Renunță la PowerPoint: trei sfaturi pentru o prezentare mai reușită

O prezentare bună poate să însemne obținerea unei finanțări, încheierea unui parteneriat sau motivarea angajaților, dar poate e cazul să renunți la unele obiceiuri.

Shawn Doyle este public speaker profesionist, life coach și autorul a 18 cărți. Într-un articol redactat pentru INC.com, el explică de ce modul clasic de a susține prezentări trebuie să se schimbe. 

Doyle face apel la apropierea față de public, la renunțarea la mediile de prezentare tradiționale. Descoperă cele trei sfaturi ale lui folosind butoanele de navigare de mai jos. 

1. Renunță la PowerPoint

Acesta este sfatul asupra căruia Doyle insistă cel mai mult. Și când zice "renunță PowerPoint" nu zice "încearcă un alt software de prezentări", ci "renunță la a mai proiecta discursuri pe un perete". 

"Vă rog încetați să mai folosiți PowerPoint în cadrul prezentărilor. Țineți minte că atunci când susțineți o prezentare, totul se învârte în jurul comunicării și conversației, nu în jurul prezentării în sine. Scopul PowerPoint a fost mereu acela de ilustra punctele cheie, nu acela de a avea 90 de slide-uri", scrie specialistul în public speaking. Realizând prezentări cu PowerPoint, îți întorci spatele la public, pierzând imediat conexiunea cu oamenii din sală. Ajungi să citești tot ce este pe ecran și folosești slide-urile pe post de prompter. Unele tabele și grafice sunt atât de complexe încât devin aproape imposibil de înțeles, grafica poate fi atât de mică încât să nu poată fi citită de către cei din sală, iar lumina trebuie să stea stinsă, însemnând că participanților este posibil să li se facă somn. Acestea sunt doar câteva dintre greșelile pe care PowerPoint-ul te-ar putea îndemna să le faci. "Dați publicului câteva pagini imprimate și înterziceți PowerPoint-ul. Vă rog, opriți nebunia!".

2. Coboară de pe podium

Doyle consideră că cel mai eficient mod de a pierde conexiunea cu publicul este să îți susții prezentarea de pe un podium. "Este ca otrava pentru prezentări, din punctul meu de vedere". Pentru cei care cred că trebuie neapărat să stea pe un podium deoarece acolo se află microfonul și notițele, specialistul spune că există microfoane fără fir, dar și posibilitatea de a ține notițele cu tine sau de a le lăsa în orice altă parte. "Uitați-vă la orice speaker excelent și veți observa că nu stau în loc - se mișcă pretutindeni!", mai spune Doyle. Intenția ta când ții o prezentare nu este să le amintești tuturor de discursurile pe care le țineau directorii școlilor la care au învățat. 

 

3. Destinde atmosfera 

Un public crispat este un public pe care nu vei reuși să-l convingi. Sfatul lui Doyle este acela de a încerca să-i distrezi pe cei care te ascultă. "Trăim într-o lume în care oamenii se pot distra la apăsarea unui buton pe un dispozitiv, dar sunt forțați să stea într-o cameră și să asculte o prezentare plictisitoare", spune el. Folosește povești, analogii și exemple interesante în timpul unei prezentări. Pune întrebări și oferă răspunsuri. Vorbește despre lucrurile de care oamenilor din sală le pasă. Fă prezentarea distractivă atât pentru tine, cât și pentru public.

Doyle consideră că dacă vei începe să urmezi aceste sfaturi, prezentările tale vor deveni mai bune decât ale celorlați.

Sursa foto: Matt Harasymczuk / Flickr



Citeste si