- 26 Ianuarie 2017
Românul care a vândut sute de ceasuri americanilor și elvețienilor. Urmează colecția insipirată de Sarmisegetusa și daci
România nu mai produce multe ceasuri. Nu am fost nici foarte originali după 1990. Andrei Bica-Popi e fondatorul Peren Watches, brandul de ceasuri elvețiene cu ADN românesc. După două campanii de Kickstarter de succes și sute de ceasuri vândute, am vorbit cu Andy despre planurile companiei care l-a pus pe Vlad Țepeș în centrul existenței sale.
Povestea publică a Peren Watches începe pe Kickstarter. Andy Bica a făcut două campanii pentru finanțarea inițială a lansării brandului, cu un design generalist, iar apoi a finanțat ceasul Son of the Dragon, unul inspirat de legendele lui Dracula. Prima campanie a adus 51.000 de dolari canadieni, iar a doua 47.000 de dolari canadieni. Am vorbit cu Andy Bica despre evoluția proiectului. Un ceas cu suflet românesc, gândit și creat în Elveția, acolo unde Andy locuiește de patru ani.
Originile Peren WatchesUite, vezi acolo în depărtare? E o clădire cu o siglă Rolex mare. Acolo vreau să scrie Peren
Andy lucrează în Elveția la Rama Swiss Watch și se ocupă de zona tehnică. Ideea de a lansa un ceas nu i-a venit de pe o zi pe alta. A intrat în lumea aceasta de mic. "Pasiunea o aveam de la tatăl meu. El avea o colecție de ceasuri și primul l-am dezasamblat la 10 ani", își amintește Andy în timpul conversației noastre pe Skype.
A ajuns în această zonă mai serios pe când lucra în Grecia și și-a întâlnit fosta prietenă. Tatăl ei era sales manager al unui brand de ceasuri din Elveția și așa a început să lucreze pentru el. A ajuns la alte companii, a trecut prin internship-uri, iar, în final, a decis să deschidă propriul său brand.
"În România nu există nici măcar un brand de ceasuri (există Noah Watches și, abia relansați pe piață, Optimef - n.red.). În Elveția, o țară pe jumate cât România, sunt cel puțin 500 de branduri. Am zis că măcar unul să fie la noi", spune Andy. S-a mutat în Elveția de patru ani și a dezvoltat ideea acolo.
Ceasul este inspirat de mitul lui Dracula. Nu mitul pe care-l știm noi, ci cel pe care-l știu străinii - vampiri, negru, roșu, sânge. Americanul vrea să cumpere un ceas din Transilvania cu o idee prestabilită
"Eram membru al forumului ceasornicar.ro și mulți aveau ideea de a produce un ceas made in Romania, după moartea Orex. De 27 de ani nu s-au mai făcut ceasuri în România. Fiecare a mai făcut câte un prototip de ceas, dar nu a lansat nimeni producția în masă", povestește Bica. S-a gândit să lanseze printr-o campanie de Kickstarter care să-i aducă finanțele pentru lansare. A început printr-un design clasic de ceas cronograf, dar a continuat prin Son of the Dragon, un ceas cu motive inspirate de mitul lui Dracula.
Succes pe KickstarterPrimul proiect, spune Andy, a fost de inițializare a brandului, de câștigare a imaginii și de cunoașterea numelui. Al doilea proiect a fost mai special. "Al doilea proiect exemplifică ce e chintesența brandului - promovarea Transilvaniei (Bica este din Făgăraș), a României, a tradițiilor românești, a istoriei. Ceasul este inspirat de mitul lui Dracula. Nu mitul pe care-l știm noi, ci cel pe care-l știu străinii - vampiri, negru, roșu, sânge. Americanul vrea să cumpere un ceas din Transilvania cu o idee prestabilită", spune fondatorul Peren Watches.
Am desenat fiecare piesă, am editat tot. Am făcut multe prototipuri pentru a ajunge la designul dorit. Am avut noroc să lucrez cu cei care-mi sunt acum parteneri în Elveția
A construit campania singur, fără ajutorul nimănui. El s-a ocupat de scrierea campaniei, de fotografii, de editare video, de asamblarea ceasurilor. Prima campanie a fost mai simplă, ceasul era ca și făcut. Dar la al doilea proiect a avut de muncă.
"Am desenat fiecare piesă, am editat tot. Am făcut multe prototipuri pentru a ajunge la designul dorit. Am avut noroc să lucrez cu cei care-mi sunt acum parteneri în Elveția", spune Bica. De altfel, cei care îl ajută sunt de la firma pentru care lucrează. Spune că-și împarte timpul 60% pentru ei și 40% pentru Peren. Compania la care lucrează e în domeniul manufacturii de ceasuri la comandă pentru branduri. De exemplu, dacă vine Ferrari să facă o ediție limitată a unui ceas, poate apela la ei.
Primele rezultate pentru Peren WatchesA reușit să livreze rapid ceasurile. Pentru al doilea model, a mutat multe în Elveția. Ca să aibă dreptul de a scrie că e swiss made, ceasul trebuie să aibă minimum 20% din componente fabricate în Elveția. Așa că acum sediul Peren Watches este în Elveția, deși Andy Bica vrea să păstreze identitatea românească.
Primul ceas a costat 190 de dolari canadieni (135 de euro), iar Son of the Dragon costă spre 230 de euro. Înainte de lansarea campaniei a trebuit să aibă lucrurile puse în ordine, cu producție în masă. Ca să dea comandă de piese, trebuia să fabrice minimum 300 de bucăți. Altfel fabricile nu vorbesc cu tine.
Vreau să fac un design inspirat de brățările dacice și de cultura Cucuteni. Toate să fie inspirate din folclorul și mitologia României
Potrivit creatorului Peren Watches, în 2016 au reușit să vândă 700 de ceasuri, numai online. Pentru 2017, planurile sunt mult mai interesante.
"Anul acesta vreau să lansez primul model automat, rezistent sub apă la 200 de metri. Va avea un mecanism elvețian și nu va avea nevoie de baterie. Va fi mai scump, dar calitatea tehnică va fi diferită. La fiecare proiect vrem să creștem valoarea tehnică și a designului", spune Bica.
De asemenea, pe site-ul oficial al Peren Watches, care se află momentan în lucru, vrea să deschidă o secțiune specială pentru producători din România care să vândă accesorii din piele - curele, brățări etc. În plus, vrea să producă și singur câteva curele inspirate de una dintre pasiunile sale - istoria dacilor. "Vreau să fac un design inspirat de brățările dacice și de cultura Cucuteni. Toate să fie inspirate din folclorul și mitologia României", spune Bica.
Spune că e fascinat de istoria dacilor și asta se potrivește cu filosofia brandului. "Peren înseamnă etern. Dacii aveau ideea asta. Ei erau o civilizație foarte complexă. Calendarul de la Sarmisegetusa e unul dintre cele mai precise din acea perioadă", spune Bica. De altfel, vrea să își bazeze următoarele ceasuri pe calendarul de la Sarmisegetusa. Crede că și clienții vor aprecia, deși majoritatea publicului este din Statele Unite.
Profituri și vânzăriPeren Watches vinde doar online în momentul de față. Lui Andrei îi place acest lucru, pentru că nu vrea să intre momentan în retailul offline. "Acolo dacă nu dai 40% din prețul de vânzare nu ai cum să intri, iar asta înseamnă margini de profit mai mic și un preț mai mare de vânzare. Momentan nu putem concura cu brandurile mari și oamenii ar putea să zică mai degrabă că vor cumpăra un Tissot decât un Peren la același preț", explică Bica reticența sa.
Peren înseamnă etern. Dacii aveau ideea asta. Ei erau o civilizație foarte complexă. Calendarul de la Sarmisegetusa e unul dintre cele mai precise din acea perioadă
În momentul de față, vinde pe un site de precomenzi din Marea Britanie, Born. Acesta are un concept interesant, pentru că se bazează pe ideea de campanie. Seamănă cu un crowdfunding, doar că acolo comanzi efectiv produsul. Peren Watches are o campanie de o lună, timp în care se adună comenzile, iar la final acestea sunt livrate într-o singură tură, pentru a reduce astfel costurile logistice.
Momentan Peren Watches vinde la 2/1 din prețul de producție, spre deosebire de alte branduri care ajung inclusiv la un preț de 10 ori mai mare decât cel de producție. Dar acolo se plătește mult brandul.
Îl întreb, la finalul conversației noastre, unde vrea să ajungă cu Peren. Se ridică, ia laptopul în brațe și deschide ușa de la balconul său. "Uite, vezi acolo în depărtare? E o clădire cu o siglă Rolex mare. Acolo vreau să scrie Peren".