- 18 Noiembrie 2016
Probleme legale pentru Uber la Cluj. Primarul Emil Boc reacționează
E o perioadă complicată pentru Uber în România. Compania și-a lansat serviciile în al treilea oraș din România - Brașov, dar la Cluj un tribunal a decis că firma nu mai are voie să facă servicii de transport. Până și primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, a reacționat la adresa Uber, fiind unul dintre primii politicieni care face acest lucru.
Emil Boc a declarat pentru Monitorul de Cluj că "A fost o decizie de a-l suspenda în Cluj. E bine că se ajunge la reglementarea acestei situaţii. Pe lege, la Cluj nu există un cadru legal, dar nici nu poţi să-i prinzi direct. E foarte greu să-i identifici, doar dacă poliţia face nişte eforturi foarte, foarte mari. Trebuie cadru legal să fie stabilit cât mai repede prin lege de către Parlament sau Guvern. Deocamdată, este suspendat, după care să se stabilească dacă da, în ce condiţii, dacă nu, să se ştie foarte clar. Este prima decizie, se poate face cale de atac. Cert este că trebuie să se intervină prin lege pentru a se stabili acest regim. Dacă ne uităm în legea taximetriei, singura lege care reglementează regimul de transport, acolo nu se încadrează în prevederile legale".
Explicaţia asta pe care o invocă cei de la Uber că este un sistem de car-sharing şi nu de taxi e greu de susţinut. Faptul că cineva cere să se respecte legea nu e un lucru rău. Legea trebuie respectată
“Explicaţia asta pe care o invocă cei de la Uber că este un sistem de car-sharing şi nu de taxi e greu de susţinut. Faptul că cineva cere să se respecte legea nu e un lucru rău. Legea trebuie respectată. Principala plângere a taximetriştilor, pe bună dreptate, este că fac concurenţă neloială. În timp ce taximetristul plăteşte tot felul de asigurări, taxe la primărie, ceilalţi nu plătesc nimic", a mai spus primarul.
Eu cred că va urma o reglementare legislativă. La o analiză riguroasă nu sunt îndeplinite de către serviciul Uber prevederile din legea taximetriei
Emil Boc susține reglementarea serviciilor Uber. "Eu cred că va urma o reglementare legislativă. La o analiză riguroasă nu sunt îndeplinite de către serviciul Uber prevederile din legea taximetriei. Şi ei trebuie să plătească taxele pe care le plătesc şi taximetriştii şi toată lumea va fi mulţumită".
Ce spunea Boc în august?După lansarea serviciilor Uber în Cluj-Napoca, șoferii parteneri de acolo au avut probleme cu taximetriștii, nemulțumiți de concurența făcută de aceștia. Și la acea vreme Emil Boc a comentat prezența Uber, spunând că nu are nevoie de autorizație.
"Am mai discutat o dată cu Poliția Locală și ceea ce putem face este să nu lăsăm ca în standurile de taxi sau domeniul public să fie ocupat de cei care practică serviciul Uber sau alte firme alternative. Standurile de taxi sunt pentru taximetrele acreditate", spunea Boc.
Am aflat din presă despre această plângere. Uber este o aplicație, o platformă digitală, nu oferă servicii de transport, ci le intermediază între cei care le solicită (pasageri) și cei care le oferă – șoferi parteneri, care colaborează cu Uber prin entități fiscale înregistrate
"Eu am spus foarte clar că nu am autorizat și nu autorizez funcționarea acestui serviciu Uber la Cluj. După aceea m-am uitat în lege și am văzut că nu au nevoie de nicio aprobare. Nu e nevoie pentru a funcționa de nicio autorizație de la Primărie", a mai declarat primarul orașului.
Ce spune Uber?Potrivit portalului stiridecluj.ro, judecătorii Tribunalului Specializat Cluj au decis că Uber nu mai are voie să facă servicii de transport în Cluj-Napoca. Cu toate acestea, Uber își va continua activitatea, argumentul reprezentanților companiei fiind că Uber este o companie de tehnologie care nu oferă servicii de transport în sine, ci facilitează activitățile prin oferirea unei aplicații digitale. Astfel, consideră ei, decizia Tribunalului nu se aplică Uber. Decizia Tribunalului din Cluj nu este definitivă și poate fi atacată.
“Am aflat din presă despre această plângere. Uber este o aplicație, o platformă digitală, nu oferă servicii de transport, ci le intermediază între cei care le solicită (pasageri) și cei care le oferă – șoferi parteneri, care colaborează cu Uber prin entități fiscale înregistrate. Vom ataca decizia, între timp nu se schimbă nimic”, au spus reprezentanții Uber pentru start-up.ro
Între timp, Uber și-a lansat serviciile și în Brașov, al treilea oraș din România unde-și desfășoară activitatea, cu un preț de 1,5 pe kilometru.