- 19 Octombrie 2019
Radu Atanasiu, profesor de critical thinking, despre cum să gândiți sau să vă răzgândiți în business
Radu predă gândire critică în cadrul Maastricht School of Management, iar în cadrul workshop-ului său de la tabără le-a oferit participanților câteva detalii despre modul în care să analizeze corect o problemă antreprenorială și să nu cadă în capcanele propriei gândiri.
El a investit în mai multe startup-uri locale de-a lungul timpului, dar a dezvoltat și o puternică afacere în real estate. Așa că prezentarea sa nu este una din teorie, ci din practică.
”Presupunerea noastră e că nu poți să ieși din pătrat”, a spus Radu Atanasiu în cadrul unui exercițiu pe care l-a făcut cu participanții taberei.
”Cred că planurile de business dau greș pentru că se bazează pe o presupunere falsă. Problema majoră e că e neidentificată”, a completat Radu.
Iată câteva informații utile din cadrul workshopului său, informații pe care ar fi bine să le luați în considerare în momentul în care vă gândiți să porniți o afacere. Orice fel de afacere, până la urmă, pentru că este extreme de posibil să porniți la drum cu o serie de presupuneri false.
Care sunt principalele presupuneri la lansarea unui startup tech?- Că piața e destul de mare pentru un produs de lungă durată
- Că pot să-mi fac loc pe piață (că știu piața, că avem diferențiatori, că nu-mi va fi furată ideea)
- Că vor fi oameni care cumpără produsul
- Că pot să fac produsul
- Că pot să-i pun un preț care să acopere costurile de producție
”Există o grămadă de alte presupuneri. Ce se întâmplă dacă una dintre ele nu este luată în seamă? Vei eșua”.
- Suntem în 2021 și proiectul tocmai s-a dus de râpă. Scrieți 10 cauze/presupuneri false care au produs eșecul.
- Nu e o abordare bună să întrebi oamenii de ce cred că nu va merge proiectul (le e frică să vorbească, nu își pot imagina, se simt prost să fie critici etc.).
- Nu ignora și nu normaliza greșelile și erorile.
- Ce ar spune un investitor.
- Vorbește cu cineva și fă o listă.
- În scris suntem mai deștepți și atenți decât când vorbim.
- Identifică la timp nepotriviri cu planul.
- Fă o analiză pre-mortem.
- E mai bine să îi pui într-o situație imaginară viitor în care proiectul a murit deja și să îi întrebi de ce s-a întâmplat asta.
- Gândiți-vă (și scrieți) în ce fel ați fi putut preveni eșecul adresând cele 10 cauze.
Startup Your Life este un eveniment bianual care educă 50 de antreprenori și viitori antreprenori. Partenerii evenimentului sunt FAN Courier, OTP Bank, Mercedes-Benz Vans, Blugento și Bitdefender.