- 8 Octombrie 2019
Niciun Giga nu se pierde când se oferă pentru educație digitală
Eu sunt printre cei norocoși. Am avut calculator personal abia la 15 ani. Atunci când l-am conectat pentru prima oară la Internet am descoperit lumea, cu bune și cu rele. Am învățat multe, am citit, am văzut filme și am descoperit muzica. Fără Internet, astăzi nu aș fi știut probabil plăcerea de a asculta Pink Floyd sau de a vedea un film. Nu aș fi știut cât de multe pot învăța din Wikipedia sau YouTube și nici cât de mult pot vorbi cu cei apropiați.
Dar primele mele experiențe cu Internetul au fost primitive. În laboratorul de informatică unde intram în clasa a 6-a aveam conexiune la Internet, dar nu știam ce să facem cu ea. Văzusem o reclamă la televizor și țineam minte un site. Am intrat și am dat de un fotbalist român al epocii promovând o marcă de mezeluri. Navigarea site-ului dura probabil 5 minute, dar era cel mai frumos lucru pe care-l văzusem. Pe parcursul acelui an, de fiecare dată când intram în laboratorul de informatică vizitam site-ul ca pe un lucru magic.
Am crescut, am avut Internet acasă, mi-am făcut prieteni pe mIRC (cei mai tineri ca mine e probabil să nu știe ce e acela), am creat și întreținut comunități de oameni pasionați, am câștigat și pierdut prieteni, i-am redescoperit după mulți ani. Am avut o fereastră către lume care a avut impact asupra vieții mele.
Cum e situația astăzi în școlile din RomâniaÎn oraș poate uităm cum era pe vremuri sau cum e în mediul rural. De la problemele esențiale, condițiile din clase, frig, cald, toalete. Poate uităm uneori că dincolo de nevoile de bază, Internetul a devenit pentru noi aproape un drept universal. Dar ce facem pentru cei din mediul rural?
Potrivit unui studiu GfK comandat de Orange în 2016, 90% din școlile românești au un laborator IT, dar doar jumătate dintre acestea sunt conectate la Internet. Mai mult, în doar 75% din școlile din mediul rural care au laboratoare, echipamentele sunt și funcționale.
Un alt lucru interesant și îngrijorător pentru discrepanța care se poate crea între profesori și elevi este atitudinea față de tehnologie și folosirea sa la clasă. Doar 63% din profesori au o atitudine deschisă la folosirea tehnologiei în clasă, deși elevii sunt într-o proporție covârșitoare în favoarea acestui lucru.
Acest lucru vine și dintr-un lucru evident: școlile trebuie să vorbească pe limba elevului. De la materia predată, până la modul în care îmbrăcăm acea formă. Dacă astăzi elevii se duc acasă unde au un calculator sau măcar un telefon mobil, le va veni din ce în ce mai greu să se adapteze la un învățământ cu totul offline, care nu implică mijloace digitale. Cum ar fi oare, în condițiile în care măcar câțiva elevi dintr-o clasă au un smartphone, conectat la Internet, să lucreze în echipă la limba română pentru a recrea o operă sau pentru a spune o poveste?
De ce contează digitalizarea?Aflăm din ce în ce mai mult despre impactul pe care-l va avea digitalizarea asupra locurilor de muncă și societății. În momentul de față suntem la o intersecție în care o vom lua pe calea digitalului și automatizării. Dacă multe locuri de muncă actuale vor fi înlocuite de roboți software, care vor învăța foarte ușor să facă sarcinile repetitive, atunci oamenii vor trebui să fie din ce în ce mai creativi și să învețe să folosească tehnologia.
Conform unui studiu PwC, 600.000 de locuri de muncă vor fi influențate de digitalizare în România doar în următorii 10 ani. Ce înseamnă că vor fi influențate? 325.000 de joburi vor fi create, dar 275.000 de persoane vor trebui să-și îmbunătățească skill-urile digitale pentru a putea să se transforme odată cu munca. E ca atunci când în bănci, ghișeuri sau farmacii au apărut calculatoarele, documentele electronice, sistemele informatice unde introduceai date. Astfel de lucruri vor trebui luate în calcul și pe viitor de către cei care astăzi sunt în școală, dar și de instituție în sine, care-i educă.
În contextul în care tehnologia oferă libertate elevilor să descopere toate informațiile posibile, ei vor fi din ce în ce mai puțin atenți la ore dacă formatul acestora se va păstra la fel de închis și analog ca până acum. Astăzi, un copil de 4 ani poate să fie surprins de faptul că o carte nu are touchscreen. Dar dacă ar putea să descopere poveștile într-o formă digitală, să poată să răspundă la întrebări online sau să-și facă temele digital?
În momentul de față, una dintre problemele care este pusă în fața acestei viziuni este nevoia echipării digitale a școlilor din mediul rural al României. Am putea spune că niciun giga nu se pierde, când se oferă pentru educație digitală
Conexiunile de internet cresc în mediul rural, cu peste 40% din conexiunile de aici fiind de mare viteză. 72% din gospodăriile din România au acces la Internet, iar 86% din utilizatorii de Internet se conectează pe mobil de oriunde, conform datelor Institutului Național de Statistică. Din acest motiv e important să putem folosi acest lucru și în școli și să îmbunătățim dotările de internet și din mediul rural.
Cum poți oferi net școlilor?O soluție pentru dezvoltarea skill-urilor digitale ale elevilor, dar și pentru a face educația mai interesantă pentru ei, este și campania Orange "Niciun giga nu se pierde", prin intermediul căreia poți dona internet către școli din mediul rural.
Cum poți să faci asta? Dacă ești client Orange PrePay, poți să dăruiești o parte din internetul nefolosit de tine școlilor din mediul rural. La fiecare 1000 GB cumulați din contribuțiile clienților Orange, compania va oferi 5 abonamente de internet nelimitat și 5 modemuri wireless uneia dintre cele 20 de școli din mediul rural incluse in campanie.
Cum poți să participi la program? Activează o opțiune de minimum 5 euro credit și primești bonus 50 de GB din care poți dărui elevilor din mediul rural. Primele 3 donații îți aduc 60 de zile de extra valabilitate pentru bonus.
Astfel, poți ajuta elevii din mediul rural din România să descopere avantajele internetului, să poată să navigheze și să citească lucruri, dar și să facă educația mai interesantă. Asta în timp ce efortul tău trebuie să fie unul simplu: să dai din internetul nefolosit. Am putea spune că niciun giga nu se pierde, când se oferă pentru educație digitală?