Pe Gabriela Elena Blaga o puteți întâlni pe platforma biztool.ro, site ce conectează antreprenorii cu specialiști care să răspundă la nevoile lor.

Gabriela Elena Blaga este fondatoarea și CEO-ul INNERPRENEUR S.R.L., un boutique de consultanță cu sediul în București, România. Ea facilitează creșterea sustenabilă, pe termen lung, a oamenilor și organizațiilor prin project management creativ, coaching orientat spre soluții, mentorat, creare de conținut.


Conform datelor din sondajul realizat de compania imobiliară CBRE din S.U.A. prin intermediul Axios, aproximativ 65% dintre companii – startup-uri și corporații deopotrivă - vor să aibă un birou hibrid după pandemie.

Julie Whelan, unul dintre liderii de la CBRE spunea în luna iulie a anului trecut:

"Biroul devine doar un loc în interiorul unei rețele de locații în care se lucrează, așa că rolul acestuia se va schimba. Munca hibridă nu se va rezuma la o alegere binară între casă sau biroul companiei.”

Sondajele au arătat că angajaților le lipsește interacțiunea cu ceilalți colegi și, adesori, aceștia nu au, în casele lor, spațiul necesar pentru a opera eficient un birou la domiciliu.

Ne-am dat, deja, seama că a lucra la distanță nu înseamnă neapărat să lucrezi de acasă. Într-o mare de incertitudini, un aspect este cert: flexibilitatea și munca hibridă vor defini locul de muncă post-pandemic.

„În ultimul an, nicio zonă nu a suferit o transformare mai rapidă așa cum s-a întâmplat cu modul în care lucrăm” declara Satya Nadella, CEO Microsoft.

66% dintre factorii de decizie din organizații iau în considerare reproiectarea spațiilor fizice pentru a se potrivi mai bine mediilor de lucru hibride.

Deciziile pe care liderii de afaceri le vor lua în lunile următoare pentru a permite o muncă flexibilă vor avea impact asupra:

  • Culturii organizaționale
  • Inovației
  • Atragerii și reținerii talentelor.

Prin trecerea la mediul de lucru hibrid, companiile trebuie:

  1. a) să asigure angajaților flexibilitatea de a lucra când și unde doresc,
  2. b) să ofere tuturor instrumentele de care au nevoie pentru a contribui în mod egal și eficient de oriunde. Cercetările arată că mulți oameni sunt, încă, lipsiți de consumabilele de bază și de o conexiune adecvată la internet pentru a lucra, cu succes, de acasă. Pentru a rezolva această situație, companiile vor trebui să își asume mai multă responsabilitate pentru birourile angajaților, oriunde s-ar afla acestea.

„Conversațiile pe hol, întâlnirile întâmplătoare la cafea pot părea fără legătură cu succesul organizației, dar sunt de fapt momente importante în care oamenii se cunosc și construiesc capital social”, spune Dr. Nancy Baym, cercetătorul de la Microsoft care studiază legăturile sociale de zeci de ani. Aceste interacțiuni au puterea de a stimula incluziunea, productivitatea și inovația pe termen mediu și lung.

Gale Moutrey, vicepreședinte în cadrul companiei Steelcase, spune că, imediat după asigurarea măsurilor adecvate de siguranță, salariații se așteaptă ca un birou post-pandemic să fie un spațiu energizant, colaborativ care creează un sentiment de comunitate pe care lucrul de acasă nu-l poate oferi.

Daniel Stillman, autorul cărții Good Talk, consideră că managerii trebuie să colaboreze cu părțile interesate pentru a proiecta un nou mediu de lucru și să se pună de acord dacă au încredere în angajații lor. Companiile care au avut încredere în angajații lor de-a lungul pandemiei de coronavirus, în timp ce lucrau de la distanță, au avut de câștigat la capitolul „încrederea angajaților”.

De ce menționez factorul încredere în discuția despre munca flexibilă și mediul hibrid? Simplu!

Încrederea este un ingredient vital în viitorul muncii. Încrederea determină nu numai productivitatea muncii, dar poate stimula și colaborarea între angajați.

Potrivit Dr. Margaret Heffernan, profesor la Universitatea din Bath:

„De construirea unor relații sociale de încredere, generozitate și reciprocitate, depinde o colaborare cu adevărat eficientă.”

Încrederea creează legături durabile chiar și atunci când oamenii au perspective și abordări diferite. Iar, acest lucru este de neprețuit atât pentru a crea o cultură a toleranței și respectului, cât și pentru impactul pozitiv asupra inovației.

De ce se bucură de succes mediul de lucru hibrid?

Pe de o parte, păstrează toate avantajele muncii la birou, cu zile desemnate pentru întâlniri și colaborare offline. Pe de altă parte, permite și zile în care poți lucra de oriunde îți place, fie că este o cafenea, spațiu de coworking sau propria casă, permițându-ți să selectezi locul în care te simți cel mai confortabil și te poți concentra cel mai bine pe munca ta.

Dacă vă aflați, încă, în proces de re-design al experienței de lucru, vă propun să răspundeți la următoarele întrebări:

  • Care sunt nevoile oamenilor din echipa mea?
  • Cine va putea lucra de la distanță?
  • Cine va trebui să vină și la birou și pentru cât timp?
  • Prin ce fel de activități ne vom menține activă creativitatea?

Și, să ne amintim ceea ce Carol S. Dweck spunea în cartea Mindset:

„Pentru mentalitatea flexibilă, provocările sunt mai degrabă interesante decât amenințătoare.” Haideți să folosim provocarea adusă de pandemie și pentru a construi cele mai potrivite spații de lucru ale prezentului și viitorului!