte de a îi vizita și a ne asigura la fața locului că respectă aceleași condiții de calitate pe care le așteptăm de la oricare din producătorii cu care lucrăm.„
Acum, la Măslinescu, clienții pot găsi peste 100 de tipuri de ulei de măsline, cele mai premiate din lume, și alte câteva sute de produse conexe pe bază de ulei de măsline. Uleiurile din crama lor trebuie să vină de la un producător care să poată controla întreg procesul de producție, de la îngrijirea copacilor la presare, la îmbuteliere și depozitare.
”Cu alte cuvinte, trebuie să dețină copacii pe care îi culege, să culeagă pe cât se poate manual, să aibă moara proprie, ca să nu strice uleiul într-o moară comunală prost igienizată, să transporte măslinele în maximum câteva ore pentru a fi presate, să preseze în mașini de ultimă generație, fără niciun adaos de căldură sau apă caldă, să depoziteze imediat în tancuri de inox sigilate cu gaz inert și să îmbutelieze în sticlă doar la momentul în care noi facem comanda. Mai sunt si multe alte nuanțe, de la discuția cu maestrul olear care se îngrijește de producție în sine, la modul în care se prezintă produsul final și investiția în imaginea brandului. Dar în final, ne dorim ca produsele care ajung la clientul din România să fie cele mai proaspete și mai calitative cu putință. Approved by Măslinescu.”
Cramă, dar mai mult o școalăLa nivel de vânzări, Măslinescu nu este o afacere care să aibă o anumită sezonalitate. Ce au sesizat însă antreprenorii, este că există un interes mai mare al clienților educați în perioada culegerii măslinelor, adică octombrie-noiembrie, când apar uleiurile din noua campanie.
”De asemenea, există și perioade când vânzările scad pentru că se termină uleiul din campania actuală. Un producător care se respectă nu trece cu uleiul de măsline din vechea în noua campanie, adică își va termina stocurile în perioada de vară și poate avea o sincopă de stoc de 2-3 luni, care se simte și în vânzările noastre.”
Pentru o astfel de afacere, Crina și Geo și-au dat repede seama că primul lor obiectiv este să educe publicul. Și ca să facă asta, au trecut ei prima dată prin școala uleiului de măsline, astfel încât să poate explica la rândul lor românilor ce este și cum ar trebui să aleagă un ulei de măsline bun cu adevărat. Așa că în timpul pandemiei, fondatorii au trecut prin cursul de somelier de ulei de măsline.
Ce a presupus acesta? Parcurgerea unor cursuri și antrenarea lunară timp de un an cu evenimente de degustare și de notare a uleiurilor pe sistem de concurs internațional, și mai multe vizite în diverse mori de măsline.
”Am învățat să înțelegem cum trebuie să fie un ulei extravirgin ca să poată câștiga un concurs sau pentru a fi împerecheat cu diverse feluri de mâncare, dar mai ales să înțelegem ce gusturi descalifică un ulei din a fi extravirgin și care sunt defectele cele mai întâlnite și de ce apar. De altfel, încă mergem de mai multe ori pe an la diverse mori de măsline pentru a ne antrena papilele gustative, participăm la concursuri, participăm la culesul măslinelor, discutăm foarte des cu diversi maestri oleari și cu absolvenți somelieri pentru a sta în contact și a fi la curent cu tot ceea ce se întâmplă în lumea uleiului de măsline.”
Crina și Geo sunt primii români care au trecut prin cursul de somelier ESAO, Spania, prima școală de înaltă specializare în sectorul uleiului de măsline, alături de oameni din bazinul Mării Mediterane, care erau în mare parte producători, dar și cu importatori și comercianți.
”Estul Europei este extrem de prost reprezentat în lista de absolvenți. Ca idee, sunt mai mulți americani pe această listă decât toți membrii din fostul bloc comunist. Am recunoscut câțiva absolvenți doar din Polonia, Cehia și Țările Baltice, ceea ce ni se pare foarte puțin în efortul de a ne educa piețele invadate de produse de foarte slabă calitate.”
Școala de somelieri le-a deschis la propriu orizonturile și gusturile, ceea ce le-a permis să încerce zeci de tipuri de ulei de măsline pentru a-și educa papilele gustative, să poată să-și dea seama de la deschiderea sticlei dacă ceea ce se găsește în ea este sau nu extravirgin, să poată gusta și să recunoască soiul de măslină (sunt peste 500), dar și să-și dea seama ce feluri de mâncare ar putea fi cel mai bine puse în valoare de fiecare tip de ulei.
Măslinescu este un business atipic, cu antreprenori mai preocupați de educație, decât de alte cifre. Ca afacere, Măslinescu a avut și momente mai bune, dar și momente de criză, în care au solicitat împrumuturi ca să poată continua activitatea.
”În general, adaosul noastru se reinvestește în totalitate, fie în activități de marketing și comunicare, legate mai ales de educație, fie în dezvoltarea business-ului și găsirea de noi parteneri. Până acum nu a existat un moment în care să zicem că am acumulat destul capital încât să avem excedent din care să nu avem ce investiții urgente să facem.”
Ce îi bucură pe fondatori este că au reușit să adune 5.000 de membri pe toate comunitățile sociale, inclusiv pe partea de direct marketing unde pot ajunge direct la cei interesați de produsele aduse în crama lor.
Ce înseamnă un ulei de măsline bun?Pe lângă activitatea din online, somelierii de ulei de măsline de la Măslinescu organizează și degustări la spațiul special amenajat din Mogoșoaia, care va deveni din finalul lunii martie și punct de ridicare pentru comenzile plasate online.
O degustare de ulei de măsline presupune identificarea descriptorilor organoleptici, adică de miros și gust, ai unui ulei de măsline. ”Acest lucru se face degustând direct din pahare de concurs, în formă de lalea de culoare închisă, opacă. La o degustare trecem de la cel mai lejer către cel mai robust ulei prin 4-5 tipuri de ulei și învățăm să identificăm atributele bune și cele rele, dacă există. În plus, învățăm să împerechem aceste tipuri de ulei cu diverse tipuri de alimente”, ne explică antreprenorii.
La astfel de degustări, Măslinescu are săptămânal câteva zeci de oameni care participă la cele 4 sesiuni pe care le organizează în fiecare sâmbătă și duminică.
Cum nu am reușit să ajungem încă la o degustare, am zis să profităm de ocazia de a avea la discuție doi somelieri și să vedem top 3 lucruri pe care ar trebui să le știm despre un ulei de măsline de calitate:
”Iar pentru cei care cred că locul uleiului de măsline este doar în salate și pe bruschette, îi provocăm să încerce un ulei din soiul Arbequina pe mango sau pe înghețată de vanilie, să încerce să facă Pulpo a la Gallega cu ulei din soiul Picuda, sau pur și simplu să adauge puțin ulei din soiul Ogliarola peste un carpaccio de ton. Uleiul de măsline este ingredientul care leagă și intensifică gusturile în orice preparat, dacă este de bună calitate și împerecheat corect.”
Produsele Măslinescu se găsesc la ei pe site, la punctul de ridicare offline pentru comenzi din Mogoșoaia, dar și în băcănii sau pe Freshful. Prețurile încep de la 75 de lei/ sticlă și ajung până la 600 de lei pentru o cutie cu 3 sticle dintr-o ediție limitată.
Pentru 2024, somelierii uleiului de măsline își doresc să aibă o comunitate mai mare. Pentru că, așa cum ne spun ei: ”este un an greu, cu o recoltă foarte mică, cu ulei puțin și scump, și multe tentative de fraudă. Așa că ne dorim să fim alături de oameni și să îi ajutăm să evite aceste capcane.”
Proiectul „Antreprenori” este susținut de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.