- 6 Iulie 2016
Românii care creează robotul care are grijă de copii
Când pui tableta în mâna unui copil, reacția acestuia e imediată. Ecranul îl fascinează. Cu toate acestea, specialiștii sunt îngrijorați de legătura creată între copil și device. Woogie e o alternativă - un roboțel educațional, extraterestru, creat de o echipă de români care poate deveni un partener pentru cei mici. Am aflat povestea lui și a creatorilor.
Bogdan Coman a avut antreprenoriatul în sânge de tânăr. Poate părea o formulă clișeică, dar așa a fost. A trecut prin toate, ce mergea într-o vreme, ce știa să facă. A vândut deodorante la început, apoi componente de calculatoare, că așa erau vremurile. Apoi s-a apucat să asambleze PC-uri. S-a adaptat după timpuri și s-a reinventat când a putut. „Am avut un internet service provider pe dial-up, dar a murit când au venit cablurile. Am făcut apoi site-uri în flash, lucru ce a evoluat în outsourcing pentru americani. Apoi am lucrat cu Mobifon-Connex, dar când a venit Vodafone și-a adus propriile tehnologii“, își amintește Bogdan Coman începutul. Apoi a făcut distribuție și vânzare de echipament sportiv de iarnă. Schiuri și accesorii, o piață de nișă, una scumpă. Și apoi cei patru pereți ai magazinului au devenit prea mari pentru nevoile lui. A scos o hârtie și a început să scrie idei pe care le-ar putea face.
A rămas la Woogie. Un asistent personal sub forma unui roboțel simpatic pentru copii. Îi poate ajuta la teme, le pune muzică și le spune povești. Când copilul întreabă, Woogie răspunde. Când cel mic intră în cameră, Woogie îl primește cu o replică amuzantă. Așa a dat de Oana Korda, pe care o cunoștea din timpul campaniei ei de crowdfunding pentru proiectul Calc Cămăși. I s-a părut potrivită pentru un asemenea proiect și a cooptat-o în echipă.
Dacă ai un copil și vrei să contribui la dezvoltarea Woogie, săptămânile acestea poți testa roboțelul pentru a-l face și mai interesant. Află detalii pe site-ul oficial.
De la schi la Woogie„Am fost dezamăgit de piață. Vindeam produse nișate și nu aveam cum să cresc mai mult de patru pereți. Consumatorul își știa bine puterea de cumpărare și am vrut să opresc totul și să mă gândesc la o altă piață decât cea românească, pe care eram supărat. Think big or go home!“, explică Bogdan.
Vrem să contribuim la experiența de după școală a copilului. Părinții sunt ocupați, uneori nu au răspunsuri sau răbdare
Inițial Woogie era un tool de comunicare între părinții care nu stau cu copiii și cei mici. Dar nu era un use case puternic. Au gândit apoi produsul ca unul educațional, dar l-au extins spre a fi un asistent conversațional pentru copii. Copilul intră în cameră, un senzor de prezență îl recunoaște și poate conversa cu el.
„Vrem să contribuim la experiența de după școală a copilului. Părinții sunt ocupați, uneori nu au răspunsuri sau răbdare. Poți folosi Woogie ca alternativă la un meditator, să completezi ce face copilul pe tabletă. Interacțiunea cu vocea are mai mult sens“, spune Oana.
De altfel, acesta e conceptul esențial. Copiii pot afla informații de pe tabletă, dar nu e un mediu creat pentru ei. În schimb, interacțiunea cu vocea, cu un Woogie care vorbește ca un copil și învață de la cei mici, e mai naturală.
„Eu dau mereu exemplul tablei înmulțirii. Noi am învățat-o prin metode coercitive. Trebuie să le înlocuiești cu altceva, dar nu există nimic. Am ales conceptul de reverse learning. Woogie e o entitate extraterestră, un pic speriată. E într-o lume nouă și o cunoaște alături de copil. Practic, el învață din ce în ce mai mult pe măsură ce locuiește aici și ajută cei mici“, explică Bogdan, fondatorul Woogie. Oana îl completează: „El vine cu informații, dar nu știe cum să le folosească“.
Au adunat o echipă de 11 persoane, mai mult sau mai puțin permanente, dintre care șase fete. Au luat-o în echipă și pe o povestitoare care creează scenariul pentru Woogie, replicile pe care să le dea copiilor - Joe Popov, iar acum pregătesc primii 50 de Woogies.
Testele esențialeMomentan, Woogie este aproape în forma finală, iar din punct de vedere tehnic răspunde la întrebări enciclopedice și este conectat la Spotify. Dacă prietenul său mic ar dori să afle ultimele melodii ale Siei, atunci va putea întreba. Iar Woogie va ști, de exemplu, dacă apare un album nou. Săptămânile acestea părinții pot obține unul pe site-ul oficial al lui Woogie pentru a-l testa.
Majoritatea device-urilor sunt reactive, ele răspund copiilor. La noi lucrurile funcționează altfel. Woogie deschide discuția, el întreabă
Va avea un modul de povești de adormit pe cei mici, pe care le va spune înainte de culcare și poate recunoaște vocea celor mici în aglomerație sau chiar dacă este muzică. În plus, funcția de free talk va fi utilă pentru a purta mici discuții cu cei mici. Ideea e să nu tacă, pentru a nu deveni plictisitor pentru copii.
„Majoritatea device-urilor sunt reactive, ele răspund copiilor. La noi lucrurile funcționează altfel. Woogie deschide discuția, el întreabă. Va cunoaște și programa școlară, în funcție de setările de vârstă, va vorbi cu tine dimineața și-ți va aminti orarul“, explică fondatorii simpaticului roboțel.
Alternativa la pericol„Credem că putem oferi o alternativă la un tip de interacțiune cu tehnologia care devine periculoasă. Dependența e reală. Woogie vrea să balanseze un pic zona educației și nu numai, oferind entertainment, răspunsuri la întrebări sau jocuri“, spune Oana Korda despre produsul lor.
Există o dependență de touchscreen, de conținutul care vine de acolo. Copilul obține într-un timp foarte scurt o satisfacție foarte rapidă
„Există o dependență de touchscreen, de conținutul care vine de acolo. Copilul obține într-un timp foarte scurt o satisfacție foarte rapidă. El crește așa și se obișnuiește că dacă nu obține ceva imediat, va întoarce spatele. E nociv pe termen lung“, spune Bogdan Coman. Woogie nu vrea să înlocuiască tableta, ci să ofere o contrapondere. „Tableta și telefonul nu sunt pentru copii. Sunt pentru uz general și au ajuns în mâna copiilor. Interacțiunea trebuie adaptată nevoilor lor“, explică fondatorul Woogie.
Evident, Woogie nu e de capul lui. Conținutul este filtrat și cei mici nu vor avea acces la ce vor dori ei. Există și un control parental, iar cei mici pot verifica dialogurile dintre Woogie și copil. În plus, dacă cel mic îl întreabă ceva interzis pe Woogie sau vorbește urât, roboțelul e pârâcios și va spune tot părinților. Au primit cerința de a monta și o cameră, dar cred că cei mici sunt la vârsta la care vor intimitate, nu un control atât de puternic.
Prezentarea Woogie la MVP Academy.
Până acum, investiția în Woogie a fost de aproximativ 40.000 de euro, dar a fost și multă investiție de timp. Momentan produsul urmează a fi distribuit către primii testeri, pentru a fi rafinat, iar în octombrie vor să lanseze o campanie de Kickstarter internațională, cu un focus pentru piața americană, acolo unde produsul ar putea fi folosit cu succes.
Prețul de retail va fi de 139 de dolari, dar vor fi diferite modalități de monetizare. În primul rând, unele caracteristici, cum ar fi cursuri speciale, lecții diverse. Vor să aibă și un magazin online de conținut, unde creatorii să poată să vândă povești pentru copii, audiobook-uri și alte feature-uri.
Piața e generoasă. Au identificat 18 milioane de copii pe segmentul 6-12 ani, cu ambii părinți care muncesc și venituri de peste 50.000 de dolari pe an. Focusul e pentru piața din Statele Unite sau pentru țările vorbitoare de limba engleză. În plus, expații ar putea fi țintiți. Au și concurență. Amazon Echo e popular deja, dar nu e pentru copii, în timp ce Google pregătește Home, o variantă fizică a lui Google Now.
E o miză mare. Temerea este în direcția pregătirii pentru a ataca piața. Dacă nu avem succes pe Kickstarter s-ar putea să fie din vina noastră, pentru că nu am avut mesajul potrivit
Au trecut prin acceleratorul MVP Academy și au câștigat concursul de pitching 200 Seconds of Fame organizat de start-up.ro și ICEEfest. Zilele acestea au plecat la Londra, la Startupbootcamp și ar mai dori să se ducă la un accelerator din Shenzen, în China, pentru a afla mai multe despre dezvoltarea de hardware. Rămân însă fermi în viziunea lor. „Mi se pare o greșeală fundamentală să lași deciziile pe alții. Am observat că există tendințe de tipul acesta, dar am fost ferm cu mine însumi și cu ceilalți din echipă și am spus că deciziile sunt ale noastre, pentru că e afacerea noastră, nu a altora“, explică Bogdan.
Momentul esențial va fi campania de crowdfunding din toamnă. „E o miză mare. Temerea este în direcția pregătirii pentru a ataca piața. Dacă nu avem succes pe Kickstarter s-ar putea să fie din vina noastră, pentru că nu am avut mesajul potrivit, nu din cauza produsului. Vrem să ne mutăm acolo câteva luni (în Statele Unite) și va fi un microsistem care ne va confirma că putem face treaba asta“, explică și Oana.