Cum transformi studenți la Automatică în viitorii fondatori de startup-uri. Răzvan Rughiniș: „Profesorii ajung, involuntar, adversari ai studenților, mai degrabă decât mentori”

Innovation Labs este un program universitar de accelerare pentru startup-uri tehnice și mentorat pentru tineri antreprenori, studenți și cercetători. Scopul acestui program, ajuns la ediția cu numărul 9, este de a transforma o simplă idee într-un produs minim viabil (MVP) validat de clienți reali și de a încuraja transformarea tinerilor studenți în viitorii fondatori de startup-uri.

În data de 6-7 martie a avut loc, în paralel, hackathonul din Cluj-Napoca și Timișoara, unde s-au alăturat 23 de echipe, 13 din Cluj și 10 din Timișoara. În weekendul 13-14 martie, au avut loc două hackathoane, simultan în București și Sibiu, în urma cărora 39 de alte echipe au intrat în programul de dezvoltare și mentorat care se va derula pe durata a 7 luni – 33 de echipe din București și 6 în Sibiu.

Săptămâna aceasta, pe 20 și 21 martie 2021, se va desfășura hackathon-ul din Iași, înscrierea pentru acesta se poate face pe www.innovationlabs.ro/register până la data de 19 martie inclusiv.

Înainte de ultimul hackathon am stat de vorbă cu Răzvan Rughiniș, Prodecan la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității Politehnica București și cofondator Innovation Labs, despre evoluția programului și despre modul în care poți ajuta la modelarea următoarelor generații de fondatori români de startup-uri. Un material pe larg cu Andrei Pitiș, cofondator Innovation Labs, înainte de Demo Day-ul din 2020, puteți citi aici. 

Innovation Labs suplinește accesul la know-how & mentori

Pe parcursul celor 7 luni, scopul programului este de a accelera ideile către stadiul de MVP (Minimum Viable Product), de a ajuta echipele să își aducă ideile într-o formă validată și valoroasă, creată pentru clienții reali ai pieței, dar și de a-i îndrepta către oportunitățile potrivite de finanțare ale propriului startup.

Totodată, programul dezvoltă în rândul participanților un mod antreprenorial de a gândi, introducând în vocabularul lor termeni și concepte de business.

”Am fondat Innovation Labs alături de Andrei Pitiș, în 2013, pentru a stimula antreprenoriatul inovativ în rândul studenților din universitățile tehnice și pentru a crește proprietatea intelectuală creată în România. Studenții români ajung, atunci ca și acum, specialiști excelenți în tehnologie, dar prea puțini dintre ei aveau atunci imboldul de a-și dori să creeze un produs propriu, alături de prieteni și colegi. Lipsea nu doar inițiativa, ci și accesul la know-how, la mentori, la un vocabular al inovării și antreprenoriatului prin care să-și formuleze propria viziune orientată spre clienți, spre piață”, povestește Răzvan Rughiniș despre viziunea care a stat la baza lansării Innovation Labs.

Prin activitățile diverse din program, antreprenorii și oamenii de business consacrați împărtășesc experiențele lor cu tinerii participanți, orientându-se în cunoașterea și explorarea ecosistemului antreprenorial românesc.

”Energia echipelor și a întregii comunități, de la parteneri la mentori, echipă și voluntari, este ceea ce ține programul viu și îl face să crească de la an la an”, spune Rughiniș, amintindu-și de prima ediție a programului.

Innovation Labs început în București în 2013, cu 12 echipe și 50 de participanți. În cei 8 ani de-atunci, programul a impulsionat peste 385 de echipe și 2.000 de participanți, în 5 orașe din România.

”În această ediție au intrat în program, până acum, 62 de echipe; urmează Hackathonul din Iași în weekendul următor, în 20-21 martie. Numerele sunt un fel simplu de a înțelege transformarea din spate, dar cel mai intens se simte schimbarea la evenimentele programului - de la faza de Idea Jam, în care apare efervescența ideilor și se nasc primele echipe și colaborări între personalități, discipline și chiar Universități diferite, până la Hackathoane, sesiuni de mentorat și Demo Day”, completează Răzvan Rughiniș.

O călătorie, nu o transformare

Având în vedere experiența pedagocică a lui Răzvan, am fost curioși să aflăm cât de ușoară este transformarea unor studenți în antreprenori.

Este mai degrabă o călătorie decât o transformare”, spune Răzvan.

Din punctul său de vedere, provocarea nu este ca studenții să devină antreprenori instantaneu sau din prima încercare.

”Studenții sunt la începutul unei traiectorii profesionale și primul pas spre antreprenoriat constă în acceptarea acestei invitații care, adesea, iese din tiparele familiale și rutinele cu care sunt obișnuiți. Adesea, startup-uri de impact sunt create de oameni care au avut experiențe antreprenoriale în studenție, apoi au acumulat experiență lucrând în firme din domeniu, dar și-au păstrat atenția și implicarea în ecosistemul antreprenorial”, afirmă Rughiniș, precizând că scopul Innovation Labs este tocmai cel de a aprinde scânteia, cheful de antreprenoriat și de a sădi primele abilități, relații de suport, precum și încrederea în sine.

”Apoi, prin încercări succesive, prin participarea la ediții repetate ale acceleratorului, prin pivotări și evoluții ale produsului și echipei, participanții își vor croi propria traiectorie”, declară Răzvan Rughiniș.

Cum poate ajuta școala românească

Însă, este traseul lor viitor ceva la care poate contribui școala românească? Este ceva ce le poate oferi sistemul nostru de învățământ, așa cum este el acum, îi poate pregăti, cu adevărat pentru joburile viitorului?

În opinia lui Răzvan Rughiniș, mai întâi de toate sistemul românesc de educație ar trebui să cultive mai mult colaborarea, munca în echipă, în detrimentul evaluării aproape exclusiv individuale. ”Profesorii ajung, involuntar, adversari ai studenților, mai degrabă decât mentori. Cele mai frecvente colaborări între elevi apar atunci când trișează, fie că „suflă” colegilor sau că fac platforme colaborative de răspunsuri la teste. Dacă am reuși să lăsăm profesorilor mai multă libertate în gestiunea activităților colaborative, pe mize importante, și în evaluarea unor echipe, nu doar a unor indivizi, tinerii ar fi mult mai bine echipați pentru provocările reale ale antreprenoriatului”, afirmă cofondatorul Innovation Labs.

Rughiniș precizează faptul că aceste inițiative pot avea loc nu doar în școală, ci și împreună cu școala în programe extracurriculare, unde libertatea de implicare a studenților încurajează și valoarea autonomiei, a asumării propriilor idei și decizii.

”Clar, școala românească poate oferi acest lucru și există un spațiu de experimentare și evoluție”, mai spune Răzvan Rughiniș, fiind convins că în următorul deceniu campusurile universitare își vor păstra rolul central de spațiu al experimentării și redefinirii pentru tineri, dar vor deveni tot mai deschise spre relațiile de co-creare cu companii și organizații nonprofit, precum și spre implicarea persoanelor din toate etapele carierei și dezvoltării personale, de la juniori la seniori.

Innovation Labs: inovarea și antreprenoriatul vor deveni norma decât excepția

”Cred că, treptat, inovarea și antreprenoriatul vor deveni mai degrabă norma decât excepția, pentru tinerii din tehnologie. Se vor schimba și modelele de afaceri și tipurile de cariere, care vor deveni mixte, îmbinând angajarea în corporații cu intraprenoriatul și antreprenoriatul. Vor crește sferele de acțiune ale inovării, cuprinzând mult mai mult domeniul public și nonprofit și implicând tot mai strâns cercetarea științifică”, adaugă Răzvan Rughiniș, Prodecan la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității Politehnica București.

Deja 62 de echipe au trecut de etapa de selecție a acceleratorului Innovation Labs, pentru programul de mentorat de 7 luni. Săptămâna aceasta, pe 20 și 21 martie 2021, urmează hackathon-ul Innovation Labs Iași. Înscrierea pentru acesta se poate face pe www.innovationlabs.ro/register până pe data de 19martie - fiind bineveniți participanți din toate centrele universitare din țară.

Pe 14 octombrie, în cadrul evenimentului Demo Day, finaliștii programului își vor prezenta produsele în fața partenerilor, a reprezentanților media și a potențialilor investitori, urmând ca echipele cele mai convingătoare să fie recunoscute prin premiile Innovation Labs. Echipele vor continua să beneficieze de sprijinul acceleratorului și al susținătorilor programului și după încheierea perioadei de mentorat, devenind parte din comunitatea de alumni a Innovation Labs.

În acest an, întreaga activitate de selecție s-a derulat online.

”Pentru un accelerator, digitalizarea aduce oportunități clare: echipele din toată țara pot intra în contact cu mentorii de top din industrie, cu profesioniștii cei mai relevanți pentru ei din ecosistemul de antreprenoriat, care le pot fi alături, indiferent de arbitrariul geografic. Hackatoanele din București, Cluj, Sibiu și Timișoara 2021 sunt deja dovada că dorința de colaborare și de construcție este atât de mare, încât putem crea noi feluri de a fi și de a gândi împreună. Participanților le-am cerut un singur lucru: să profite la maximum de această șansă. Trebuie să ceară tot sprijinul de la mentori și de la parteneri, să știe că sunt membri deplini ai comunității Innovation Labs și să vireze brusc, pentru a ieși din zona de confort”, spune Răzvan Rughiniș despre experiența organizării unui program de accelerare în vremea coronavirusului.

Sfaturi pentru viitorii antreprenori

La final Răzvan Rughiniș, Prodecan la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității Politehnica București și cofondator Innovation Labs, ne-a oferit 3 sfaturi utile tinerilor care doresc să aplice pentru a participa la un program de accelerare, dar și care cochetează cu lansarea propriului startup:

”Primul sfat este să își cultive empatia și imaginația. Dacă vor să aplice într-un program, să intre direct în legătură cu oamenii din acea comunitate – cu alumni, mentori, organizatori. Dacă dezvoltă un produs, să pună întrebări experților din domeniu, să înțeleagă perspectivele viitorilor utilizatori și clienți. Adesea, ca ingineri, credem că putem rezolva o problemă aplicând un algoritm, dar oamenii și comunitățile nu funcționează după reguli clare și bine ordonate”. 

”În al doilea rând, perseverența este mai importantă decât orice succes local. În fiecare călătorie, inclusiv în antreprenoriat, vor fi și reușite, vor fi și eșecuri. Este important să nu pună la suflet greșelile și să înțeleagă lecțiile ce pot fi învățate din orice experiență, pozitivă sau negativă, vorbind cu mentorii lor și cu antreprenorii mai avansați pe acest drum”.

”În al treilea rând, dar poate cel mai important, să-și prețuiască echipa, prietenii și comunitatea. Doar alături de cei apropiați vor putea să iasă dintr-un optim local spre unul global și să-și atingă realmente potențialul”. 



Citeste si