Pregătește-te pentru incertitudine

Sună oximoronic titlul, dar anul 2022 e tot sub semnul incertitudinii - din punct vedere economic, social și sanitar. Și cu toate că aș fi vrut ca prima scrisoare către voi pentru anul acesta să fie una mai optimistă, prefer să văd cele două treimi goale ale paharului și să sper că voi fi contrazis pe parcurs.

Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de marți, 11 ianuarie. Puteți să vă abonați la newsletter aici.

Intrăm, curând, în al treilea an de pandemie. Există voci care spun că tulpina Omicron - mai agresivă în răspândire, dar mai puțin agresivă din punct de vedere al efectelor negative asupra celor infectați -  ar putea duce la o imunizare în masă. Teoretic, asta e bine. Practic, nimeni nu poate prezice cu exactitate traiectoria acestui virus, care oricând ne-ar putea da o nouă variantă mortală. 

Apoi, România (și Europa, în general) se confruntă cu scumpiri masive ale utilităților - iar asta are impact direct asupra afacerilor, dar și indirect. Dacă potențialii tăi clienți trebuie să plătească dublu sau triplu pentru facturi în această perioadă, vor renunța la alte lucruri - ieșit în oraș, haine, bijuterii, cadouri, artă, mâncăruri mai scumpe, vacanțe, mobilă etc. Nu există afacere care să nu fie afectată. Aceste scumpiri vor adânci și nemulțumirile angajaților tăi - cu toate că nu ai nicio vină pentru prețurile noi de la utilități, ei te vor învinui că nu își vor permite să le plătească. 

Trecând peste scumpiri și inflație, poți să te aștepți la același tip de guvernare pe care l-am avut și în restul pandemiei. Adică la măsuri luate peste noapte, cu impact major asupra afacerilor, multe dintre ele ilogice. Aceste măsuri îți vor influența negativ cash-flow-ul și vor pune și mai multă presiune pe afacerea ta. Cel mai probabil, tot imprevizibilitatea va rămâne cauza #1 de deces al business-urilor în România și în 2022. Cum te pregătești pentru ea? E greu de spus exact - dar cred că e mai bine să privești lucrurile cu un pesimism incurabil și să-ți gestionezi compania în concordanță, decât să te lași cuprins de optimismul care vine, de regulă, cu trecerea într-un an nou, doar ca să fii dezamăgit crunt mai încolo. 

Acestor aspecte li se adaugă și cele care nu au impact imediat asupra business-ului, dar care își lasă amprenta în timp. Stres, burnout, teamă, boală. Creșterea în sondaje a partidului extremist, situația tensionată la nivel geopolitic, haosul din spitale, tragediile personale și a celor din jur - se împlinesc, curând, fix doi ani de când anxietatea, oboseala și depresia sunt emoțiile de bază pentru majoritatea oamenilor și nu cred că în al treilea an pandemic se va schimba ceva.

Visteriile - cele financiare, dar și cele emoționale - sunt deja golite. Cum faci față acestor provocări, cum îți ții business-ul în picioare? Cum ai făcut-o și până acum - cu nopți nedormite, cu rezerve psihice pe care nu știai că le ai, cu speranță și cu rațiune, cu inspirație. Și cu susținerea noastră, dacă ai nevoie de ea, oricând ai nevoie de ea. Știi unde ne găsești. 

Închei această scrisoare cu speranța că la final 2022 voi fi contrazis, că anul acesta îmi va demonta pesimismul. Sper. 



Citeste si