Nevoia formează: cum a ajuns VTEX să aibă curs de ecommerce la Politehnică

Piața de ecommerce a crescut fulminant în ultimii doi ani pe fondul pandemiei. Cu toate acestea, ca în toate domeniile inovatoare, una dintre cele mai mari probleme e lipsa de personal, iar facultățile nu sunt încă pregătite să aducă specialiști în piață. Din acest motiv am discutat cu Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager la VTEX, despre motivele pentru care au pornit primul curs de ecommerce pentru studenți la Universitatea Politehnică din București.

Dacă vrei să te pregătești pentru piața de ecommerce poți să participi la evenimente de profil, să te duci la cursuri private sau să câștigi experiență în industrie angajându-te ca junior. Cu toate acestea, nu există o pregătire formală la nivelul universităților din România pentru un domeniu în creștere. Cumpărăturile online în România au ajuns la nivelul de 6,2 miliarde de euro la finalul lui 2021, conform raportului GPeC, cu 10% mai mult față de 2020, când a existat un alt boom generat de pandemie.

În momentul de față, dincolo de jucătorii tradiționali din piață, retaileri offline au înțeles avantajele ecommerce-ului și au investit în această zonă. Cu toate acestea, e greu să găsești specialiști, mai ales în această perioadă. VTEX a decis să lanseze un curs de ecommerce la Politehnică, prin care să ajute studenții să fie pregătiți pentru industrie. Am aflat detalii de la Cristi Movilă, cel care conduce operațiunile locale și est-europene de la VTEX.

De ce un curs de ecommerce la Politehnică

„Adevărul este că nevoia de digitalizare a comerțului a crescut mult mai repede decât numărul de specialiști pregătiți. În plus, este de remarcat faptul că oamenii din industrie au învățat din experiență. Nu există facultăți de ecommerce sau cursuri la facultățile din România și atunci au învățat singuri”, spune Cristi Movilă despre nevoia lansării unui curs de ecommerce.

El menționează că în momentul de față piața e liberă, iar mulți specialiști pot decide să-și schimbe domeniul sau profesia și nu există generații noi care să-i poată înlocui cu ușurință.

„Pandemia, însă, a adus noi provocări pentru recrutare și ne-am adaptat rapid ca să putem recruta și lucra de la distanță. Din păcate, când lucrezi de la distanță, este mai dificil să creezi un sentiment de apartenență la companie, să insufli ideea unui obiectiv comun”, spune reprezentantul VTEX.

El menționează că e greu să înlocuiești interacțiunea de la birou, care a creat și dificultăți în recrutare. La VTEX compania organizează Demo Friday, unde în fiecare vineri prezintă cde a făcut compania, ce au lansat, rezultate și au și întâlniri offline cu echipa în afara orașului.

„Aceste lucruri ne-au adus la concluzia că singura modalitate de a angaja mai mulți specialiști este să atragem tinere talente din alte domenii și să promovăm comerțul digital ca domeniu de viitor. Cursul nostru și multe alte inițiative sunt menite să îmbogățească nu doar VTEX ca și companie, ci și ecosistemul comerțului digital în ansamblu”, spune Movilă.

Curs pentru dezvoltatori la Politehnică

Cursul care va fi lansat la Universitatea Politehnica București se numește Digital Commerce Application Development și, deși se adresează în special tinerilor developeri, primele ședințe vor prezenta elemente cheie ale comerțului digital.

„Elevii vor învăța atât istoria și evoluția comerțului digital, cât și despre multiplele module pe care le folosește o platformă de ecommerce și multiplele integrări pe care ar trebui să le suporte. Cu alte cuvinte, înainte de a ajunge la dezvoltarea efectivă, trebuie să stabilim baza pentru înțelegerea comerțului digital. Scopul principal al cursului nu este de a adăuga sarcini suplimentare unor studenți deja ocupați, ci de a le arăta puțin din ceea ce are de oferit lumea ecommerce”, spune Movilă.

Înscrierile la curs s-au încheiat și este unul opțional pentru studenții din anul 3 de la Facultatea de Electronică. Printre cei care vor contribui la curs vor fi experți VTEX, fie din interiorul companiei, fie din alte programe de studiu cum ar fi Digital Commerce Specialist și, dacă va fi nevoie, vor extinde procesul spre parteneri și colaboratori cu know how în comerțul digital.

„Avem proiectul cu Universitatea Politehnică, în care încercăm să atragem studenți în acest domeniu, avem și programul DCS în care oferim stagii de practică absolvenților, precum și alte câteva programe atât pentru absolvenți, cât și pentru echipele de tineri developeri. Acesta este doar un pas mic, dar cred că, dacă vom avea succes, alte companii vor urma exemplul nostru și vom crea mai mulți specialiști pentru ecosistemul comerțului digital”, spune reprezentantul VTEX.

El menționează că, pe lângă cursurile pentru atragerea de tineri în industrie e important și ca oamenii din companii să înțeleagă toate ariile comerțului digital, chiar dacă lucrează în alte poziții.

„Toți angajații susțin teste și examene în ecommerce, astfel încât să înțeleagă industria cât mai profund posibil. Practic, oferim noi posibilități de creștere și îi ajutăm să se dezvolte profesional devenind experți în comerț digital, indiferent de poziția pe care o au”, explică Movilă.

„Comerțul digital modern este un amestec de know-how tehnic, marketing digital, vânzări, și finanțe. Deci, din punctul nostru de vedere, viitorii experți pot veni din oricare dintre aceste medii. În prezent, lucrăm cu developeri care au devenit pasionați de ecommerce, cu specialiști în marketing digital care înțeleg tehnologia și cu oameni de vânzări care au început să vândă tehnologia pe care ei înșiși o foloseau”, mai spune acesta.

Cum începi o carieră în ecommerce

Din punctul de vedere al reprezentantului VTEX, toate rolurile de junior din ecommerce sunt potrivite pentru dezvoltarea viitoarelor cariere. Specialiștii pot veni din diferite arii. Evident, industria are nevoie de mulți programatori talentați și oameni cu experiență tehnică, dar acest lucru nu înseamnă că un specialist în marketing sau o persoană cu abilități de vânzări nu poate deveni specialist în ecommerce.

Cristi Movilă nu crede că începutul în ecomerce trebuie făcut la o companie mare sau mică, pentru că nu contează. Din punctul lui de vedere viziunea firmei este cea care educă oamenii.

„Am lucrat atât în companii mici, cât și în multinaționale și există multiple oportunități de creștere în ambele. O companie mică poate fi mai agilă și mai dispusă să permită noilor veniți să vină cu idei și să le implementeze, îmbunătățindu-și astfel abilitățile și permițându-le să-și schimbe rolurile. Companiile mari s-ar putea să nu fie atât de flexibile de la început, dar cele mai multe dintre ele oferă mult mai multe oportunități și mai multe poziții spre care candidații să meargă, odată ce au depășit-o pe cea actuală”, spune Movilă.

El mai menționează că lipsa de specialiști în comerțul digital nu e o caracteristică doar a României. La nivel global VTEX a investit în programul Digital Commerce Specialist menționat mai sus, care e un program global de internship pentru formarea viitorilor lideri în sectorul comerțului digital.

„Pe scurt, DCS este o inițiativă globală de doi ani, timp în care candidații selectați beneficiază de o bursă, au experiența unui loc de muncă plătit, cu normă întreagă și trec prin module de învățare dezvoltate de Institutul EICOM (Institutul European de Management al Comerțului), o instituție cu o metodologie educațională independentă afiliată Universității Cambridge. La sfârșitul programului, absolventul va avea capacitatea și oportunitatea de a lucra în mai multe domenii precum dezvoltarea afacerilor și a produselor, customer experience, marketingul digital și operațiunile de creștere”, spune specialistul.

Provocările lui 2022

Când vine vorba de companii de retail tradițional care au făcut trecerea spre comerțul online în ultimii doi ani, Movilă menționează că provocările sunt aceleași - lipsa personalului calificat și o lipsă de înțelegere a oportunităților din comerțul digital în rândul tinerilor profesioniști.

„De aceea, mulți au preferat să angajeze persoane capabile să-și schimbe domeniul de activitate și să învețe ecommerce. Cum ziceam, specialiștii în ecommerce pot proveni din orice mediu, iar angajaților cu background în vânzări sau merchandising le lipsește doar partea tehnică și înțelegerea unei serii de concepte din zona de digital”, spune Cristi Movilă.

Când vine vorba de 2022 pentru VTEX, dar și pentru comerț, în general, Movilă menționează că la nivel global numărul angajaților crește pentru a acoperi nevoile, iar în 2021 VTEX a avut cu 67% mai mulți angajați față de anul anterior, iar Europa de Est a făcut parte din această mișcare.

Conform estimărilor pieței, până în 2040 90% din comerț va fi digital. „În plus, este un domeniu în care există mult loc pentru o gamă largă de specialiști și în care fiecare nou progres vine cu provocări multiple și recompense infinite”, încheie Movilă.



Citeste si