Semn de bine în business de la Radu Savopol, cofondator 5 to go

Radu Savopol este cofondatorul rețelei de cafenele 5 to go, cea mai accesată franciză din România și cel mai mare lanț de cafenele din Europa de Est. Radu este un antreprenor de succes, cu peste 25 de ani de experiență în domeniul HoReCa, iar sub brand-ul creat de el a creat contextul pentru alți antreprenori să aibă curaj și să-și deschidă propria lor cafenea.

În anul 2015, Radu, alături de partenerul său de business, a avut o perspectivă inovatoare în HoReCa. Strategia pe care a implementat-o pentru 5 to go a condus la transformarea acestuia în unul dintre cele mai iubite branduri românești și la o evoluție spectaculoasă pe toate planurile, de la numărul de unități deschise – aproximativ 600 în acest moment – până la cifra de afaceri de peste 40 milioane euro în 2023. 

De la o primă cafenea în Lahovari, rețeaua de cafenele 5 to go a atins pragul de 600 de unități deschise, fiind cel mai mare lanț de cafenele din Europa de Est, dar și cea mai accesată franciză din România. În anul 2023 franciza 5 to go a înregistrat o creștere majoră a vânzărilor și a cifrei de afaceri, care a atins 40 de milioane de euro la final de an. 

De la Radu aflăm ce semne de bine alege pentru business-ul pe care-l conduce. 

 

Semn de Bine este un proiect start-up.ro și SIGNAL IDUNA unde în 2025 descoperim rutina și viziunea liderilor din România. 


Ambiția de a construi ceva de la zero Ce te-a inspirat să pornești pe drumul antreprenoriatului?

Antreprenoriatul este zona care m-a atras și în care m-am regăsit de la bun început. Tentative de business au existat încă de la terminarea Facultății de Arte, când am testat pentru puțin timp zona de design, iar în anul 2000 făceam primul pas serios în direcția antreprenoriatului și deschideam Old Nick Pub, la Sinaia.

Povestea 5 to go s-a născut mai târziu, în 2015. M-a motivat în primul rând ambiția de a construi ceva de la zero, de a transforma o idee în realitate. Evident că, începător fiind, nu ai toate răspunsurile când pornești pe acest drum, nu ai garanții că lucrurile vor funcționa, dar este o provocare în sine să demarezi un business și să crești împreună cu el, să-i descoperi potențialul și să vezi, în timp, rezultate palpabile. 

Ce te-a motivat să fondezi compania pe care o ai acum, ce ți-ai dorit de la aceasta atunci când a încolțit ideea de a fonda acest business? 

Ne-am dorit, eu și Lucian, să aducem un concept cu totul nou la acel moment pe piața din România, cel de coffee to go, cu un preț unic, și să democratizăm consumul de cafea de calitate, pentru că la noi nu existau, la momentul respectiv, în 2015, opțiuni similare cu cele din alte țări.

Tocmai de aceea simțeam că în spatele acestei inițiative – cafea bună la prețul corect – există un potențial uriaș. Motivația a crescut pe măsură ce visul nostru de a energiza piața locală a cafelei și de a oferi o experiență de consum simplă și rapidă prindea contur.

Cum a evoluat compania ta de la idee la realitate? 

Conceptul 5 to go a pornit de la o idee, de la o schiță conturată pe o foaie de hârtie la o cafea, alături de Lucian Bădilă. În acel moment nu aveam o strategie clară sau targeturi bine definite.

Știam ce ne dorim - să inovăm, să ne aliniem trendurilor globale, și știam cum urma să facem asta - bazându-ne pe câteva elemente cheie: gustul bun al cafelei, prețul competitiv, atmosfera din cafenele și oamenii din echipă.

Apoi, am lăsat lucrurile să se întâmple și ne-am adaptat în funcție de feedback-ul primit din piață.

Conectarea la realitate, la piață și la tendințe  Ce rol ai tu astăzi în business, care sunt responsabilitățile tale de zi cu zi? 

Întotdeauna am avut un rol activ și nici nu concep să fie altfel.

Mă implic în multe paliere, de la detaliile cele mai mici, precum designul paharelor sau dezvoltarea noilor produse din meniu, până la feedback direct din locații, discuții cu francizații, demararea de parteneriate și definirea direcțiilor strategice.

Îmi place să păstrez legătura cu echipa din teren, să particip la evenimente și conferințe, să fiu mereu conectat la realitatea brandului și la dinamica pieței.

Ce înseamnă pentru tine grija față de echipă, dincolo de salariu?

Am o colaborare foarte bună cu echipa mea, comunicăm mult, încerc să fiu prezent alături de ei de câte ori este nevoie, unde este nevoie.

Cred că e foarte important, dincolo de aspectul financiar, să reușești să construiești un mediu de lucru relaxat în care fiecare om să știe că are o contribuție reală la succesul businessului, că este apreciat și parte din ceva important. 

Cum îți menții echipa motivată și implicată, în special în momente tensionate?

Dacă ai în echipă oameni potriviți, care cred în ceea ce fac și își doresc rezultate bune pentru fiecare proiect, campanie, pentru business în general, motivația și implicarea vin de la sine. Apar și tensiuni, este normal, iar în astfel de momente soluția cea mai simplă este comunicarea deschisă: ce nu funcționează, ce trebuie schimbat, ce perspective reale există.

Și cred că ajută mult, în orice echipă, crearea unor contexte care să destindă atmosfera. Noi avem trei pisici la birou pentru asta. 

Ce beneficii sau inițiative ai introdus pentru a avea grijă de sănătatea și stabilitatea oamenilor tăi?

Pentru oameni este important să nu se plafoneze, să știe că pot a evolua personal și profesional, iar ca să le oferim asta, încercăm să creăm permanent oportunități de creștere.

Am investit în programe de training, am dezvoltat noi divizii pentru a împărți sarcinile cât mai echitabil, iar toate acestea contribuie la stabilitate și rezultate bune. În plus, pentru diversitate, schimbăm spațiul de lucru uneori, mergem în teambuildinguri, vizităm locațiile nou deschise, din țară și din afară. 

Cărți, cursuri, evenimente de business, altceva - ce contribuie cel mai mult la dezvoltarea ta personală și profesională?

Cărțile și cursurile au rolul lor important, indiferent de nivelul profesional – ambele deschid noi orizonturi și ne oferă repere valoroase. Totuși, pentru mine, cele mai relevante rămân interacțiunile directe: cu clienții, partenerii, echipa și piața în general. Pentru asta particip la evenimente de business, la conferințe, întâlniri  ori de câte ori programul îmi permite, pentru că reprezintă o ocazie excelentă de conectare și oferă o perspectivă actuală asupra tendințelor din industrie.

Totodată, călătoriile, mai ales cele în afara țării, au un impact puternic asupra mea și se reflectă în strategia de business 5 to go – urmăresc trendurile, comportamentul de consum, modelul jucătorilor mari din industrie și astfel reușim să adaptăm concepte valoroase la contextul local.

Profesionalism, ambiție și pisici în echipă Care e cultura organizațională construită de tine și echipa ta, care sunt acele valori care vă dau autenticitate și unitate?

Când am creionat ideea 5 to go, am pornit de la câteva valori simple, printre care profesionalismul echipei și ambiția de a fi mereu mai buni.

Acestea au rămas constante în tot ce facem și ne definesc cultura organizațională. Ne dorim o echipă unită, motivată, în care oamenii se susțin și se dezvoltă împreună.

Cum ai defini rolul unui lider, un leadership bun? 

Cred că un lider trebuie să fie un reper, dar în același timp un partener, care să ofere o direcție clară și încredere în aceeași măsură.

E important să le lași oamenilor din echipă libertatea de a fi creativi, de a experimenta, de a încerca lucruri noi, și totuși să intervii atunci când este necesară o schimbare de perspectivă sau o resetare a obiectivelor. 

Care a fost un moment în care ai simțit că businessul e pus la încercare și ce ai învățat din el?

În mod cert, perioada pandemiei, care a pus la încercare toate businessurile din industria HoReCa.

Apoi, mai recent, modificarea cotelor de TVA. Cu un model de business creat în jurul unui TVA de 9%, am resimțit din plin trecerea la 19% TVA pentru cafea din 2023, a fost un moment extrem de delicat, la care a trebuit să ne adaptăm. Un alt moment dificil a fost când a trebuit să ieșim din schema de prețuri care ne-a consacrat, să renunțăm la tiparul de multiplu de 5, pentru a nu ne pierde rentabilitatea. Dar un espresso costă 5 lei și astăzi, exact cât costa și în 2015, în primul an 5 to go pe piață.

Care sunt ritualurile tale ca lider, care te ajută să ai claritate și stabilitate în decizii?

Un ritual care mi-e drag și acum, după zece ani de 5 to go, este acela de a vizita random locații 5 to go și de a observa de la distanță clienții, barista, cum interacționează, ce comandă, ce preferințe de consum au, cum reacționează în contact cu produsele noastre.

Sunt pentru mine momente de liniște, de reflecție, care mă ajută să analizez ce funcționează, ce poate fi îmbunătățit și să iau decizii foarte bine ancorate în realitate.

Riscuri și provocări când crești un brand global IMM-urile sunt adesea cele mai expuse. Care sunt riscurile reale care te preocupă cel mai mult în activitatea ta?

Sunt riscurile care ne preocupă pe toți cei din industrie, direct legate de instabilitatea economică și de lipsa predictibilității legislative. Majorarea TVA la 19% este aspectul cu cel mai mare impact, care a dus rapid la creșterea prețurilor și scăderea competitivității IMM-urilor.

Într-un domeniu precum HoReCa și într-un business de anvergură, unde marjele sunt sensibile și volumul operațional  mare, orice schimbare fiscală poate duce la o situație de criză. 

Cum te pregătești pentru situații neprevăzute: defecțiuni, accidente, întreruperi de activitate, pierderi de marfă sau probleme juridice?

 Avem strategii dedicate fiecărui tip de scenariu și o comunicare internă eficientă, care ne ajută să reacționăm prompt și să limităm impactul asupra operațiunilor în astfel de cazuri. 

Ce măsuri de protecție ai luat pentru compania ta – oameni, echipamente, bunuri, procese? 

Pe lângă procedurile interne prestabilite, ne bazăm pe un sistem de asigurări care ne ajută să acoperim o gamă variată de riscuri, astfel încât nivelul de siguranță al business-ului să fie cât mai ridicat, indiferent de context și de factorii externi imprevizibili.

Ai un plan de continuitate pentru compania ta? Ce rol joacă partenerii externi în acest plan (inclusiv cei din zona de protecție financiară)?

În ultimii ani, ne-am setat obiective ambițioase și am reușit de fiecare dată să ne atingem targeturile. Următorii pași merg în aceeași direcție: ne dorim să atingem borna de 1000 de locații în România în câțiva ani, să accesăm piețe regionale noi, să dezvoltăm puternic zona de retail.

Toate acestea fac parte din planul nostru de creștere sustenabilă și de transformare a 5 to go într-un brand global, jucător relevant în industria cafelei la nivel internațional.

Parteneriatele noastre externe sunt aliniate cu această viziune și joacă un rol important în susținerea dezvoltării pe termen lung – fie că vorbim despre know-how, resurse, securitate financiară sau expansiune.

Oameni motivați înțeleg valoarea business-ului O activitate care te face un lider mai bun este… 

 E dificil să menționez o activitate anume, dar cred că timpul investit în dezvoltarea brandului și prezența constantă în mijlocul echipei cântăresc cel mai mult la acest capitol.

Ce înseamnă pentru tine un business sănătos? Dar o echipă sănătoasă?

Un business sănătos este un business sustenabil, cu o strategie bine definită, obiective clare și care are în calcul un echilibru între creștere și stabilitate financiară. Este un business care investește în inovație pentru a ține pasul cu tendințele pieței și își respectă clienții și partenerii în egală măsură.

În privința echipei, este cum am spus deja: oameni motivați, care înțeleg valorile business-ului și contribuie la bunul mers al lui.

Ce sfat ai da altor antreprenori despre cum să-și protejeze afacerea și echipa?

Fiecare antreprenor știe cel mai bine de ce are nevoie, în funcție de particularitățile propriului business, de domeniul de activitate și de mulți alți factori, dar este foarte important să asiguri toate condițiile pentru ca activitățile zilnice să se desfășoare în siguranță.

Prevenția și măsurile de gestionare a riscurilor ar trebui să fie o prioritate și reprezintă o formă de responsabilitate față de afacere, chiar dacă implică o investiție financiară suplimentară. 


Un antreprenor responsabil se gândește și la lucrurile pe care nu le poate controla. Asigurarea de răspundere civilă de la SIGNAL IDUNA te protejează în situații în care afacerea ta poate fi trasă la răspundere, un semn de bine pentru încredere, siguranță și relații durabile cu partenerii și clienții.



Citeste si