Raportul start-up.ro #2 către cititori: ce schimbări am făcut în ultima vreme

Pe 1 septembrie v-am promit că ne întâlnim din când în când pentru un raport în fața cititorilor. Să vă spun câteva lucruri despre start-up.ro și ce facem. O modalitate de a ne deschide către voi și de a ne cunoaște mai bine. Am revenit mai rapid decât credeam.
Valorile start-up.ro

Voi vorbi la început despre valorile start-up.ro. Am pornit ca un site mic, mic, mic și care voia să scrie despre startup-uri de tehnologie. Am dorit să fim fair cu lucrurile făcute. Am dorit să experimentăm conținut. Și să ne poziționăm ca un ajutor pentru antreprenorii din România. Să schimbăm formularea aia "oameni de afaceri", pe care o vezi mai des în investigații.

Cu toată capacitatea noastră jurnalistică încercăm să găsim exemplele bune, alea care schimbă un pic lumea. Sau moduri mișto de a face lucrurile.

De asta, repet, sloganul nostru este Open For Business. Nu e un spațiu cu milioane de oameni, dar e un spațiu unde am descoperit pentru prima oară niște afaceri senzaționale.

Primul raport start-up.ro către cititori, trimis atunci când am împlinit 9 ani pe 1 septembrie, îl găsești aici. 

Ce înseamnă noua rubrică și formatul Coloana de pe start-up.ro?

Acum 3 săptămâni ne-am adunat toți în jurul unor meniuri cu mici de la Terasa Florilor din București (da, susținem afacerile locale) și ne-am pus de acord să ne întoarcem la lucrurile de bază. Să căutăm să dăm la o parte din balastul acesta și să ne concentrăm pe start-up.ro

Ai nevoie să știi două lucruri aici:

  • Vei descoperi în fiecare vineri sau sâmbătă o rubrică nouă în start-up.ro numită Coloana. Nu reinventăm nimic, este un rezumat al informațiilor aflate în timpul săptămânii, lucruri interesante uneori, dar mai mărunte, materiale bune de pe start-up.ro și așa mai departe. Numele este inspirat de un lucru din trecut, pe care mulți nu-l mai știți. Când am început eu în presă la ziarul Adevărul scriam pentru ediția printată. Și fiind la început responsabilitatea mea era să fac "știrea de coloană". Adică o coloană cu 5 știri de câte 300-400 de semne. Un rezumat scurt. Acolo erau informații utile, bune, dar care nu meritau un articol mai mare.
  • Internetul de astăzi e diferit de lumea aceea finită. Teoria mea este că majoritatea știrilor publicate în spațiul online sunt știri de coloană din print. Dar modul în care atenția pe internet este conturată de către motoarele de căutare și social media a forțat ceea ce numea un vechi șef al meu "roata de hamster". Scris mult și de multe ori fără să te întrebi de ce. Pentru că e nevoie de indexare pe Google, pentru că trebuie să dai pe social media și așa mai departe.
  • Noi am decis să ne întoarcem un pic înspre origini. start-up.ro nu s-a dorit un site de știri, dar unul care să prezinte cele mai interesante povești ale antreprenoarelor și antreprenorilor, alături de informațiile esențiale care sunt utile antreprenorilor - trenduri, finanțări, competiții. Așa am decis să punem tot ce uneori adunam în materiale de sine stătătoare într-o rubrică nouă numită Coloana. 
Cum suntem împărțiți pe domenii la start-up.ro

De asemenea, am crescut mereu. De la 1 la 2 la 3, 4, 5, 6 oameni. Nu am avut niciodată o împărțire formală pe domenii. Motivul a fost cumva simplu - cum să faci asta când sunteți 3-4? Ar fi ciudat. Dar astăzi uneori lucrurile sunt complicate. Un antreprenor vine către mine sau către un coleg sau o colegă. Dar nu tot timpul îmi doresc eu să scriu sau să fac un interviu pe tema aceea, poate nu e domeniul meu de interes. Din acest motiv am decis să clarificăm mai bine lucrurile astea, împărțindu-ne mai clar pe câteva domenii de interes pe care să le urmărească fiecare cu precădere.

Iată cum suntem împărțiți: 

Eu, Vlad Andriescu, sunt redactor-șef al start-up.ro. Grijile mele mari sunt două. Ca viziune să urmărim conceptul pe care ni l-am propus pentru start-up.ro. Plus, la finalul zilei, să trăim și să avem parteneri care să ne asigure finanțarea. Pe lângă asta scriu și fac video-uri despre multe subiecte. Nu abordez zona de crypto, pentru că nu o înțeleg. Mă găsești la vlad@start-up.ro

Oana Coșman coordonează Green Start-Up ca redactor-șef, iar pentru start-up.ro este Startups & Investments Editor. Interesele ei sunt în zona de startup-uri tech inovatoare, investitori, fonduri de capital de risc, securitate cibernetică, inteligență artificială. De asemenea, coordonează proiecte editoriale precum cel numit Afaceri cu AI, unde explicăm impactul inteligenței artificiale asupra unor domenii de business. Cu ea vorbești dacă ești în zona aceasta de startup-uri tehnologice sau ești un investitor sau o investitoare. Neoficial e Unicorn Officer. O găsești la oana@start-up.ro

Irina Achim este City Business & Life Editor la start-up.ro. Interesul ei se duce către afacerile care schimbă orașe, către comunități, către inovația care nu trebuie să aibă mereu tehnologie. De asemenea, după ce a realizat evenimentul Mind Your Business cu primul studiu dedicat wellbeing-ului mintal al antreprenorilor, zona aceasta de wellbeing e una interesantă. De asemenea, coordonează proiecte editoriale precum Femeile Deschid România sau Heat not Burnout. Cu ea vorbești dacă ai o asemenea afacere. Scrie-i la irina@start-up.ro

Florin Cașotă este Consumer Tech & Gaming Editor la start-up.ro și Project Manager VideoCorp. Zona aceasta de gadgeturi, tehnologie și gaming pe start-up.ro s-a născut nativ din pasiunea noastră pentru ea. Și a crescut. Florin este cel care este pasionat de zona aceasta, realizează review-uri și comparații, testează jocuri și le vorbește oamenilor despre aceste fenomene culturale. În plus, coordonează zona de producție video din cadrul companiei noastre, în divizia VideoCorp. Așadar, cu el vorbești dacă ai un studio de jocuri, un ultim joc lansat, dacă ai o tehnologie de consum interesantă. Îl găsești la florin@start-up.ro

Cristi Ioniță este redactor Green Start-Up și start-up.ro. E specializat în zona de afaceri sustenabile din România și lume, știe ce înseamnă capturarea carbonului și viitorul planetei. Pe lângă asta, îl găsești și în zona de review-uri de gadgeturi de care este pasionat. Scrie-i la cristi@start-up.ro

Alexandra Rusu s-a alăturat echipei pe 1 septembrie și am descoperit rapid un tânăr care abia ce a trecut în anul II de facultate care scrie bine, care nu se inhibă atunci când face interviuri pentru TikTok cu antreprenori cu vechime, cum ar fi Dragoș Petrescu. E pasionată de gaming, de etica inteligenței artificiale și de la ea am aflat deja de lucruri pe care nu le știam, că sunt bătrân, cum ar fi dating sims. E disponibilă la alexandra@start-up.ro

Zona de tehnologie și canalul de YouTube devin Technolust by start-up.ro

Încă devreme în existența start-up.ro nu am abordat doar tehnologia. Am adăugat IMM-urile, apoi domenii tehnologice precum securitatea cibernetică. Am făcut materiale care mai de care mai ciudate și interesante, ne-am uitat pe trenduri, am vorbit despre sănătate mintală, despre leadership, despre femei care schimbă lucrurile chiar și dacă nu sunt antreprenoare.

Apoi a venit tehnologia de consum. A venit natural. Și eu, și Florin Cașotă, și fostul nostru coleg Octavian Palade veneam în trecut dinspre zona de review-uri de gadgeturi. Și ni se pare interesantă, o zonă de inovație pentru un public generalist. Pentru această zonă pasionantă am creat secțiunea Technolust în site. Treptat e o zonă care a crescut, canalul nostru de YouTube dedicat acestei zone a strâns aproape 13.000 de abonați.

Și ne-am dat seama de ceva. Poate să fie un pic complicat să înțelegi asta. Intri pe canalul de YouTube start-up.ro, vezi tehnologie. Puțini oameni știu că avem 3 canale de YouTube, unul dedicat interviurilor de Business, start-up Business și unul dedicat Green Start-Up.

Așa că pasul natural e să ne întoarcem la origini.

Canalul de YouTube start-up.ro devine Technolust, un produs care e deja de sine stătător și cu o audiență bună. De asemenea, secțiunea dedicată din start-up.ro va putea fi accesată de pe Technolust.ro.

Astfel, vom avea Technolust by start-up.ro, o zonă în care vom face în continuare prezentări de gadgeturi noi, dar sub această identitate care să fie mai ușor de înțeles de public și care să transmită mai multă tehnologie. 

4 nominalizări la Webstock Awards pentru proiecte start-up.ro

start-up.ro a fost nominalizat la 2 categorii cu 4 proiecte în cadrul Webstock Awards, unele dintre cele mai importante repere ale industriei de comunicare și advertising din România. Dincolo de bucuria faptului că munca noastră e apreciată, vorbește și despre cum facem lucrurile diferit. Sau încercăm.

Proiectele Adevărat sau Fals, realizat cu Google România, un show online despre manipulările online și documentarul Romanian Startups - Roaring Tigers of Europe sunt nominalizate la Best Video Creativity. În timp ce proiectele Femeile Deschid România, realizat cu susținerea ING România și Heat not Burnout, cu suportul Glo România, au primit nominalizări la Best Special Projects.

De ce lucrul acesta este important? Pentru că la Webstock Awards nu sunt nominalizate de obicei publicații de presă. E și motivul pentru care acolo în listă vei vedea brandurile. Ceea ce facem noi aici e un lucru rar întâlnit în media din România. A început acum câțiva ani, când partenerul nostru tradițional Bitdefender, a dorit să nominalizeze proiectul #NOHACK, pe care îl facem deja de vreo 6 ani. Și ne-am dat seama că am putea să înscriem și altele. Așa am ajuns la Webstock Awards nominalizați în fiecare an, apoi la Romanian PR Awards. Vrem să fim acolo pentru ca munca pe care o depunem, o muncă jurnalistică, dar cu un sponsor, să fie apreciată. Să nu fie doar locul de joacă al agențiilor de publicitate, agențiilor de PR sau de media.

E un mod de a face lucrurile pe care îl propunem de 9 ani și care face parte din esența modelului nostru de business. Dacă ai intrat pe start-up.ro nu vei vedea bannere tradițional. Nu trebuie să lupți cu noi prin adblockere.

Pentru a ne întreține și a crește lucrăm cu branduri respectate din România, nu voi numi acum pentru că voi rata vreunul și se supără, și gândim proiecte de conținut care să aibă valoare jurnalistică, dar care să se lege de obiectivele de brand ale acelei companii. Dacă o firmă are proiecte legate de finanțarea antreprenoriatului feminin, noi putem propune o serie editorială cu 24 de femei care sunt lider în domeniile lor de activitate.

Dacă un brand susține finanțările inteligenței artificiale, noi gândim un proiect care să aibă o serie de articole în care, și iau exemplu de anul ăsta, explicăm impactul inteligenței artificiale asupra unor domenii cum ar fi agricultura sau transporturile. Cum mulțumim și jurnalismul și brandul? Păi facem materiale de jurnalism explicativ, cu storytelling, scrise bine și care au o valoare de sine stătătoare nativ, iar brandul îl susținem ori grafic - un logo în video, un mic carton introductiv sau dând exemple din ceea ce face acesta.

Nu ne-am dorit niciodată să folosim modelul tradițional de finanțare a presei, cel prin bannere, pentru că acela este un joc al numerelor. Un joc al cifrelor mari. Al sutelor de mii și al milioanelor de afișări și utilizatori. Iar în modelul acela ești obligat să te duci spre conținut care să fie cât mai bine optimizat pentru trafic. Nu chiar clickbait, dar pe acolo. În nișa noastră nu putem face asta. Nu scriem nici analize economice, nici investigații de presă, ne ducem spre storytelling și explicații cu și despre antreprenori. Așa că am ales un model diferit.

Unul care să se concentreze pe conținut de calitate. Altă variantă nu am găsit, deși am cochetat cu altele, inclusiv conținut plătit. Dar în momentul de față nu credem că este soluția.

Mind Your Business - eveniment cu primul studiu dedicat wellbeing-ului mintal al antreprenorilor

Pe 11 septembrie am organizat evenimentul Mind Your Business, care a plecat de la primul studiu privind wellbeing-ul mintal al antreprenorilor. Adică simplu spus cum se simt.

Dincolo de faptul că am avut mulți oameni alături la eveniment, am văzut multă empatie în jur, pentru că rezultatele vorbeau despre aspectele grele ale antreprenoriatului. Nu e ca atunci când îl vezi pe Țiriac vorbind despre cum a vrut Porsche numărul 1 de la prietenul lui Ferdinand. Nu, e cu singurătate, suferință, anxietate, grija zilei de mâine.

Acum îți recomand să descarci studiul ca să vezi rezultatele.  Apoi să intri în secțiunea Mind Your Business de pe start-up.ro, tot în descriere, unde avem mai multe materiale despre eveniment și concluziile sale.

De ce? Pentru că dacă știi cum se simt ceilalți, poți să-i ajuți. Sau s-ar putea să nu fii la fel de singur sau singură. Credem că antreprenorii suferă și de multe ori o fac doar cu ei sau cu familia lor. Comunitățile de antreprenoriat din România vorbesc de oportunități, dar credem că lipsește suportul adevărat. Foarte rar descoperi asta. Dar dacă știți astfel de comunități, veniți către noi și spuneți-ne de ele.

start-up.ro la How to Web pe 3-4 octombrie 2024

Pe 3-4 octombrie am fost la How to Web și dacă nu ai ajuns niciodată la eveniment, îți recomandăm ca anul viitor să nu-l mai ratezi. E o ocazie bună unde se întâlnesc fondatori de startup-uri, investitori și experți în tehnologie și nu numai.

Noi am fost și pe scenă, am moderat câteva paneluri despre investiții și inteligență artificială, am luat și interviuri pentru TikTok, loc unde vă invităm să vă abonați că e un conținut diferit de seriozitatea de zi cu zi, dar ne-am întâlnit și cu mulți oameni pe care nu i-am mai văzut de mult.

Senzația, pe scurt, după How to Web e că 3.000 de oameni au fost acolo, însă se simte o anumită așteptare în piață, optimismul este moderat, pentru că și investițiile sunt moderate astăzi. Nu se investește la fel de mult în startup-uri ca acum 4-5 ani, se așteaptă un semnal de pe piețele internaționale, mai ales că am văzut numeroase companii tech care au primit bani în faza de pre-seed și seed, iar apoi nu au putut crește cum trebuie până înspre o nouă investiție de tip Series A.

Pentru că da, domeniul acesta poate fi contraintuitiv. Startup-urile iau bani deși nu produc bani, cu promisiunea că vor crește și vor ajunge la un moment dat să producă. Cu nemiluita. Dar creșterea e mai lentă.

Ce mi-ar plăcea mie, iar asta nu trebuie să vină dinspre organizatorii How to Web, menționez doar 3 nume de care trebuie să știi - Alexandru Agatinei, Monica Zara și Bogdan Iordache, cel care a lansat conferința: deși evenimentul are numeroase alte mici evenimente conexe, mi-aș dori o săptămână a inovației la București, unde să se implice și Primăria. Să avem autobuze speciale How to Web, să avem elevi și studenți care să poată să vină la conferință să vadă inovația, să avem gratuitate la transportul public pentru speakeri și participanți, așa cum văd în alte orașe din lumea asta. Slush la Helsinki face din oraș un festival al startup-urilor. Sau Mobile World Congress la Barcelona e efectiv epicentrul orașului timp de câteva zile, încă de cum ajungi la aeroport.

Fiți alături de noi în această călătorie

Astăzi jurnalismul, iar asta nu e doar despre noi, înseamnă să scrii, să documentezi, să faci întrebări, să filmezi, să înregistrezi podcaturi, să faci social media pe Facebook, Instagram, TikTok, Linkedin, să gândești și moduri prin care poți colabora cu branduri, să gândești evenimente, să aduci oamenii alături, să te duci la evenimente. Da, sunt doar 5 zile pe săptămână, într-adevăr. Dar măcar nu muncim în weekend, asta mă bucură.

Însă la fel cum antreprenorii au nevoie de susținere de la noi - și noi avem nevoie de susținere și empatie. Așadar, vă invităm alături de noi în această călătorie care încă se scrie.



Citeste si