- 21 Februarie 2024
Startup Norway: ”conectăm toți actorii din ecosistemul de startup-uri”
Startup Norway s-a alăturat ca partener al ediției începute în 2023 a programului StepFWD, un accelerator destinat startup-urilor cu echipe diverse de la noi din țară, punându-și cunoștințele acumulate în peste un deceniu de existență a organizației în slujba fondatorilor din România.
”Misiunea Startup Norway este de a ajuta Norvegia să devină unul dintre principalele ecosisteme de startup-uri la nivel global prin conectarea și ajutorul pe care-l oferim tuturor părților implicate în dezvoltarea inovației tehnologice. Suntem o organizație independentă și funcționăm ca un conector și educator pentru startup-uri, scale-up-uri, pentru investitorii privați și cei instituționali, pentru corporații dar și pentru autoritățile publice. În esență, conectăm toți actorii care au ca scop dezvoltarea ecosistemului de startup-uri”, ne-a precizat Janna Goncharova, Head of Scale Up Studio la Startup Norway.
Nevoia unei viziuni globale din prima ziÎn viziunea sa, este absolut crucial ca startup-urile, companiile să aibă o perspectivă globală de dezvoltare și să ia în considerare extinderea la nivel internațional încă din prima zi de funcționare a afacerii.
”Știm că Norvegia este o piață relativ mică, de aceea noi, echipa Startup Norway, ne-am asumat încă de la început misiunea de a ajuta startup-urile să câștige recunoaștere internațională, nu doar locală, așa cum au făcut-o companii precum Remarkable sau Kahoot”, declară Janna Goncharova.
Printre programele pe care Startup Norway le pune la dispoziția fondatorilor și a investitorilor se numără Fundraising for Startups, Angel Challenge, Scale Up Studio, toate acestea fiind adaptate momentului în care startup-urile, companiile sau oamenii de investiții se află în ceea ce privește dezvoltarea business-ului.
”Conexiunile internaționale, pe care le avem cu programe precum este exemplul StepFWD, care au potențialul de a aduce la un loc ecosistemele internaționale de startup-uri sunt, de asemenea, una dintre zonele noastre de interes”, a mai spus reprezentanta Startup Norway.
Startup Norway, workshop-uri alături de StepFWD”Workshop-ul oferă informații practice și include interacțiuni directe cu fondatorii. Speranța noastră este că investitorii privați din România vor ajunge să aibă un nivel de disciplină investițională similară cu cea a firmelor de Venture Capital, să învețe cum să-și construiască un portofoliu diversificat și cum să se implice în echipele pe care le susțin financiar și ca mentori”, adaugă Janna Goncharova.
Workshopurile se vor desfășura în format hibrid – 11 martie 2024 online, 13 martie (fizic) la București și 15 martie (fizic) în Cluj Napoca și se adresează atât celor care deja au experiență în Angel Investment, cât și celor care sunt doar interesați de domeniu și vor să afle mai multe, ajutându-i să dobândească cunoștințele necesare pentru a deveni Angel Investors de succes.
Ecosistemul românesc de startup-uri? Dinamic dar încă tânărCum se vede ecosistemul românesc de startup-uri tocmai din Norvegia?
Dinamic și inovator, așa cum ne precizează reprezentanta Startup Norway, ”cu o serie de povești de foarte mare succes, precum cea a UiPath, care a devenit lider global în domeniul RPA, și cea a Bitdefender, un unicorn din domeniul securității cibernetice. Aceste povești exemplifică foarte bine potențialul pe care îl are România pentru a crea tehnologie cu impact global”, afirmă Janna Goncharova.
Totuși, ecosistemul de startup-uri din România este perceput și ca unul destul de tânăr, care are nevoie de mai multe finanțări early-stage, adică în primele etape de dezvoltare ale startup-urilor, precum și de o ”cultură a mentoratului și mai multe colaborări internaționale care pot ajuta startup-urile românești să scaleze la nivel global”, în viziunea sa.
Acesta este și unul dintre motivele care au stat la baza parteneriatului dintre Startup Norway și echipa programului de accelerare StepFWD. ”Împărtășim aceleași valori privind colaborarea între toți actorii implicați în ecosistemul antreprenorial”, spune, la rândul său, Sean Jayven Ramiro Aguinaldo, Partnerships & Program Manager în cadrul Startup Norway.
”Alături de StepFWD vom livra un program intensiv de training concentrat pe tema ridicării finanțărilor timpurii de către startup-urile aflate la început de drum, în care vom aborda subiecte variate, de la setarea așteptărilor investiționale, la cifrele cheie ce trebuie urmărite, la metodologii de evaluare. În plus, vom oferi sesiuni de mentorat”, menționează el.
Oportunitățile colaborării între mediul public și cel privatPe lângă Startup Norway, un alt nume ușor de recunoscut în peisajul antreprenorial românesc este cel al Innovation Norway, un exemplu de colaborare între mediul privat și autoritățile statului pentru dezvoltarea ecosistemului de business atât din Norvegia, cât și la nivel european și chiar global.
Avem și noi în țară o serie de exemple de colaborări între mediul public și sectorul privat, ce ajută la dezvoltarea antreprenorilor români. Cum ar fi Make IT in Oradea sau RubikHub, din Piatra Neamț.
Ne-am dorit să aflăm detalii despre exemplul Norvegiei și despre cum pot colabora împreună, mai mult, mediul public și cel privat, pentru ca, până la urmă, economia unei țări să se dezvolte, nu să fie îngrădită de piedici administrative.
”Colaborarea dintre autoritățile publice și sectorul privat poate fi un model foarte bun pentru a ridica inovația și pentru a crea noi locuri de muncă pentru că poate aduce la un loc punctele forte ale ambelor părți implicate, totul cu scopul de a susține creșterea economică”, este de părere Janna Goncharova.
Reprezentanta Startup Norway precizează faptul că autoritățile publice pot oferi ajutor prin finanțare, prin stimularea cercetării și dezvoltării, prin licitații în care se pot implica și companii de dimensiuni mai mici.
De partea cealaltă, sectorul privat aduce la masă agilitatea, inovația și capitalul necesar pentru investiții ulterioare mult mai mari.
”Innovation Norway este un exemplu foarte bun pentru că oferă granturi și împrumuturi startup-urilor, permițându-le acestora să continue activitatea de cercetare de piață, să-și vândă produsele și serviciile. Totodată, facilitează conexiunile cu piețe globale, cu ecosisteme precum Silicon Valley sau cu alte hub-uri europene. Acest gen de inițiative sunt cruciale pentru a ajuta fondatorii de startup-uri să navigheze prin etapele cele mai riscante ale dezvoltării unei afaceri. Iar odată ce se maturizează, aceste companii contribuie, la rândul lor, la creșterea economică a țării”, concluzionează Janna Goncharova.