- 21 Iunie 2017
Techsylvania 2017: startupuri, plăți din încheietură, tehnologiile viitorului și sfaturi pentru antreprenori
Techsylvania s-a desfășurat la Casa de Cultură a Studenţilor din Cluj, iar pe scenă au urcat mai bine de 47 de speakeri din toată lumea. În cadrul evenimentului a avut loc și un hackathon de 24 de ore, dedicat tineri, dar și competiția Startup Avalanche, organizată în parteneriat cu acceleratorul Risky Business. Banca Transilvania a fost sponsor principal al evenimentului și compania a prezentat o nouă metodă de plată în România și a discutat și despre relația dintre bănci și startupurile din domeniul fintech. Înainte de a ajunge la acest subiect, să începem cu începutul.
Echipa care a câștigat locul I în urma hackathonului de 24 de ore este formată din doi tineri, unul din Târgul Mureș și unul din Cluj. Cei doi au creat un dispozitiv menit să faciliteze controlul oricărui dispozitiv conectat la Internet. Prin intermediul lui, ai putea să controlezi o centrală termică inteligentă, un sistem de iluminat, ai putea alege orele de pornire/oprire ale sistemului de irigare a curții. Sistemul nu necesită cunoștințe de programare din partea utilizatorilor, ci toate sarcinile se desfășoară prin intermediului unei platforme care îți permite să faci comenzi prin ”drag and drop”. Cei doi s-au cunoscut în timpul evenimentului și au făcut echipă pe loc, urmând să își rafineze ideea și proiectul în speranța de a-l face comercial.
Viitorul băncilor și a plăților contactless în viziunea Banca TransilvaniaReprezentanții Banca Transilvania au fost prezenți în două paneluri în cadrul Techsylvania și au abordat teme foarte interesante.
Ei au vorbit despre felul în care trebuie să evolueze băncile pentru a putea răspunde cerințelor clienților și pentru a se adapta la dinamicitea mediului de business actual. S-a discutat despre relația băncilor cu startupurile din industria fintech și despre cum se poate colabora în acest sens.
”Am văzut foarte multe tehnologii, unele ne-au speriat. Ne-am dat seama apoi ca nu poți face ceva fara a coopera cu alții. Avem nevoie de idei proaspete, avem nevoie de timpi de lansare pe piată foarte mici, trebuie sa învățăm de la startup-urile fintech. Noi avem încrederea clienților, destul de mulți clienți și multe cunoștințe în domeniul bancar, deci avem ce oferi”, a declarat Gabriela Nistor, Director General Adjunct-Retail, Banca Transilvania.
Mai mult, reprezentanții băncii și-au prezentat planurile concrete pentru transformarea sistemului bancar din România și au explicat cum se văd lucrurile în interiorul companiei.
”Banca Transilvania vrea să își construiască aici în Cluj noile sale platforme digitale. Suntem interesați să avem cât mai multe parteneriate pentru a împinge și mai departe digitalizarea. De asta suntem pregătiți să facem investiții majore în acest domeniu”, a explicat Tiberiu Moisă, Director General Adjunct - IMM-uri, Banca Transilvania.
Această strategie privind digitalizarea nu s-ar putea implementa fără o schimbare de mentalitate la nivel organizațional.
”Banca Transilvania era o organizație ierarhică unde munca însemna să te supui unor reguli. Nu era foarte distractiv. Acest lucru se schimbă rapid. Am început să punem oameni într-un hub separat. Se schimbă atmosfera, dar și formele de banking. În următorii bani, vom vedea bănci la fel de dinamice precum companiile de tehnologie”, a mai declarat Mosiă.
Tot în cadrul Techsylvania, compania a prezentat ceasurile Mondaine-BT, ceasuri clasice, produse de elvețienii de la Mondaine, dar care le oferă utilizatorilor posibilitatea de a efectua plăți contactless prin intermediul unui card special dezvoltat de Banca Transilvania.
Ceasul în sine vine în două versiuni - Classic și Premium - și există și un model de damă, de dimensiuni mai mici (doar modelul Classic dispune de versiune pentru femei). Funcționează pe baza unui mecanism Quartz, iar cadranul este din cristal de safir, deci rezistă la purtarea zilnică. Mondaine-BT Classic costă 1.090 de lei, iar Mondaine-BT Premium costă 1.690 de lei, iar cei interesați de ele le pot găsi aici.
Startup Avalanche, competiția de pitching organizată de Techsylvania în parteneriat cu acceleratorul Risky Business, a avut, anul acesta, prezentări din partea a 17 echipe cu afaceri aflate la început de drum.
Câștigător a fost startupul Brainy Ant. Brainy Ant este un software care le permite celor care vor să-și cumpere roboței să-i testeze de la distanță, prin intermediul tastaturii, ca să știe la ce să se aștepte dacă vor să-i cumpere. Compania a testat soluția cu ajutorul celor de la QuickMobile. În viitor, fondatorul speră să ajungem să controlăm roverele (mașinuțele) de pe Marte prin intermediul programului său.
Alte startupuri care ne-au atras atenția au fost Nifty, dar și Cyborg Nest. Nifty e o platformă destinată celor care țin workshop-uri și training-uri. Astfel, Nifty oferă o soluție SaaS pentru cei care creează training-uri pentru administrarea și organizarea acestora. Platforma facilitează închirierea de spații, sincronizarea trainerilor, booking-ul lor - aproape toate detaliilencare țin de organizarea unui training pentru o echipă de angajați. Nifty a închieat un parteneriat cu Banca Transilvania de curând.
Cyborg Nest este o companie care creează hardware menit să ”grăbească procesul de evoluție”. The North Sense este un dispozitiv care te lasă să simți în ce direcție este Nordul. Practic, vibrează de fiecare dată când stai cu fața spre nord. Este un dispozitiv cât jumătate de cutie de chibrituri și este implantabiil, dar nu în totalitate, stând pe suprafața pielii. Cu toate că ideea nu are niciun fel de potențial de succes economic (nu acum, cel puțin), ne-a fascinat conceptul de biohacking.
Mulți dintre speakerii care au vorbit în cadrul evenimentului au oferit și sfaturi prețioase pentru cei care se gândesc să-și pornească propria afacere.
Alexis Bonte, cofondator eRepublik Labs și director în cadrul fondului de investiții Atomico, a explicat la ce se uită el atunci când decide să finanțeze un startup.
”La Atomico ne uităm la companii care dovedesc că au potențial internațional. Nu credem în companii care se adresează piețelor locale. Investițiile variază între 5 și 25 de milioane de dolari. Ne uităm în primul rând la antreprenor, la cât de puternică echipa. Contează extrem de mult cât de umil este un antreprenor”, a declarat Bonte.
Antreprenorul a ținut să detalieze acest aspect. ”Dacă crezi că nu poți greși niciodată, începi să-ți iei pumni în față la fiecare pas. Dacă ești umil, îți vei lăsa echipa să crească, relația cu cofondatorii va fi mai bună. În plus, am văzut foarte mulți antreprenori care reușesc să găsească finanțare și gata, cred că au reușit în viață”, a eplicat el, menționând faptul că ”humility is underrated”.
Cei care nu știu dacă ar trebui să se formeze profesional într-o companie mare înainte să își înceapă propria afacere au primit câteva lecții de la fondatorii și directorii unor companii mari.
„Nu spun că nu e bine să gândeşti antreprenorial, dar e mai bine ca mai întâi să lucrezi într-o companie mare pentru a te disciplina, pentru a lua un salariu şi apoi să acumulezi un anumit venit care să îţi permită să debutezi într-o afacere. Şi de acolo încolo este greu: să permiţi intrarea unui investitor care să îţi asigure un capital de dezvoltare sau să mergi pe cont propriu şi să iei credit de la bancă?”, a declarat Jerry Kennelly, cofondator al companiei Riverbed Technology.
Legat de momentul în care e cel mai bine să începi propria afacere a vorbit și Tiberiu Moisă, de la Banca Transilvania.
”E posibil în ambele feluri. Am văzut surprize minuntate din partea unor persoane care nu au lucrat într-o companie vreodată în viața lor, dar am văzut și multe exemple din partea unor oameni care au stat 10-15 ani ca angajați și apoi au decis să facă ceva pe cont propriu. Nu există o singură cale. Ce am văzut în ultimii ani în România este că oamenii se asociază mult mai repede cu alți antreprenori, în echipe de 2-3 persoane cu abilități complementare, lucru care le permite să-și ducă ideile mai departe”, a explicat reprezentatul Banca Transilvania, în cadrul Techsylvania.