- 21 Mai 2018
Proiect de lege: Uber, Taxify, Clever Taxi ar putea fi interzise. Ne întoarcem în epoca de piatră a transportului?
Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a publicat, pe 18 mai, spre dezbatere publică (până pe data de 28 mai), proiectul ”Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere”. Odată adoptată, ea va limita considerabil serviciile de ridesharing ca Uber și Taxify, dar și serviciile de comandă de taxi Star Taxi și Clever Taxi.
Potrivit proiectului de Ordonanță, legea ar trebui modificată din următoarele motive:
”- creşterea activităţilor de transport de persoane în regim de taximetrie cu încălcarea prevederilor legale, cu caracter de fenomen permanent;
- imposibilitatea sancţionării faptelor de piraterie în transportul de persoane în regim de taximetrie;
- necesitatea stringentă a scăderii evaziunii fiscale generată de practicile ilicite în transportul rutier de persoane în regim de taximetrie,”
Ce modificări s-ar aduce prin noua Ordonanță de Urgență la Legea TaximetrieiÎn primul rând, la articolul 1, litera J, se va modifica și menționa clar faptul că ”preluarea comenzilor de transport prin intermediul telefonului, aplicației informatice mobile de taxi sau alte mijloace ce pot fi descărcate cu ajutorul internetului”, iar apoi ”le transmite taximetristului prin staţia radio de emisie-recepţie, prin intermediul aplicației informatice mobile de taxi conectată la internet. Dispeceratul poate fi autorizat numai cu îndeplinirea prevederilor din prezenta lege.” Așadar, aplicații de e-hailing precum Clever Taxi sau Star Taxi, care ar trebui să funcționeze precum dispeceratele clasice de taximetrie, o adăugire menționând faptul că ”aplicația se poate folosi doar de către un dispecerat taxi, autorizat în condițiile legii, pentru a asigura siguranța clientului.”
Apoi, modificarea care ar putea duce la interzicerea Uber și a altor servicii de ridesharing pe piața din România constă în eliminarea unui singur cuvânt din articolul 55, litera h. Este vorba despre cuvântul ”repetat”. Astfel, dacă proiectul de Ordonanță de Urgență va fi adoptat, atunci toți șoferii de Uber sau Taxify vor putea fi amendați chiar de la prima ”abatere”.
Uber face eforturi pentru a se adapta la cerințele legislative, obligându-și șoferii parteneri să obțină atestatele de șofer, însă compania va trebui să obțină o licență de taxi pentru ca serviciul să poată fi folosit în continuare în România.
Ordonanța care ar putea duce la interzicerea Uber și Clever Taxi, ilegală?Modificarea care ar putea duce la interzicerea Uber și a altor servicii de ridesharing pe piața din România constă în eliminarea unui singur cuvânt din articolul 55, litera h. Este vorba despre cuvântul ”repetat”
Avocatul Cristian Bacanu susține că acest proiect de Ordonanță ar fi ilegal, încălcând numeroase directive ale UE. El consideră că serviciile de ride-sharing (Uber, Taxify) și cele de e-hailing (Clever Taxi, Star Taxi) sunt foarte benefice pentru utilizatori. România ar risca, prin adoptarea acestui proiect, să intre într-o procedură de infringement declanșată de Comisia Europeană.
România ar risca, prin adoptarea acestui proiect, să intre într-o procedură de infringement declanșată de Comisia Europeană.
„Proiectul de Ordonanță privind modificarea legii taximetriei este în opinia mea profund nelegal, acesta încălcând legislația europeană (de exemplu Directiva privind serviciile, Directiva privind prevenția barierelor tehnice în calea comerțului și Directiva privind comerțul electronic). Practic, prin acest proiect de Ordonanță, vor fi interzise aplicații precum Star Taxi și Clever Taxi, deși acestea se bucură de garantarea libertății internetului și comerțului, fiind operatori ai societății informaționale și actori ai economiei colaborative. Aceste aplicații îi ajută pe români să comande un taxi autorizat în cel mai scurt timp prin internet, în condiții de maximă siguranță și garantează evitarea unor nereguli cum ar fi nefiscalizarea veniturilor taximetriștilor, suprataxarea clienților, etc. Rolul acestor aplicații a fost apreciat de chiar Consiliul Concurenței (în mod repetat), întrucât acestea permit deschiderea spre concurență cinstită a pieței taximetriei și conduc la o îmbunătățire a serviciilor prestate. Apreciez că actul normativ ar avea serioase consecințe și din punct de vedere concurențial. Este posibil chiar ca România să intre într-o procedură de infringement declanșată de Comisia Europeană. Proiectul de Ordonanță ar mai avea ca efect și eliminarea din piață a aplicațiilor de ride sharing precum Uber și Taxify (complet diferite față de Star Taxi și Clever), aplicații care și-au făcut intrarea în România cu success în ultimii ani. Această reglementare este de neînțeles întrucât s-a demonstrat că Uber și Taxify ajută mobilitatea urbană și, totodată, există și un proiect de lege al PSD în Parlament care vizează tocmai activitățile de ride sharing. Este inadmisibil ca Guvernul să legifereze prin ordonanță, în contextul în care există o lege în dezbatere parlamentară și urgența nu poate fi sub nicio formă justificată.” a declarat Cristian Bacanu, Partener MDM legal.
Proiect similar, retras de Primăria CapitaleiAcest proiect de Ordonanță nu este primul de acest gen. În urmă cu numai câteva luni, Primăria Capitalei a decis retragerea unui proiect similar care ar fi dus la interzicerea aplicațiilor de e-hailing.
Pe cealaltă parte, 69 de parlamentari au depus un proiect de lege pentru reglementarea activității de ridesharing în România. Proiectul are susținere pluripartinică, adică PSD, UDMR și PMP. Acest proiect urmează să fie dezbătut.