- 18 Noiembrie 2022
Plastefină: toate produsele noastre se produc pentru prima dată la noi în tara
Primele semne că era nevoie de plastilină 100% naturalăDe la a produce pentru prieteni și familie, Petra a ajuns să aibă o afacere cu acte-n regulă în 2019 și să ofere copiilor din țară și împrejurimi un nou tip de plastilină, una artizanală, biodegradabilă, realizată în întregime din ingrediente 100% naturale. Produsul antreprenoarei din Baia Mare este prietenos pentru copii și e o plastilină făcută din făină de grâu, apă, sare, ulei, cremă tartar și colorant alimentar.
”Prima dată am făcut plastilina când eram însărcinată cu fetița mea, Mara. Lucram în cadrul unui proiect de educație nonformala și am avut de organizat un weekend cu activități pentru aproape 100 de copii dintr-o comunitate vulnerabilă. Aveam foarte puțini bani, așa că am căutat ce puteam face eu singură pentru ei și așa am descoperit că se poate face plastilină acasă. Apoi am făcut pentru Mara, am îmbunătățit rețeta mereu. Au început să îmi ceara prietenii și prietenii prietenilor mei”, acestea au fost primele semne că e o nevoie reală și o cerere pe piața accesoriilor pentru copii.
Amintirea plastilinei din copilăria antreprenoarei a contribuit și ea la dorința de a crea ceva mai bun pentru copii: ”încă țin minte mirosul plastilinei pe care o cumpărăm la începutul scolii, mirosea parcă a benzină, era foarte lipicioasă și era sub formă de bastonașe colorate, era foarte fain sa te uiți la ea, dar nu prea o puteam folosi că se încălzea repede în mână, iar dacă o puneai jos se făcea repede ca piatra”.
Prima validare pe plastilina creată de Petra a venit de la friends&family, apoi antreprenoarea și-a expus ideea în cadrul unui grup de mame, work at home mums din România, de unde a avut o cerere atât de mare încât nu a făcut față. De aici și-a luat și feedback onest, de care se folosește și astăzi: ”am pus întrebări despre tot, despre prețul pe care ar fi dispuse mamele sa îl plătească pentru produs, ce gramaj ar prefera, tipul de ambalaj, culori. M-a ajutat mult de tot răspunsul de aici și a fost și foarte obiectiv, că doar laudele nu ajută la nimic”, completează antreprenoarea.
Cu cererea din ce în ce mai mare, antreprenoarea nici nu își imagina că e atât de greu să facă asta în cantități mari. Dar feedback-ul din publicul țintă a convins-o pe Petra să acceseze fonduri europene și să-și extindă afacerea.
Finanțarea pentru a crea Plastefina a fost de aproximativ 32.000 de euro. Pe lângă aceștia, Petra a mai investit încă vreo 15.000 de euro din fonduri proprii pentru că, așa cum ne spune ea, ”multe cheltuieli nu erau eligibile, cum erau de exemplu cheltuielile cu autorizarea activității, iar altele erau limitate, cum ar fi costurile de publicitate, unde putea aloca maxim 10% din suma accesată, ceea ce e o glumă la cât de scumpă e pomovarea”.
Autorizarea afacerii a fost una dintre cele mai mari provocări pe care le-a întâmpinat Petra în pornirea business-ului. ”Am fost pe la tot felul de instituții ca să vad cum pot intra în legalizare mi se spunea: apoi asa ceva nu am mai auzit, chiar nu știm cine trebuie să vă autorizeze, de ce avize aveți nevoie. Demarați activitatea și vom vedea”.
Nu a avut îndrumare pe acest traseu, nici bețe-n roate, dar a pășit pe un teren complet nou. Piedici au fost și pe partea de utilaje, până a reușit să găsească omul competent care să le facă malaxorul de care aveau nevoie. ”Pentru mulți un asemenea proiect e mic, nici nu se deranjează pentru 4.000-5.000 de euro să-și bată capul. Pentru alții, ce ne trebuia nouă e ceva ce nu fac de obicei, nu li se cere și iarăși nu li se pare profitabil să facă ceva nou doar pentru un singur client”, își amintește Petra.
Acum folosesc un malaxor făcut special pentru ei, la Baia Mare, după multiple încercări și o doză de nebunie. Au luat utilaje despre care credea Petra că s-ar potrivi, pe unele le-au cumpărat pentru teste, pe altele le-au avut împrumut de la furnizori, care le dădeau aparatura pentru experimente.
”Să produci ceva cap-coadă e un proces foarte interesant, uneori anevoios, însă niciodată anost. Toate produsele noastre se produc pentru prima dată la noi în tara, deci a trebuit ca noi să gândim și utilajele pe care le folosim. A fost o provocare să ne punem la aceeași masă cu un inginer să-i spunem ce vrem iar acesta sa facă schițe și la final sa vina cu un utilaj făcut doar pentru noi.”
Petra produce tot de la proiectare la producție. Și, pe lângă plastilina 100% naturală, antreprenoarea a vrut să-și diversifice gama de produse. Așa a ajuns să creeze și creioane cerate și, recent, șervețele cerate, reutilizabile, pe care oamenii le pot folosi pentru ambalarea sandvișurilor sau pentru acoperirea recipientelor de depozitare, o alternativă sustenabilă și economică la folia alimentară.
Am vrut să știm de unde și cum își alege produsele pe care să le facă.
”Ideile vin din zonele mele de interes. Apoi văd ce pot face cu ingrediente naturale și cât de cât la îndemână. Ceva care să fie și util și dragut și să îl pot face eu cap coada. De obicei așa începe tot, cu niște evidente semne de întrebare. Apoi caut furnizori, cumpăr materie primă și măcar vreo 6 luni tot testez și dau greș de cel puțin 89 de ori. Nu mă las până nu iese cum trebuie”, ne explică Petra.
Plastefină are acum un site de unde vinde produsele făcute 100% local, iar planurile afacerii vizează și o ieșire pe alte piețe, cum ar fi Germania și Grecia, de unde Plastefină a avut deja niște comenzi. Ce i-ar mai plăcea Petrei ar fi și să găsească o direcție și un echilibru pe parte de marketing și promovare, care s-o ajute și în închegarea unei comunități în jurul brand-ului.
Iar până atunci, antreprenoarea se bucură să vadă rezultatul muncii ei sub forma creațiilor de la clienții finali: ”fiecare poză pe care o primesc de la un copilaș care a dat formă unui gând, unui joc pentru mine e minunată și e mereu o bucurie când primesc astfel de imagini.”