MedRadar, soluția care funcționează ca o farmacie personală a românilor

În țară există aproximativ 9000 de farmacii. Dintre acestea, MedRadar a reușit să încheie, în jumătate de an, parteneriate cu peste 2500 de farmacii, colaborare prin care oamenii pot afla ce medicamente au în stoc, ce program au și alte detalii despre unitățile unde-și pot găsi tratamentele. Cum vrea MedRadar să devină un companion digital în relația românilor cu farmaciile, aflăm de la fondatorul companiei, mai jos.

MedRadar, în esență, este o aplicație care facilitează accesul la informații din farmacii. Prin aceasta, pacienții pot afla care este cea mai apropiată farmacie deschisă (inclusiv cele non-stop), unitățile care au în stoc medicamentele căutate, care oferă vaccinare anti-gripală pe loc sau care au laborator propriu. 

Unde găsesc medicamentul X sau Y? 

Dar Cristian Rădulescu, fondatorul MedRadar, nu o vede ca pe-o simplă aplicație, și ca pe un companion digital: ”MedRadar nu este doar încă o aplicație din domeniul medical. Am dezvoltat un parteneriat cu peste 2.500 farmacii din România pentru a accesa stocurile lor și pentru a ușura accesul pacienților la medicamente. La aproape 6 luni de la lansare avem deja peste 20.000 utilizatori constanți, iar rata de adopție crește constant.”

Ideea aplicației a început, ca multe alte startup-uri, dintr-o nevoie. Mai exact, Cristian, care e un apropiat al domeniului farmaceutic, nu reușea să găsească un medicament ieftin, în ciuda contactelor cu majoritatea farmaciilor și distribuitorilor de medicamente din România. ”Întrebarea pe care mi-am pus-o a fost: dacă eu, cu atâtea cunoștințe în domeniu nu găsesc medicamentul căutat, ce fac oamenii obișnuiți? Așa a apărut ideea”. 

Și nu a fost singur: jumătatea cealaltă a MedRadar, partea tehnică, adică Daniel Gorgan care este cofondator și CTO, avusese aceeași problemă și deja începuse să lucreze la o soluție de găsire a medicamentelor. Așa că și-au pus talentele la comun și au început să construiască MedRadar.

Daniel cu partea tehnică, Cristian cu partea de cunoștințe în industria farmaceutică, unde a lucrat pentru aproape 20 ani în piața farmaceutică, din care peste 5 ani director național de vânzări Divizia Pharma la cel mai mare distribuitor FMCG din România și ultimii 10 ani cu diferite funcții executive la nivelul CEE în cadrul uni corporații.

Mai mult, Cristian, în ultimii 10 ani, a deținut diferite funcții executive la nivelul Europei Centrale și de Est în cadrul unei corporații globale de consultanță și date din domeniul medical. 

”De câteva luni colaborez în cadrul proiectelor europene ca expert în zona e-health, health data și inovație pe baza experienței profesionale. În acest moment, rolul meu este de a formula feedback și sugestii pentru diferite proiecte sau politici în dezvoltare, activitate în care sunt implicati profesioniști cu experiență din diferite domenii conexe și din aproape toate țările UE”. 

 

O țară a farmaciilor cu informații direct în telefonul românilor

Cele mai recente date Euromonitor arată că în România există aproximativ 8000 de farmacii. Fondatorul MedRadar ne spune că datele mai exacte la care are el acces ne arată o hartă cu  aproape 9000 farmacii cu activitate comercială, mai exact unități care au eliberat măcar 1 bucată/cutie de medicamente pe parcursul unei luni.

Știe asta pentru că țelul lor este de a avea fiecare din aceste farmacii în aplicație, pentru a ușura accesul pacienților la medicamente, dar și pentru a le asigura tuturor farmaciilor expunere digitală și mobilă. În prezent, MedRadar are 2500 de farmacii de unde pacienții pot verifica informații actualizate. 

”Obiectivul nostru este să ajungem la 5000 farmacii până la sfârșitul acestui an. Am ajuns la farmaciile din acest moment în mod direct, pe baza experienței precedente din viața de corporație sau în cazul farmaciilor independente, ele au văzut oportunitatea de a se alătura proiectului și ne-au contactat direct.”

În prezent, aplicația este gratuită pentru pacienți, iar intenția fondatorilor este să păstreze versiunea de bază gratuită întotdeauna. Banii le revin din comisioanele plătite de farmacii pentru mentenanța sistemului și transferul de date.

Ca o soluție de monetizare viitoare, fondatorii MedRadar se gândesc la o variantă premium pentru utilizatori (un modul prin care pacientul să închidă procesul de cumpărare direct din aplicație), precum și prin programele de comunicare pe care le pun la dispoziția celor interesați. 

La nivel de investiții, până acum au avut finanțare proprie, alături de cea de la prieteni și apropiați, la o valoarea de aproximativ 100.000 euro, dar planul este să atragă până la sfârșitul acestui an o finanțare pentru dezvoltarea infrastructurii tehnice și susținerea expansiunii în țările din Europa Centrală și de Est. 

Informații centralizate livrate în telefonul românilor

MedRadar vine și rezolvă niște probleme de bază: aduce informația privind disponibilitatea medicamentelor în telefonul românilor în timp real. 

”În acest mod nu doar că pacientul își reduce nivelul de stres și anxietate privind provocarea de a găsi medicamentele, dar îi ajută și să economisească timp și bani prin evitarea vizitelor la multe farmacii pentru găsirea medicamentelor necesare. Cred că în situația actuală a sistemului din România, să ai informația care este farmacia unde poți găsi medicamentul căutat este cel mai important”, ne spune Cristian.

Dar noi am vrut să aflăm cum centralizează datele și cum ar putea face asta la nivelul țărilor din EU, unde o investigație a publicației PressOne a pus pe masă problema penuriei de medicamente și lipsa unei baze de date omogenizată care să înregistreze lipsurile de medicamente sau care să prezinte datele în timp real în aceeași limbă. 

Clarificarea pe subiect de la Cristian ne arată că problema nu este o bază de date care să centralizeze lipsurile de medicamente, deoarece la nivel național aproape toate țările au sisteme de monitorizare a medicamentelor lipsă.

Problema, așa cum o vede el, este în luarea deciziilor: ”cred că în anumite locuri nu există capacitatea instituțională să acționeze pe baza datelor și informațiilor primite, iar în alte locuri, chiar dacă se înțelege ce trebuie făcut pe baza datelor, avem o problemă structurală la nivel European privind opțiunile disponibile. Datorită unui lung șir de decizii, foarte mulți precursori ai substantelor active nu mai sunt produși în Europa, ci importați din India sau China, iar modificarea cantităților fabricate ia timp. În cazul anumitor molecule, chiar nu există capacitate de a mări producția de ingrediente astfel încât să acoperi vârfuri de cerere”.

Dar fondatorul MedRadar spune că această situația nu îi afectează direct, deoarece ei își iau datele prin conectarea directă la sistemele farmaciilor, astfel încât nu sunt dependenți de anumite platforme publice. Ba chiar și scalarea la nivel regional și european este gândită în același mod: schimb de date direct între platforma MedRadar și sistemele de gestiune ale farmaciilor. 

Farmacie personală a utilizatorului

Odată conectați la stocurile farmaciilor, MedRadar folosește tehnologia atât pentru a actualiza informațiile din platformă, cât și AI-ul pentru o informare cât mai clară a utilizatorului. 

”În acest moment folosim AI pentru regularizarea denumirii medicamentelor - același medicament poate avea în mod virtual o denumire diferită în fiecare farmacie. Utilizatorul primește astfel cea mai simplă și completă listă de farmacii care au medicamentul în stoc atunci când interoghează aplicația”. 

Ce caută oamenii în MedRadar? Caută atât medicamente oncologice, dar și produse dermato-cosmetice. Iar acest comportament îi ajută pe fondatori să-și înțeleagă mai bine utilizatorii și să înțeleagă că MedRadar nu este folosit doar însituații limită sau neplăcute, ci mai mult ca o "farmacie personală a utilizatorului".

Această aplicație poate de asemenea să contribuie la o viziune cât mai corectă a meseriei de farmacist, care a văzut câteva derapaje, așa cum au fost ele semnalate recent și într-un reportaj Recorder, cu practici nu tocmai deontologice în rândul farmaciștilor. 

Aici discuția e amplă și ține foarte mult de reglementarea pieței farmaceutice, care are, în primul rând, o obligație de serviciu public, adică are o serie de obligații printre care și respectarea prețurilor de vânzare și nu poate pune ce adaos dorește, după cum ne explică Cristian. Tot el adaugă și detaliul că farmacia nu are însă o protecție/garanție a supraviețuirii. 

”Atâta timp cât farmaciile vor fi tratate ca un magazin, dar limitate din punct de vedere al comportamentului comercial, singura șansă de supraviețuire a unei farmacii este de a maximiza vânzarea produselor cu preț nereglementat sau profitabilitate mărită. Nu cred că este ceva ne-deontologic. În momentul în care prin reglementări se va asigura break-even și o profitabilitate minimă fiecărei farmacii, presiunea asupra farmaciștilor va scădea sau se va limita considerabil.” 

Domeniul farma vine cu multe reglementări, limitări și, desigur, demonizări, mai ales când vine vorba de vaccinare. Totuși, aceasta e industria în care MedRadar vrea să vină cu o schimbare, iar planurile platformei în această piață sunt de a ajunge la 100.000 de utilizatori până la finalul anului, o creștere 4x față de numărul actual.

În paralel pregătesc extinderea regională și o scalare UE, unde aplică la diverse programe care să-i ajute financiar.

”Obiectivul nostru este ca la finalul lui 2027 să fim o platforma de acces la sănătate cu o rată de creștere a adopției de 1 milion de utilizatori anual.”



Citeste si