- 1 Noiembrie 2021
Pandemia a schimbat modul în care sunt conduse organizațiile și ceea ce așteaptă angajații de la liderii lor
Gabriela Elena Blaga este fondatoarea și CEO-ul INNERPRENEUR S.R.L., un boutique de consultanță cu sediul în București, România. Ea facilitează creșterea sustenabilă, pe termen lung, a oamenilor și organizațiilor prin project management creativ, coaching orientat spre soluții, mentorat, creare de conținut.
Liderii empatici au capacitatea de a interpreta comportamentele și performanțele individuale.
Empatia reprezintă un beneficiu suplimentar pentru un loc de muncă și este o abilitate esențială pe care cei mai buni lideri o pot transforma într-o veritabilă strategie de afaceri. Pentru a conduce cu empatie, liderii pot începe printr-o abordare însoțită de curiozitate a problemelor și provocărilor zilnice. Mentalitatea flexibilă și înlocuirea stării de frustrare cu dorința de a învăța și de a rezolva situațiile provocatoare, le va permite liderilor să transforme problemele în oportunități de evoluție.
Empatia nu înseamnă doar sprijin oferit angajaților, ci și îmbunătățirea performanței de ansamblu a afacerii. Pe lângă crearea unui mediu de lucru primitor, liderii au responsabilitatea de a pune în aplicare sisteme care să permită echipelor să-și atingă potențialul maxim. Abilitatea de a înțelege și de a relaționa le va permite liderilor să identifice, mult mai ușor, adevăratele domenii de interes ale angajaților și să înțeleagă, mai bine, care sunt activitățile care îi determină pe aceștia să se simtă suprasolicitați, epuizați.
Pe lângă practicarea empatiei, adoptarea vulnerabilității este una dintre cele mai curajoase și transformatoare trăsături pe care le poate aduce un lider în cadrul organizației sale. Atunci când liderii nu se tem să-și împărtășească eșecurile și / sau lecțiile învățate, ei generează o cultură a imperfecțiunii creatoare și îi învață pe ceilalți să-și gestioneze mai bine propriile emoții.
Cercetările efectuate de Harvard Business Review sugerează că ignorarea emoțiilor dificile ne face să ne simțim mult mai rău. Privind din celălalt unghi, împărtășirea acestor emoții provocatoare va genera empatie și îi poate încuraja pe ceilalți membrii ai echipei să se deschidă și să povestească dificultățile prin care trec.
Vulnerabilitatea la locul de muncă poate avea un impact major asupra culturii și creativității unei companii. Liderii care se simt confortabil în a nu cunoaște toate răspunsurile și care știu să ceară ajutorul echipei, încurajează nu numai colaborarea, ci și inovația. Astfel, ei stabilesc tonul a ceea ce este acceptabil și inacceptabil a fi discutat la locul de muncă, iar dacă sunt capabili să fie deschiși și autentici, vor transmite un mesaj puternic că aceasta este cutuma locului.
A fi vulnerabil reprezintă un semn de curaj și încredere în sine, dar asta nu înseamnă neapărat că liderii își vor expune emoțiile oricând și oriunde. Liderii de succes știu când este momentul potrivit pentru a-și arăta sinele real și autentic, fiind atenți la modul în care împărtășirea fiecărei emoții dificile poate avea un efect de supraîncărcare emoțională negativă.
Povestirea este un instrument puternic pentru a face loc exprimării asumate a vulnerabilității la locul de muncă. Simpla împărtășirea a poveștilor care ilustrează vulnerabilitatea creează un spațiu mai sigur pentru ca angajații să fie ei înșiși și să facă chiar și greșeli. Se va crea un asemenea nivel de siguranță psihologică care va contribui la consolidarea unei echipe extrem de eficientă.
Acum, spre finalul articolului, te invit la un exercițiu de leadership personal despre care am aflat de la un om genial pe care îl consider unul dintre mentorii mei în coaching: Marshall Goldsmith.
- Fă o listă cu eroii tăi.
- Lângă numele lor, notează de ce sunt eroii tăi. Gândește-te la acele trăsături care te anima.
- Taie numele lor și puneți propriul nume. Ce ai învățat nou despre tine din acest exercițiu?
Și, încă ceva, cum ar fi daca te-ai întreba, zilnic, ceva ce am citit la Dr. Carol Kauffman:
„Sunt persoana care vreau să fiu în acest moment?”