- 29 Noiembrie 2018
Mentori Digital Nation despre blocajele antreprenoriatului românesc
Evenimentul, care a marcat începerea programelor de mentorat Digital Nation, s-a bucurat de o audiență online de peste 3,000 români, care au răspuns îndemnului comunității de a se lăsa inspirați, de a-și permite să îți propună mai mult.
Găzduit de către DB Technology Center, First Chapter a fost primul eveniment de acest tip organizat de către comunitate, obiectivul fiind acela de a-i inspira pe români să își propună mai mult la nivel personal, dezvoltându-și competențe extra și demarând proiecte digitale.
Panelul 1 i-a avut ca invitați pe Marian V. Popa (Country Manager, DB Technology Center), Irina Scarlat (Country Manager, Revolut), Dan Oros (Marketing Manager, Google Romania) și Lucian Ghindă (Co-fondator, Digital Nation). Invitații au adresat subiectul învățării, și cum poate aceasta produce specialiști relevanți pe piața națională.
Iată câteva dintre declarațiile acestora:Mike Popa, Country Manager DB Technology Center: ”În momentul de față sunt aproximativ 110.000 oameni care lucrează în IT în țară. Mă refer la domeniul aplicațiilor, nu domeniul serviciilor, iar deficitul anual este estimat între 5 și 7,000 oameni. […] Am fost întămplător la o întâlnire a unor licee, în Brașov, și am fost extrem de mirat de percepția pe care o aveau elevii de clasa a 10-a și a 11-a asupra viitoarelor lor meserii. Percepția pe subiect fiind construită doar de ceea ce văd la televizor. Am început așadar în urmă cu 3 ani să facem caravane în licee, în care le explicăm copiilor ce înseamnă diverse meserii. Mergem și cu avocați, și cu oameni din IT. Am fost mirați să vedem în licee mari din provincie că [DB Technology Center] suntem singurii care merg pe la ei să vorbească despre așa ceva. Nu putem să plecăm de la ideea că oamenii trebuie să fie motivați, trebuie să știe. America, de exemplu, ca și țară, are cîteva concepte foarte sănătoase care o fac să funcționeze cum merge astăzi. Unul dintre ele este ”Assume nothing”. Noi toți din această industrie putem să facem să fie mai motivați, putem să educăm oamenii, putem să îi împingem înainte. Eu, de exemplu, mă mândresc cu faptul că 150 din oamenii care au lucrat în companiile conduse de mine au ajuns directori. Și este un lucru care contribuie la starea noastră de bine.”
Lucian Ghindă, Co-fondator Digital Nation: ”[Cum ajungem din zona de mijloc în zona de competențe înalte, unde este blocajul pentru a crea un nivel mai înalt de competență?]/ Un posibil blocaj este acela că nu avem foarte multe modele. Dacă mă gândesc specific la IT, nu mi se pare că avem niște modele publice pe care le urmăm, și pe care să le cunoaștem foarte bine, din România. O persoană din România cunoscută pe programare. Îmi vin niște nume, dar majoritatea sunt dintr-o bulă mai mare sau mai mică. Lipsa de modele este o problemă la nivel de țară pentru că modelele sunt cele care te inspiră să vrei să faci mai mult.”
Dan Oros, Marketing Manager Google România: ”Cred că este foarte important să petrecem puțin timp cu noi înșine, să înțelegem ce ne dorim de la viață. Problema este că, având atâtea opțiuni, atâtea distrageri, nu prea petrecem timp cu noi. Ce le putem oferi noi [Google] este să le arătăm exemple, să le deschidem puțin ochiii, ce înseamnă să faci online marketing, ce înseamnă să faci programare, să începi un business, în speranța ca acești tineri, odată motivați, vor continua mai departe, să învețe, să își găsească modele, să aplice în diferite companii și în diferite proiecte.”
Irina Scarlat, Country Manager Revolut: ”Momentul în care realizezi că nu ești la fel de bun cât ai putea să fii, e momentul în care începi să fii bun. Pentru mine au fost câteva momente care m-au ajutat și m-au schimbat. Primul a pornit chiar de la tatăl meu, care mi-a spus ceva care m-a urmărit toată viața: ”În viața asta, cel mai ușor este să fii mediocru. Mediocru, nu te diferențiezi cu nimic, ești ok. Încearcă să fii cel mai bun, sau cel mai prost. Măcar așa ieși în evidență, te diferențiezi cu ceva.” Mie întotdeauna mi-a plăcut să învăț și în general am stat într-un loc atât timp cât am avut spațiu să învăț sau am avut o provocare. […] Cred că sunt două lucruri importante: o dată să simțiți că învățați, și o dată să simțiți că vă doare. Dacă simțiți că vă doare, că nu sunteți comfortabil cu ceva, înseamnă că învățați și că e bine. Și căutați ”durerea” aceasta, e ceva care te ajută să crești.”
Panelul 2 i-a avut ca invitați pe Bogdan Enoiu (Managing Director, McCann WorldGroup Romania), Sergiu Biriș (Fondator, Zonga), Valentin Radu (Fondator & CEO, Omniconvert) și Valerica Dragomir (Director executiv, ANIS). Sub moderarea lui Paul Apostol, speakerii au dezbătut împreună blocajele din mediul antreprenorial românesc în obținerea de valoare adaugată.
Câteva idei înaintate de aceștia includ:Valentin Radu, Fondator & CEO Omniconvert: ”Ce este valoarea? Este ceva pe care atunci când îl dai se înmulțește și la tine și la cei cărora îl dai. Banii nu sunt o valoare, cunoașterea este însă. În clipa de față România nu produce valoare la potențialul pe care îl are și noi tot alergăm după mirajul ”Când va reuși România?”. Pentru a ajunge în clipa în care vom reuși să îi inpirăm pe copii, pe tineri, va trebui să renunțăm la mentalitatea că suntem niște followeri amărâți din estul Euopei. Pentru a ne schimba mentalitatea, va trebui să avem o realitate exterioară care ne va convinge. Suntem într-o buclă din care nu mai reușim să ieșim, pentru că dacă nu avem rezultate, nu ne schimbăm mentalul. Nu ne schimbăm mentalul pentru că nu avem rezultate. Și tot așa.”
Sergiu Biriș, Fondator Zonga: ”Capitalul de care ai nevoie [în antreprenoriat], în primul și în primul rând, înainte de orice, este capitalul uman. Nu ai nevoie de sute de mii sau milioane de euro, ai nevoie, tu, cel care stai acum pe un salariu bun în outsourcing, să cauți tu un confondator cu care să vă construiți ideea. Nici măcar nu este nevoie să îți dai demisia. Până să ajungi la momentul cu luat investiții, trebuie să ai niște oameni cu care să lucrezi. De cele mai multe ori, tot ce îți trebuie este acest ”sweat equity”, oameni care să te ajute să pornești o idee și să o aduci de la 0 la 1.”
Valerica Dragomir, Director executiv ANIS: ”La început au fost aici doar firmele care au venit și au vândut licențe. După care au început să fie firmele care au externalizat serviciile IT. Sunt încă multe și de succes și se deschid în continuare. După care au început să vină firmele străine care au început să facă cercetare și dezvoltare în România. După care sunt firmele care creează produse în România, Made în Romania. Este un circuit de evoluție între toate aceste firme, sunt oameni care au început în primul punct pe traseu și au migrat în zona asta [antreprenoriat]. […] În facultate, școală nu suntem neaparat învățați să lucrăm în ultimul punct, noi suntem învățați să lucrăm pe baza specificațiilor. Nu suntem învățați să ieșim din zona noastră, să extrapolăm, să folosim cunoștințele învățate și în alte zone de dezvoltare.”
Bogdan Enoiu, Managing Director McCann WorldGroup Romania: ”Mai întâi trebuie să ai ideea și să o încerci. Până ajungi la business plan, mai durează. În vecinătatea ta trebuie să găsești pe cineva cu care să îți împărtășești ideea. Apoi, by default, încerci: trial and error. Perseveranța ajută. Dacă ai făcut sport, știi cum e să iei bătaie, cum e să bați. Victoriile și înfrângerile fac parte din mixul de educație pe care îl primești până la 16-17-18 ani. Ai nevoie de anduranță, de perseverență, de reziliență, trebuie să nu te dai bătut, no matter what.”
Înscrierile la programele online Digital Nation continuă până pe 5 decembrie, programele urmând să înceapă o parte în cursul lunii decembrie, o parte în ianuarie. Până în prezent, români din peste 70 localități și sate s-au înscris la track-urile comunității, în domenii precum programare, cybersecurity, graphic design, social media marketing și cloud computing. Cei interesați, își pot depune aplicațiile până pe 5 decembrie pe site-ul comunității.