Remus Rădvan, Wayra: ”tehnologia ar putea deveni brandul nostru de țară”

Remus Rădvan este unul dintre tinerii români care ne reprezintă cu succes în diaspora. Pentru mine, personal, o discuție cu Remus a fost printre primele materiale publicate la start-up.ro. Pe atunci fondase, alături de alți colegi de facultate din Timișoara, Cufir, o mică afacere prin care realizau tablouri din string art, și era și printre fondatorii Minds Hub, primul hub educațional din țara noastră.

 Despre Cufir și povestea lor puteți citi pe larg aici.  

Anii au trecut, Remus a plecat să studieze în străinătate și acum conduce echipa de strategie și investiții la Wayra UK, divizia de investiții a gigantului telecom Telefonica. Remus lucrează la intersecția dintre fondatori, investitori și corporații, accelerând colaborarea comercială, tehnologică și de capital dintre cele 3 părți.

În trecut, Remus Rădvan a mai lucrat cu Entrepreneur First, un family office, a deschis biroul Qualitance din Londra și a fost parte din corpul profesoral de venture capital de la UCL, unde a absolvit Technology Entrepreneurship. Este pasionat de sprijinirea creșterii ecosistemului românesc cu cunoștințele și rețeaua formată în Londra. 

A revenit în România pentru a ne fi alături pe scena Tigers Summit 2024 pentru a arăta antreprenorilor alte metode de finanțare, testate pe piețele mature. Puteți citi materialul și urmări intervenția sa de pe scenă aici. 

Am stat de vorbă cu Remus Rădvan și în afara scenei despre tehnologie și cum ne poate ajuta ea să ne transformăm ca țară, despre resursele de care au nevoie antreprenorii și cât de util este să ai ajutorul comunității, mai ales ca antreprenor român în străinătate, precum și despre potențialul pe care-l are țara noastră privind dezvoltarea ulterioară a ecosistemului de startup-uri.

Urmărește interviul video pe care l-am realizat cu el în cadrul Tigers Summit, prima ediție a unui eveniment în care am discutat cu firme mari, românești și străine, cu investitori, cu industria de ecommerce, cu antreprenori în ascensiune, și am văzut și prezentări despre cele mai noi tehnologii care sunt create în România. Mai jos poți citi principalele concluzii ale interviului.

Întrebările pe care i le-am adresat lui Remus Rădvan, Head of Venture Strategy, Wayra UK:
  • Cum vezi evoluția României pe viitor ca să devenim ”tigrul Europei”?
  • Cum poate tehnologia să ne transforme ca țară pe termen lung?
  • Care este inovația care te-a uimit cel mai mult în viață?
  • Consideri că în acest moment luăm tehnologia de-a gata?
  • Cât de important este pentru un antreprenor să aibă o plajă de resurse de ajutor?
  • Un business românesc pe care-l recomanzi.
Principalele concluzii ale discuției cu Remus Rădvan:
  • Pentru succesul ecosistemului, startup-urile românești trebuie să vizeze piețe externe, având în vedere dimensiunea redusă a pieței interne.
  • România are nevoie de o strategie națională pentru a stimula investițiile în startup-uri, implicând scutiri fiscale și programe de stimulare similar cu alte țări.
  • Problema majoră nu este întotdeauna capitalul, ci capacitatea de a crea produse sănătoase care să demonstreze creștere și atractivitate pentru investitori.
  • Deși serviciile IT românești sunt văzute ca fiind ieftine, există un potențial mare, mai ales datorită educației axate pe STEM din perioada comunistă.
  • România ar putea deveni un brand de țară în tehnologie, dar necesită o strategie sistematică și promovarea ecosistemelor puternice și talentului în tehnologie.
  • Există o aversiune față de risc în sectorul corporate, iar validarea primei adopții într-o altă corporație poate crește rata de adoptare a tehnologiei.
  • Acceleratoarele de piață s-au diluat în ultimii ani fiind înlocuite de venture leasing, unde corporațiile caută soluții externe pentru problemele lor, oferindu-și resursele IT pentru dezvoltarea de startup-uri.
  • România este singura țară din Europa care nu are un departament dedicat promovării tehnologiei la nivel guvernamental, cum au alte țări precum Franța. 
  • Românii din diaspora, care au avut succes în afară, ar putea contribui semnificativ la creșterea ecosistemului tehnologic românesc, chiar dacă nu se întorc fizic în țară.
  • Există deja fonduri de investiții din vestul Europei care se uită la România, astfel problema nu este lipsa capitalului, ci abordarea corectă și negocierea.
  • Corporațiile rămân principalii cumpărători și investitori în tehnologie; implicarea lor în ecosistem este crucială pentru creșterea tehnologică.
  • Educația este esențială pentru antreprenorii români, atât în termeni de competențe tehnice cât și de abilități de management.

 



Citeste si