Mergem Mai Departe | Dragoș Hâncu, general manager Amber: Industria de jocuri, mai rezistentă la recesiuni

Pandemia de coronavirus ne-a schimbat felul în care trăim, dar și modul în care muncim. Majoritatea companiilor au resimțit efectele negative, însă companiile de jocuri precum Amber continuă să meargă mai departe.

„Mergem mai departe” este noua noastră secțiune de pe start-up.ro în care vom discuta cu afacerile din România despre modul în care au fost afectate de coronavirus, cum li s-a schimbat afacerea, ce măsuri au luat, care sunt planurile lor și cum se reinventează. În acest proiect suntem susținuți de Banca Transilvania, partener al afacerilor din România, de la cele mai mici la cele mai mari, pentru a transmite mai departe soluțiile pentru mediul de afaceri.


Amber, cel mai mare studio independent de jocuri video din România, continuă să funcționeze ca înaintea izbucnirii pandemiei, însă adaptat la stilul de muncă remote.

„La nivel de business flow, nimic nu s-a schimbat. Facem toate eforturile să livrăm ca și înainte muncă de calitate în timpul estimat, să investim în oamenii și echipele noastre, să ne perfecționăm în fiecare zi metodele, chiar dacă acum o facem în regim de muncă de acasă”, spune Dragoș Hâncu, General Manager Amber.

Toți cei peste 400 de angajați ai Amber din întreaga lume lucrează de acasă.

Deoarece studiourile de jocuri video lucrează cu produse virtuale și digitale, operațiunile zilnice nu au fost afectate de pandemia de COVID-19 la fel ca alte companii din alte industrii. Unele chiar au de câștigat, CD Projeckt, studioul de jocuri polonez, a devenit cea mai valoroasă companie listată la Bursa de Valori din Varșovia, depășind pentru prima dată capitalizarea celei mai mari bănci poloneze PKO Bank Polski.

Astfel, compania poloneză dezvoltatoare de jocuri din spatele seriei The Witcher a ajuns să fie evaluată la 6,6 miliarde de dolari. Deoarece multe persoane se află în izolare la domiciliu, multe dintre acestea aleg să se distreze sau să se relaxeze cu jocuri video, astfel consumul crește pe acest segment.

Industria de jocuri este rezistentă la recesiuni

„Industria dezvolatoare de jocuri video, este, la nivel global și în general, rezistentă la recesiuni, iar unul dintre motive este legat de consum, oamenii se joacă mult acasă, iar asta impulsionează veniturile industriei: achiziția de noi titluri sau micro-tranzacțiile realizate în jocuri. Aici au de câștigat mai ales companiile mari din domeniu”, este de părere Dragoș Hâncu.

Totuși, nu este chiar totul roz în această idustrie. Studioul Naughty Dog a fost nevoit să amâne (fără a anunța o nouă dată) lansarea jocului The Last of Us 2, unul dintre cele mai anticipate titluri din acest an, din cauza COVID-19. Reprezentanții companiei au spus că s-au creat probleme în lanțul de distribuție și că nu puteau asigura livrarea tuturor jocurilor peste tot pe glob, iar lansarea exclusiv online nu era o opțiune deoarece infrastructura de internet nu e aceeași peste tot.

Și studiourile independente se mai lovesc de probleme în această perioadă deoarece găsirea finanțatorilor și întâlnirile cu ei sunt mai dificil de aranjat în această perioadă. „Din păcate, o astfel de criză are “calitatea” de a evidenția hibele și incompetența sistemului, acolo unde există, așa că speranța mea este că vom reuși să învățăm din asta și ne vom putea adapta într-un organism mai agil, mai puțin birocratic, mai transparent”, consideră Dragoș Hâncu, general manager al Amber.

Cât despre activitatea curentă a companiei, Dragoș Hâncu spune că toate proiectele (full game development, live ops, custom engineering, QA, level design) continuă să fie susținute, nefiind impactate serios de această criză.

„În mod specific pentru situația curentă, la începutul lunii martie începusem să evaluăm scenarii de WFH (Work For Home) și o implementare în mai mulți pași, dar totul s-a transformat rapid într-un mod de lucru continuu, astfel că toți oamenii din Amber au început să lucreze de acasă”, explică managerul general al Amber.

Recent, studioul românesc a fuzionat cu un alt studio independent, Scorpius Games, și a decis deschiderea unei filiale în Mexic. „Nu sunt deloc afectate aceste mișcări, strategia Amber de a se dezvolta într-o rețea de studiouri specializate pe diverse arii de competențe în cât mai multe jocuri și modele de business continuă”, spune Hâncu.

Scorpius este integrată deja în Amber și lucrează la finalizarea jocului PositronX, iar studioul din Mexic este în căutare de oameni pe diverse poziții de creație sau management.

„De asemenea, suntem în diverse stadii de negociere pentru a fuziona cu alte studiouri independente”, adaugă Hâncu.

După cum ziceam, industria dezvoltatoare de jocuri video este oarecum mai protejată de această pandemie, însă efectele pe termen lung sunt neprevăzute mai ales pentru studiourile mai mici. „Amber este o companie de dimensiune medie în sectorul nostru, ceea ce ne oferă o anumită stabilitate în fața unei crize economice, dar viitorul depinde de foarte mulți factori, așa încât nu știm dacă și în ce măsură Amber va fi afectată. Important este să conștientizăm cât mai repede că salvarea nu este și nu a fost niciodată individuală, sau la nivel de companie, grup, și că facem parte dintr-o comunitate mai largă, comunitate pe care trebuie să o sprijinim”, este de părere Dragoș Hâncu.

În ceea ce privește măsurile luate de guvern, managerul general al Amber este de părere că orice debirocratizare și simplificare a regulilor economie este de mare ajutor pentru mediul de business



Citeste si