- 26 Februarie 2021
Rezultate BCR: Cum a sprijinit banca antreprenorii în pandemie și cum a crescut ecosistemul George
În activitatea de creditare retail, BCR a acordat credite noi în monedă locală pentru persoane fizice și microîntreprinderi de 8 miliarde de lei în 2020. Comparativ cu 2019, BCR și-a majorat cota de piață la creditele de consum nou acordate în moneda locală până la 17.4% (+1,6 pp), precum și la creditele ipotecare nou acordate în moneda locală, până la circa 20% (+3 pp). Vânzările de credite ipotecare în lei au crescut cu 28% an pe an, datorită produsului ipotecar Casa mea care reprezintă 71% din total. De asemenea, BCR a continuat să susțină creditul guvernamental Noua Casă, având o cotă de piață de 30%. Stocul de credite ipotecare s-a majorat cu 10,6% an pe an în 2020, în timp ce stocul de credite de consum a crescut cu 8% an pe an.
În activitatea de creditare corporate, BCR (doar banca) a aprobat credite corporate noi în valoare de 9,3 miliarde de lei în 2020, în creștere cu 24,5% an pe an. Motorul principal a fost avansul stocului de finanțări acordate sectorului IMM (inclusiv prin subsidiara BCR Leasing), care a crescut cu 14,8% an pe an, atingând valoarea de 7,0 miliarde de lei (1,4 miliarde de euro) la 31 decembrie 2020, ca urmare a unei concentrări mai mari pe afacerile noi și pe dezvoltarea sectorului de leasing, precum și a participării BCR în programul IMM Invest. Față de 2019, finanțarea sectorului public a crescut cu 21,6%, iar cea pentru sectorul imobiliar cu 7,0%.
Ecosistemul inteligent de banking George a depășit 1 milion de utilizatori activi, în creștere cu 43% față de 2019. George oferă online cele mai multe produse specifice de retail banking (conturi curente, economisire, creditare și asigurări). Astfel, în 2020 au fost lansate în platforma George mai multe produse unice pe piața bancară: refinanțare online, card de credit online și descoperit de cont online (lansate la finalul lui 2020 – deja 50% din cardurile de credit și contractele pentru descoperit de cont au fost acordate 100% digital), asigurarea Multi Protect și asigurarea atașată creditului. George Moneyback, programul de loialitate care oferă bani înapoi, ca reducere, clienților BCR care folosesc plata cu cardul, a ajuns la 310.000 de utilizatori în doar cinci luni. Peste 95% din conturile noi de economii în 2020 au fost deschise prin George.
Casa Mea App, platforma care gestionează de pe telefon sau tabletă fluxul de documente pentru creditele ipotecare standard, a fost utilizată pentru 40% creditele ipotecare Casa Mea.
Programul Școala de Bani a ajuns anul trecut la peste 30.000 de adulți și copii, fiind organizate sesiuni online de educație financiară și ateliere pentru copii. Numărul total al celor care au participat în program a depășit 430.000. Programul de educație antreprenorială BCR Școala de Business a ajuns la 10.000 de utilizatori (antreprenori, manageri, liberi profesioniști, profesori și studenți) care au cont pe platformă sau au participat la sesiuni online. În cadrul acceleratorului INNOVX-BCR au fost accelerate sau incubate 62 de start-up-uri (de până la 1 milion de euro) și scale-up-uri (firme cu cifre de afaceri sau finanțări atrase de peste 1 milion de euro), din toată țara.
„Adaptarea și reziliența au fost cuvintele dominante, la nivel de business, dar și la nivel personal pentru toți colegii mei. BCR a pus pe primul loc siguranța angajaților și sănătatea financiară a clienților și am reușit să trecem împreună, mai puternici, peste obstacole. Colegilor mei vreau să le mulțumesc pentru rapiditatea cu care s-au adaptat contextului, dar și pentru dedicarea și pasiunea pe care le-au pus în munca lor. Am continuat să învățăm din puterea de reinventare a clienților noștri și am ținut deschis, fiind un partener de încredere pentru antreprenori și companii în efortul lor de a asigura continuitatea locurilor de muncă. Am oferit soluții de finanțare în domenii cheie ale economiei pentru ca România SA și România SRL să continue să producă valoare adaugată. Misiunea noastră continuă în 2021: sprijin real pentru alegeri financiare inteligente, prin adaptarea la nevoile clienților, servicii financiare personalizate, transformare digitală continuă și programe educaționale incluzive”, a declarat Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română.
BCR a înregistrat un profit net de 814,1 milioane de lei (168,3 milioane de euro) în 2020, față de 593,3 milioane de lei (125,0 milioane de euro) în 2019 pe baza unei creșteri puternice a creditării și a unui rezultat operațional mai mare, parțial din compensare de costuri mai mari cu riscul. Profitul net din 2019 a fost afectat de constituirea unui provizion excepțional legat de activitatea BCR Banca pentru Locuințe în T2 2019.
Rezultatul operațional s-a îmbunătățit cu 5,1%, până la 1.877,5 milioane de lei (388,1 milioane de euro) în 2020, de la 1.786,9 milioane de lei (376,5 milioane de euro) în 2019, pe fondul unor venituri operaționale mai mari și al unor cheltuieli operaționale mai reduse.
Venitul net din dobânzi a crescut cu 5,1%, până la 2.371 milioane de lei (490,1 milioane de euro) în 2020, de la 2.256,3 milioane de lei (475,5 milioane de euro) în 2019, favorizat de volume mai mari de credite și depozite, atât pe segmentul de clienți retail, cât și pe cel de corporate, parțial compensat de impactul din dobânzile de pe piață.
Venitul net din comisioane a scăzut cu 9%, până la 710,0 milioane de lei (146,8 milioane de euro) în 2020, de la 780,6 milioane de lei (164,5 milioane de euro) în 2019, determinat de un volum mai redus de comisioane din retrageri de numerar și de eliminarea comisionului de retragere de la alte ATM-uri decât cele ale BCR, în aprilie și mai, ca măsură de sprijin pentru clienți în perioada stării de urgență.
Rezultatul net din tranzacționare a crescut cu 1,2%, până la 356,5 milioane de lei (73,7 milioane de euro) în 2020, de la 352,4 milioane de lei (74,3 milioane de euro) în 2019, în principal datorită unei activități de tranzacționare mai crescute.
Venitul operational a crescut cu 1,6%, până la 3.546,3 milioane de lei (733,0 milioane de euro) în 2020, de la 3.490,4 milioane de lei (735,5 milioane de euro) în 2019, determinat de venitul net din dobânzi și venitul net din tranzacționare mai mari, parțial compensat de venitul net din comisioane mai mic.
Cheltuielile administrative generale au înregistrat în 2020 valoarea de 1.668,8 milioane de lei (344,9 milioane de euro), în scadere cu 2% în comparație cu 1.703,5 milioane de lei (359 milioane de euro) în 2019, mai ales ca urmare a contribuției anuale mai mici la fondul de garantare a depozitelor în 2020 versus 2019 și a deprecierii mai scăzute, parțial compensate de cheltuieli cu personalul mai mari și de cheltuieli legate de noul sediu central în 2020.
Astfel, raportul cost-venituri s-a îmbunătățit la 47,1% în 2020, față de 48,8% în 2019.
Costurile de risc și calitatea activelor
Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a înregistrat o alocare de 521,3 milioane de lei (107,7 milioane de euro) în 2020, comparativ cu o eliberare de provizion de 61,8 milioane de lei (13 milioane de euro) în 2019. Acest rezultat a fost influențat de măsurile prudențiale luate de bancă pentru a anticipa orice potențial efect negativ al contextului pandemic, măsuri concretizate în principal prin actualizarea parametrilor de risc pe baza celor mai recente scenarii macroeconomice și prin implementarea unor reguli mai stricte privind clasificarea din punct de vedere al riscului de credit conform IFRS 9, aplicabile expunerilor către clienții afectați de situația curentă.
Rata creditelor neperformante a ajuns la 4,5% în decembrie 2020 față de 4,1% în decembrie 2019. Această evoluție reflectă în principal efectul unui eveniment singular înregistrat în trimestrul II 2020, constând într-o expunere de valoare mare față de un client Corporate, devenită neperformantă, cât și al unui volum mai mare de noi credite neperformante în segmentul Retail, rezultat în urma evaluarii efectuate în T4 privind improbabilitatea de plată pentru clienții cu acorduri de amânare a ratelor încă active. În același timp, gradul de acoperire al creditelor neperformante cu provizioane a atins nivelul de 122,5% în decembrie 2020.
Capitalizare și finanțare
Rata de solvabilitate a BCR (doar banca) în conformitate cu reglementările privind cerințele de capital (CRR), s-a situat la nivelul de 20,51% în decembrie 2020, semnificativ peste cerinţele Băncii Naţionale a României. De asemenea, Rata capitalului de Rang 1+2 de 19,42% (Grup BCR) în decembrie 2020 reflectă clar puternicele poziţii de capital şi finanţare ale BCR.
Creditele și avansurile acordate clienților au crescut cu 7,4%, până la 43.002,5 milioane de lei (8.833,2 milioane de euro) la 31 decembrie 2020, de la 40.049 milioane de lei (8.373,2 milioane de euro) la 31 decembrie 2019, susținute de creșteri atât în creditarea retail (+6,9% față de decembrie 2019), cât și în cea corporate (+7,8% față de decembrie 2019).
Depozitele de la clienți au crescut cu 12,3%, până la 64.876,8 milioane de lei (13.326,4 milioane de euro) la 31 decembrie 2020, de la 57.791,8 milioane de lei (12.082,8 milioane de euro) la 31 decembrie 2019, sustinute de creșteri atât pe depozitele retail (+10,9% fata de decembrie 2019), cât și pe cele corporate (+16,4% față de decembrie 2019).
Măsuri luate în contextul Covid-19- Circa 41.000 de cereri de amânare a ratelor pentru persoane fizice și circa 500 de cereri pentru companii au fost implementate, în cadrul moratoriului public și al celui privat, pentru a susține clienții afectați de pandemie, majoritatea selectând soluția BCR. Peste 3.600 de cereri de amânare de plată au fost realizate 100% online, prin platforma George.
- Peste 350.000 de clienți persoane fizice au beneficiat de amânarea pentru 3 luni a sumelor lunare minime obligatorii de plată pentru carduri de credit și descoperit de cont.
- Amânările la plata creditelor în 2020 în sprijinul clienților afectați de contextul pandemic au reprezentat 13% din portofoliul total de credite persoane fizice, respectiv 10% din portofoliul total de credite acordate companiilor.
- Peste 30% din creditele de nevoi personale din 2020 au fost acordate 100% digital
- Jumătate dintre clienții ce iau credit 100% online optează și pentru asigurarea de viață, șomaj, pierdere temporară sau permanentă a capacității de muncă.
- Banca a implementat un nou mod de funcționare la nivelul întregii rețele de sucursale, prin care clienții au acces exclusiv în baza unei programări telefonice. Peste 70% dintre clienți și-au programat deja de acasă vizita la bancă.