- 24 August 2022
Lucian Popescu, Saga Festival: „Să fim mai crazy”. Cum comunici fericire când vorbești despre festivaluri
Lucian Popescu a fost jurnalist, reporter, prezentator, a lucrat în radio și televiziune, iar ulterior a luat-o pe calea conținutului din social media, cu experiențe la Untold, Global Records și acum la ALDA, organizatorii festivalului Saga din București, ce va avea loc anul viitor între 23 și 25 iunie. El va vorbi la Mastering the Music Business între 6 și 8 septembrie la București.
Ce-a de-a șaptea ediție a conferinței MMB, cel mai mare eveniment al industriei muzicale din România, va avea loc în format fizic la București, între 6 și 8 septembrie 2022. Dedicat tuturor pasionaților de muzică, MMB e locul unde atât artiștii independenți din țară, cât și profesioniștii din domeniu au ocazia să se întâlnească cu experți de top din industrie, să învețe de la ei și să interacționeze în mod direct.
5 ani de schimbare nu doar din vorbe pentru festivaluriPoate vorbele s-au schimbat, dar schimbarea nu a fost din vorbe. Pentru că festivalurile și evenimentele de acest tip au evoluat. La fel și conținutul.
„Îmi aduc aminte că acum 5 ani tot focusul era pe Facebook. Acolo se vindeau bilete, acolo conta tot ce făceam. Managementul nu părea că e interesat de altceva și într-adevăr cea mai mare expunere pentru festivalurile din România venea din zona aia. Instagram era trecut la “nice to have”, iar TikTok abia începea să apară - și oricum deloc relevant la acea vreme pentru bussines-uri”, spune Lucian Popescu.
Pe vremea aceea, Facebook avea avantajul că vindea bilete. Dar apoi lucrurile au făcut o rotație majoră și astăzi Instagram și TikTok sunt la putere. De altfel, nici festivalurile nu mai pun accent din start pe acel „Cumpără”, comunicarea s-a rafinat, iar conținutul trebuie să fie viral ca să vrei să fii acolo, să intri pe site și să iei bilet.
De altfel, spune Lucian, pandemia a contribuit la faptul că am ajuns să consumăm conținut din atât de multe platforme și ne plictisim foarte rapid.
„Iar asta înseamnă că cei care câștigă sunt cei care reușesc să creeze conținut atractiv care să-l facă pe om să rămână cât mai mult”, explică el.
Când vine vorba de rolul platformelor, Instagram și TikTok au fost deja menționate, iar Lucian spune că YouTube e util pentru festivalurile care investesc în livestream, în timp ce Facebook menține comunitățile prin grupuri, evenimente și presă, dar cam atât.
Comunicare despre fericire„TikTok-ul aduce fix ce era nevoie (preluat apoi și de Instagram reels) și anume conținut scurt ce poate fi consumat rapid și aduce plusul de valoare, emoția sau amuzamentul necesar”, spune content managerul de la Saga Festival.
Saga Festival a ajuns în 2022 la a doua ediție, o provocare, mai ales că oamenii erau deja obișnuiți cu evenimente de asemenea calibru. Iar comunicarea a preluat acest challenge: să pornești de la zero.
„E o provocare uriașă și în același timp și o misiune ușoară. Pe de-o parte ai de clădit ceva de la zero și numeroase piedici în față. Pe de altă parte ai libertatea de a o face în mare măsură așa cum vrei tu”, spune Lucian Popescu.
Am vrut să aflu cum diferă strategia de comunicare dintre un festival și un business obișnuit din România. Cum vorbești diferit, până la urmă tot pentru o afacere?
Lucian spune că diferența e de „tone of voice”. Pentru că atunci când vorbești pentru un festival, te gândești la ce se așteaptă oamenii să comunici, la motivul pentru care vin la festival. Mi-a plăcut ce a urmat.
„Dacă mă-ntrebi pe mine, totul trebuie să fie despre fericire? De ce vin oamenii la festival? Ca să scape de viața de zi cu zi și să fie fericiți alături de zeci de mii de alții preț de câteva zile”.
„Fericirea asta se aplică bineînțeles și în cazul unui business mai serios - însă acolo ține foarte mult de mentalitatea acelui business și de oamenii care-l conduc. E necesar să comunici pe limba publicului tău însă poți ieși din zona asta uneori – vezi Ambasada Suediei”, mai spune Lucian.
Comunicarea înseamnă un mix de nativ și bugetare, iar bugetele de marketing ale festivalurilor mari din România sunt de ordinul sutelor de mii de euro, împărțite între conținut, ads, outdoor și altele.
Așadar, cu toate aceste schimbări, comunicarea a trecut de la vânzări la fericire pentru poziționare. Pentru că am vrut să aflu cât de mult e vânzare și cât e branding în comunicarea unui festival.
„Poziționarea generează vânzări din punctul meu de vedere, însă vânzarea nu e niciodată focusul meu. Focusul meu e creșterea comunității, generarea de conținut viral, inovarea pe zona de conținut. Atâta timp cât lucrurile astea se întâmplă, vânzările vin la pachet”, spune Lucian.
Un an de planificare pentru conținut internaționalLucian Popescu menționează că fiecare festival are un roadmap de care omul de conținut trebuie să țină cont, care ține cont de momentele când sunt puse în vânzare biletele, care sunt campaniile mari de promovare, momentele cheie.
„Restul e daily content. Poziționarea generează vânzări din punctul meu de vedere, însă vânzarea nu e niciodată focusul meu. Focusul meu e creșterea comunității, generarea de conținut viral, inovarea pe zona de conținut. Atâta timp cât lucrurile astea se întâmplă, vânzările vin la pachet”. explică el.
Evident, totul ține cont și de investiții. Un festival se poate baza pe o echipă de fotografi care să genereze conținut, iar dacă ai o echipă de 8 vei avea o limită, în schimb dacă ai 30 de fotografi, posibilitățile sunt nelimitate.
Saga Festival e la București, dar nu e doar un festival pentru români. Dar strategia ar trebui să ia în considerare toate publicurile.
Lucian consideră că trăim în era în care ne inspirăm de la alții, dar nu să copiem. La Saga Festival a gândit o strategia de comunicare care să se bazeze și pe avantajele logistice, dincolo de muzică. Adică pentru bucureșteni costuri mai mici, pentru cei din provincie costuri rezonabile la cazare față de Cluj, de exemplu, iar pentru străini, o ocazie să viziteze România și un echilibru financiar când vine vorba de festival.
Lucian Popescu spune că majoritatea festivalurilor sunt blocate într-un mod clasic de comunicare.
„Deși ele ar trebui să fie mai crazy. Asta lipsește. Comunicarea aia nebună prin mijloace deloc obișnuite și care ajunge direct în sufletele oamenilor”.
La Mastering the Music Business Lucian Popescu va discuta despre această strategie de social media și despre cum poți transforma totul în conținut de succes.