- 13 Aprilie 2020
Mergem Mai Departe | Autonom: Am învățat din criza din 2008
„Mergem mai departe” este noua noastră secțiune de pe start-up.ro în care vom discuta cu afacerile din România despre modul în care au fost afectate de coronavirus, cum li s-a schimbat afacerea, ce măsuri au luat, care sunt planurile lor și cum se reinventează. În acest proiect suntem susținuți de Banca Transilvania, partener al afacerilor din România, de la cele mai mici la cele mai mari, pentru a transmite mai departe soluțiile pentru mediul de afaceri.
Autonom Services este cel mai important jucator independent cu capital românesc de pe piețele de leasing operațional auto și rent-a-car din Romania. Aceasta dispune de o rețea națională de 44 agenții localizate în 33 de orașe din România.
La izbucnirea pandemiei de coronavirus, echipa de management a Autonom a luat rapid decizii bazate pe 3 direcții: pentru protecția angajaților, a clienților și a furnizorilor, precum și pentru a continua afacerea.
”Pentru protecția echipei am luat măsuri adaptate în funcție de activitatea desfășurată de colegii noștri: pentru aceia a căror activitate permite, majoritatea colegilor noștri lucrează de acasă încă de la mijlocul lunii martie. Cu ajutorul tehnologiei, ei continuă să lucreze în condiții cât mai aproape de normal. Pentru colegii din zona operațională, asigurăm stocul de materiale de protecție și verificăm zilnic situația acestora”, ne-a precizat Maria Tătaru, marketing manager în cadrul Autonom.
De asemenea, angajații din punctele de lucru puternic afectate, precum aeroporturi, au fost relocați în agențiile din centrul orașelor sau alte divizii pentru a le permite să continue să lucreze, în ciuda condițiilor actuale.
Pentru siguranța clienților Autonom, echipa a inițiat imediat dezinfectarea mașinilor din flotă în toate centrele din țară pentru a se asigura că procesul de închiriere a mașinilor este complet sigur.
În ceea ce privește garantarea continuității afacerii și stabilitatea financiară, managementul Autonom a luat diferite decizii pentru optimizarea costurilor companiei. ”Doar pentru a menționa câteva exemple, am cerut suspendarea facturării chiriilor în toate aeroporturile, am început un program accelerat de vânzare a mașinilor din stocul de vânzare sau am implementat măsuri pentru reducerea costurilor pentru reparații”, adaugă Maria Tătaru.
În plus, fondatorii Autonom au decis ca proiectele de dezvoltare, strategice pentru companie, să continue, lucrând la metode de eficientizare a acestora, în timp ce au amânat orice alt proiect care nu avea un impact imediat și important în business.
O posibilă criză financiarăDe ajutor în luarea acestor decizii rapide a fost și faptul că managementul Autonom a început să se pregătească pentru o posibilă criză financiară încă de acum un an.
”Avem un plan de continuitate a afacerilor pentru situații de criză și am început să îl implementăm în prima săptămână a lunii martie, ce a inclus măsuri suplimentare pentru siguranța colegilor, clienților și partenerilor noștri, în funcție de evoluția situației. Autonom este o companie de familie care gândește pe termen lung iar principiul sustenabilității companiei este cel care ne ghidează în toate deciziile de business pe care le luăm.
În contextul actual, reducerea călătoriilor turistice, precum și a celor de afaceri, care a fost observată în toată Europa, precum și în România, a avut și va continua să aibă impact asupra liniilor de închiriere pe termen scurt și de transferuri cu șofer, atâta timp cât riscul răspândirii pandemiei este încă present”, explică marketing managerul companiei.
Maria precizează faptul că vor continua să arate flexibilitate pentru a le sari în ajutor clienților în această perioadă dificilă.
De exemplu, au observat o creștere a solicitărilor one way, cauzate de anularea curselor aeriene, așa că au hotărât în beneficiul clienților, ca până la finalul lunii aprilie, aceștia să poată închiria o mașină din oricare dintre birourile Autonom din țară, și să o predea ulterior într-un alt oraș din rețeaua Autonom, fără niciun cost de relocare a autoturismului.
”De asemenea, colegii noștri de la VMS livrează acum mărfuri, pentru supermarketurile mari, datorită cererii mari care există pentru acest tip de servicii. Suntem în contact cu mai mulți retaileri pentru a ne asigura că, împreună, ne putem continua activitățile în această perioadă. Prin urmare, ne adaptăm și reconfigurăm în timp real, luând măsuri care să răspundă cel mai bine nevoilor din acest moment ale clienților noștri”, adaugă Maria.
Autonom își desfășoară activitatea de 14 ani, fiind fondată de frații Dan și Marius Ștefan. Au ajuns la mijlocul anului trecut la aproape 400 de angajați, o flotă de aproximativ 9.000 de autoturisme (6.770 autovehicule în regim de leasing operațional și 2.200 în regim rent-a-car), 44 de agenții în peste 33 de orașe și operațiuni în trei țări, printre care Ungaria și Serbia.
Rezerve de cash”Privind în retrospectivă, considerăm că am făcut mișcarea la timpul potrivit, și suntem bine pregătiți să trecem peste această perioadă atât din punct de vedere financiar, ca sisteme dar și ca know-how”, declară Maria Tătaru.
În ceea ce privește răspunsul investitorilor la această perioadă, managerul Automom se așteaptă ca, în funcție de cât de expuși au fost la sectoarele puternic afectate de situația actuală, aceștia fie mai conservatori, adoptând strategia ”așteaptă și urmărește” fie să continue să investească pentru a oferi antreprenorilor locali capitalul necesar sau să dezvolte noi oportunități apărute datorită acestui context.
Autonom a investit în spațiul de coworking Impact Hub București 2 milioane de euro.Revenind la business-ul Autonom, Maria precizează că echipa de management și fondatorii au făcut planuri în funcție de durata în care oamenii vor fi forțați să stea în case.
”Scenariul optimist este de încă 4-6 săptămâni; cel pesimist sperăm că nu se va materializa. Datorită managementului nostru financiar prudent și a lecțiilor învățate din criza din 2008 peste care am trecut întăriți, în momentul de față avem rezerve importante de cash care vor asigura un capital de lucru suficient chiar și în scenariul încasărilor întârziate sau diminuate pe o perioadă îndelungată de timp. La nivel macro, totul va depinde de cât timp va persista situația și, în al doilea rând, de ce măsuri de susținere va lua guvernul pentru a sprijini antreprenorii locali”, detaliază Maria Tătaru.
În opinia echipei Autonom, sunt două direcții pe care guvernanții ar putea să le ia și care ar ajuta mult companiile, indiferent de sectorul de activitate: măsuri pentru protecția angajaților care nu mai au de muncă și a celor care lucrează part-time cât și măsuri pentru sprijinirea instituțiilor financiare pentru a putea susține populația și companiile aflate în dificultate în această perioadă.
De la începutul crizei Covid-19 în România, echipa Autonom a anunțat propria inițiativă de sprijinire a ONG-urilor și fundațiilor care au nevoie de mobilitate în această perioadă de luptă împotriva coronavirusului. Acestea vor primi mașini gratuite timp de câteva luni.
”La Autonom, am pus mereu accentul pe impactul pe care îl aducem societății în care trăim, și din acest motiv, de acum 3 săptămâni noi oferim pentru închiriere, gratuit, mașini din flota Autonom din toată țara, tuturor ONG-urilor și fundațiilor care au nevoie de mobilitate pentru a asigura continuitatea misiunii lor de a lupta împotriva coronavirusului si sprijinirea celor afectați. Suntem bucuroși că ideea noastră a fost bine primită de fundații și în zilele următoare vom ajunge deja la 100 de mașini puse la dispoziția ONG-urilor locale. Continuăm să oferim sprijinul nostru în măsura în care putem și invităm toate ONG-urile să ne contacteze la adresa de email help@autonom.ro sau la numărul de telefon: 0747277610”, concluzionează Maria Tătaru.
Am discutat cu Dan Ștefan la finalul anului, în sediul Autonom Rent a Car din București, despre avantajele și dezavantajele leasing-ului operațional, despre cui i se potrivește, dar și despre cum se dezvoltă un business 100% românesc ajuns la 14 ani de istorie pe piață.